Diversiteitsdansje. Beste investeerder, Deze week hebben we zowaar een kleine interne revolutie. Want voor het eerst in haar geschiedenis heeft The Hunger Project het gewaagd een mán aan te nemen als wereldwijde directeur: Tim Prewitt. Een blanke man met baard. Volgens de selectiecommissie dé man met de juiste kennis en ervaring om samen met ons het einde van de honger te halen. En natuurlijk was het best zot om bijna 50 jaar uit principe de helft van de wereldbevolking uit te sluiten van die baan. Allicht was het wel nog veel mooier geweest als er een Inuïet was ingehuurd, of een vaardige visionair uit een nog veel lager inkomen land. Maar niet voor niks adverteert The Hunger Project Nederland voor alle recente vacatures met ‘bij gelijke geschiktheid gaat onze voorkeur uit naar een man’ – we hebben wij al zo veel fabeltastische voorbeeldvrouwen op sleutelplekken in al onze teams. En alleen sámen kunnen we echt blijvend voor verandering zorgen. Op deze natte dag past daar maar één liedje bij: it’s raining men, a-men. Om een klein diversiteits-dansje op te doen… Evelijne en Annelies (ook wel bekend als de dames van de directie) P.S. En voor wie dat wil: een leestip voor als je na dat dansje nog even wil doordenken over dit soort dingen. |
|
Right2Grow is van start. De afgelopen decennia nam ondervoeding wereldwijd af. Maar nog steeds zijn 200 miljoen kinderen onder de 5 jaar te klein voor hun leeftijd (stunting), te licht voor hun lengte (wasting) of allebei. Meer dan 340 miljoen kinderen hebben vitaminen- en mineralentekorten. En deze aantallen zullen door COVID-19 en klimaatverandering verder toenemen. We zijn daarom trots en blij dat we start gaan met Right2Grow. Met deze nieuwe alliantie pakken we de komende 5 jaar de grondoorzaken van deze problemen aan, op weg naar een wereld zonder ondervoeding en met toegang tot water, sanitatie en hygiëne (WASH) voor iedereen. We gaan aan het werk in Bangladesh, Burkina Faso, Ethiopië, Mali, Oeganda en Zuid-Soedan. Evelijne: “Samen met de gemeenschappen waar we werken, hun lokale organisaties, private sector en overheidspartners weten we hoe we ondervoeding naar nul kunnen brengen en hoe we het aantal mensen zonder toegang tot basis WASH-voorzieningen naar nul kunnen brengen. Dus laten we dat gaan doen." Meer weten? Lees dit nieuwsbericht en schrijf je hieronder in om op de hoogte te blijven. |
|
Juich-bel-nieuws! Elk tussentijds succes op weg naar het einde van honger, klein of groot, vieren wij door op onze “juich-bel” te slaan. Vandaag hebben wij alle reden om de juich-bel te laten klinken: de Nationale Postcode Loterijverlengt onze samenwerking met 5 jaar! Wij zijn superblij dat wij weer het vertrouwen krijgen van de Postcode Loterij. Met de vaste bijdrage van €500.000 per jaar kunnen wij blijven investeren in mensen – zodat zij zélf hun situatie kunnen veranderen. Lees hier meer. Dus alle deelnemers van de Postcode Loterij: bedankt! |
|
|
Her Choice. Impact na 5 jaar in beeld |
|
Na 5 jaar werken aan het einde van kindhuwelijken, ronden we het Her Choice-programma succesvol af. We werkten in 10 landen – waaronder 6 Hunger Project landen – in een kleine 1.000 gemeenschappen aan het voorkomen van kindhuwelijken en bereikten daar 300.000 meisjes onder de 18 jaar. En met resultaat, blijkt uit de impactevaluatie van de Universiteit van Amsterdam. In de werkgebieden in Benin, Burkina Faso, Mali, Bangladesh, Nepal en Pakistan daalde het aantal kindhuwelijken sterk. Deze daling zette op sommige plaatsen zelfs in het afgelopen coronajaar verder door. Het aantal meisjes dat zeggenschap heeft over of, wanneer en met wie zij wil trouwen, nam toe. Meer meisjes gaan naar school en meer meisjes weten hun weg te vinden naar voorzieningen voor hun seksuele gezondheid. |
|
"Ik train mijn dorpsgenoten om hun weerbaarheid tegen corona te vergroten." Kajal Rekha uit Sadar Upazila in Bangladesh (links op de foto). Lees haar verhaal op Facebook. |
|
|
Kerstpakketten, Tikkies én een verdubbelaar. In actie voor The Hunger Project |
|
Participatiemaatschappij MeeMaken B.V. bood medewerkers van hun 11 bedrijven deze kerst een nieuwe optie: doneer de waarde van jouw kerstpakket aan The Hunger Project. Daar werd veelvuldig gehoor aan gegeven. Maar er gebeurde meer... Tientallen collega's maakten daar bovenop ook nog eens een eigen gift over via Tikkie. En als grote kers op de taart zette MeeMaken B.V. de verdubbelaar in op de gehele opbrengst! Hierdoor kunnen wij maar liefst € 9.470 investeren in activiteiten rondom epicentrum Gbégourou in Benin. Ook met jouw bedrijf in actie komen voor The Hunger Project? Neem contact met ons op – we denken graag met je mee! |
|
Vrouwen onmisbaar in corona-aanpak India. In dit nieuwe rapport lees je hoe 8.000 dorpsraadsleden zich onvermoeid inzetten voor feitelijke informatievoorziening, veiligheid en voedselzekerheid. Zo krijgen kinderen op 43 scholen in Bihar nu weer een middagmaaltijd. En kunnen vrouwen en meisjes rekenen op meer hulp, nu door de lockdown huiselijk geweld en kindhuwelijken toenemen. Lees meer. |
|
|
|
|
|