Nieuwsbrief primair onderwijs
20 februari 2020
 
Education for almost all or education for all?

“Je hebt mensen met een beperking en mensen die denken dat ze geen beperking hebben”. Minister Arie Slob had een rake binnenkomer op de conferentie naar inclusiever onderwijs. Verschil zou de norm moeten zijn en we moeten vooral kijken in de praktijk naar wat er wel kan. Dat doet de beweging naar inclusiever onderwijs en daarom vindt hij zo’n conferentie een mooi initiatief. Ruim 600 mensen uit het onderwijs waren naar Bussum afgereisd voor deze conferentie om input te krijgen over het realiseren van inclusiever onderwijs en good practices te delen. De centrale boodschap op die dag was: verfijn het passend onderwijs stelsel, benut daarvoor de good practices die er zijn, zodat inclusiever onderwijs beter van de grond komt.

Dr. Neely Anne de Ronde, lector inclusieve klassen, blikt in haar blog terug op de conferentie.

Beeld NIC.

Hoe verloopt de overdracht van dyslexiebehandeling naar de klas?

Kinderen met dyslexie hebben baat bij dyslexiezorg door een erkende behandelaar. Terug in de klas kunnen ze het geleerde in praktijk brengen bij het lezen en spelling. Maar lukt dat ook? En zijn leerkrachten in staat de methodiek van de behandeling toe te passen in hun lessen? Hanneke Bossenbroek deed hier voor haar opleiding tot orthopedagoog-generalist onderzoek naar.

Lees verder Â»

De methode Wonderlijk gemaakt onder de loep

‘Wonderlijk gemaakt’ is een methode seksuele vorming voor het christelijk en reformatorisch basisonderwijs. In de afgelopen maanden heeft het onderzoekscentrum van Driestar educatief onderzoek naar deze methode gedaan. Ruim 400 leerkrachten van bijna 200 scholen hebben uitgebreid hun mening gegeven over de methode Wonderlijk gemaakt. De resultaten van dit onderzoek lees je op onze website.

Lees verder Â»

CDA-Kamerlid Anne Kuik staat Uurtje voor de klas
Even voelen hoe dat nou is, voor de klas staan. Die kans pakten zo’n 150 mannen en vrouwen met beide handen aan, door mee te doen aan Uurtje voor de klas, een initiatief van En dan ben je leraar. Ook CDA-Kamerlid Anne Kuik gaf een les, op het Wartburg College, locatie Marnix in Dordrecht. Ze ging met leerlingen in gesprek over politiek en actuele onderwerpen.

Lees verder Â»

Adaptief toetsen: wat laat je aan ouders zien?

Sinds Passend Onderwijs worden steeds meer kinderen adaptief getoetst, wat op zich een goede ontwikkeling is. Als je met ParnasSys werkt, hoe vertel je dan bijvoorbeeld aan de ouders wat de de leervordering van hun kind is en hoe laat je dat zien? ParnasSys kent daarvoor verschillende overzichten.Onderwijsadviseur Bert van der Mel vertelt je daarover meer in zijn blog.

Lees verder Â»

Studium Generale: Is het Réveil aan een réveil toe?

In twee avonden gaan we in op het ontstaan en de betekenis van het Réveil: de belangrijke protestantse beweging uit de 19e eeuw. Op 6 maart hanteert Bart Jan Spruyt op deze eerste avond een biografische of personalistische benadering. Hij vergelijkt het Réveil met de gestalte van Christophorus, de man die het kind de rivier overdroeg en veilig aan de overkant zette. Aanmelden is nu mogelijk!

Lees verder Â»

Wat doe je als de methode Taal actief van te hoog niveau is voor sommige leerlingen?

Remco zit in groep 7 en heeft niet zo’n taalknobbel. Hij zal straks een mooi beroep krijgen waarbij hij met zijn handen zal gaan werken. De inschatting is dat hij zal instromen in vmbo-basis. De leerstof van Taal actief is voor Remco regelmatig een te stevige kluif. Maar wat kan je als leerkracht op een verantwoorde manier schrappen? En mag je Remco ook minder taalleerstof aanbieden?

Lees verder Â»

Terugblik symposium Het jonge kind 2020
Meer dan 200 leerkrachten, ib’ers en teamleiders uit de onderbouw bezochten op 5 februari het symposium Het jonge kind "Wat een ontspannen dag!", werd meermalen opgemerkt. En inderdaad: de sfeer zat er goed in! Bekijk en lees dit verslag met een uitgebreide samenvatting van de hoofdlezing van Steven Pont.

Lees verder Â»

Een nieuwe Bijbeltoets voor het primair onderwijs, maar waarom?
Er is een Bijbeltoets ontwikkeld voor het primair onderwijs. Wat houdt die toets in, wordt er niet al teveel getoetst in het onderwijs, en wat kunnen scholen met de uitkomst? Lees de antwoorden op deze vragen in het interview met Chiel Noort, schoolleider en ontwikkelaar van de Bijbeltoets.

Lees verder Â»

Protestants Centrum GVO start lectoraat bij Driestar educatief

Het Protestants Centrum voor Godsdienstig Vormingsonderwijs (PC GVO) begint een lectoraat in samenwerking met Driestar educatief. Docenten PC GVO verzorgen facultatief protestants godsdienstig vormingsonderwijs op openbare basisscholen. Vormingsonderwijs verbindt het levensverhaal van leerlingen met Bijbelse verhalen. Voor dit lectoraat zijn wij op zoek naar een associate lector (voor 0,4 fte).

Lees verder Â»

 
Meer nieuws
Bekijk al het nieuws ›
Agenda
Bekijk de hele agenda ›
 
 
 
 
 
Adresgegevens
Burgemeester Jamessingel 2
Postbus 368
2800 AJ, Gouda
Contactgegevens
0182-540333
info@driestar-educatief.nl
www.driestar-educatief.nl
 
 
 
Klik hier om je uit te schrijven voor deze nieuwsbrief.