16-10-23
Almere City FC heeft afstand genomen van uitspraken die zijn gedaan door de eigen clubpsycholoog Annemieke Zijerveld. Die leverde zondag in het NPO Radio 1-programma De Perstribune harde kritiek op Ajax-coach Maurice Steijn en diens staf. Dat ze kritiek uit op een directe tegenstander van City FC wordt niet erg gewaardeerd bij de Almeerse club. Er volgen vanuit Almere City FC geen verdere stappen tegen de eigen medewerker, meldt voetbalsite VI. Bij De Perstribune vertelde Zijerveld ergernis te ervaren bij de manier waarop de staf van Ajax zich gedraagt. "Ik zie spelers die ontzettend onzeker zijn. Ik zie gebroken jongens. Maar waar het in mijn visie echt fout gaat, is bij de trainer en de staf. Dat gedrag stoort mij het meeste. Gefrustreerd gedrag op de bank, handen voor de ogen slaan, neerslachtig gedrag. Ik zie heel zwak leiderschap." Almere City FC zit met de uitspraken in de maag: "In de radio-uitzending heeft zij een aantal uitlatingen gedaan vanuit haar expertise als zelfstandig klinisch psycholoog. Almere City FC neemt afstand van deze uitlatingen." Ook contacten met Maduro besproken Op Radio 1 vertelde psycholoog Zijerveld ook nog over haar contacten met assistent-trainer Hedwiges Maduro. De Almeerder werkte voor dit seizoen bij City FC en maakte afgelopen zomer de overstap naar Ajax. Volgens Zijerveld spreekt zij nog altijd met Maduro en komen dan ook interne zaken van Ajax aan bod. "Ik hoor dan ook zijn (Maduro's, red.) perspectief", aldus de psychologe. Ook die uitspraken zorgden voor gefronste wenkbrauwen, maar dan bij journalist Hugo Borst. "Ze misbruikt de vertrouwensband met Maduro", zei Borst. "Dit kan je niet delen, ze schendt het beroepsgeheim." [info]Spits Rajiv van la Parra legde onlangs na de gewonnen uitwedstrijd tegen Utrecht bij Omroep Flevoland uit hoe belangrijk de rol van psychologe Zijerveld is voor het team van Almere City FC.[/info][video:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/video/middel/230930_Rajiv_Na_Utrecht.mp4] Lees meer 16-10-23
De politie is op zoek naar getuigen van een poging tot ontvoering van een 25-jarige man uit Almere, afgelopen vrijdag rond 23.15 uur in Almere Haven. Door geweld raakte de man daarbij ook gewond. De politie kreeg meerdere meldingen van bewoners van de wijk De Werven over een vechtpartij en een poging tot ontvoering. Meerdere eenheden gingen naar de wijk en er werd een helikopter ingezet. Op de Wittewerf werden vier vechtende mannen gevonden, waaronder de 25-jarige man die volgens de politie 'fors letsel' opliep bij de vechtpartij. Er werd direct een eerste verdachte aangehouden. Na een zoekactie in de buurt konden nog twee verdachten worden aangehouden. De drie zitten nog vast voor verhoor en nader onderzoek. De politie hoopt dat getuigen voor meer duidelijkheid in de zaak kunnen zorgen. Lees meer 16-10-23
Ex-gedeputeerde Jurie van den Berg heeft het afgelopen weekeinde in een interview aan Urk FM gezegd dat er een smerig spelletje is gespeeld om hem te laten vertrekken. Van den Berg was sinds 29 juni lid van het dagelijks bestuur van de provincie. Hij was door de BBB voorgedragen. Tijdens een aantal vergaderingen bij Provinciale Staten maakte hij volgens Statenleden een zwakke indruk. Hij gaf onsamenhangende en soms tegenstrijdige informatie of was niet goed op de hoogte van het onderwerp. De positie van Van den Berg kwam daarom eind september onder druk te staan. Meerdere fracties in Provinciale Staten waren van plan om een motie van wantrouwen in te dienen, dan wel te steunen, tegen de kersverse gedeputeerde. Van den Berg heeft zich op 18 september ziekgemeld. 'Smerig spelletje' "Ik heb drie verschrikkelijke weken achter de rug. Dat mag je best weten", vertelt Van den Berg. "Er is op de achtergrond een smerig spelletje gespeeld. Achter mijn rug om. Op een gegeven moment moest mijn kop rollen." [quote:Jurie van den Berg, ex-gedeputeerde:"Dan willen ze je kop eraf hebben. Zo’n sfeertje hangt daar."] Volgens Van den Berg kwam de motie van wantrouwen van Wout Jansen van Sterk Lokaal als een donderslag bij heldere hemel. "Ik ben net begonnen. Ik had van tevoren advies gevraagd aan bepaalde mensen, toen ik benaderd werd voor deze functie. En die heb ik gevraagd: Hoe denken jullie erover? Die zeiden, houd er rekening mee, dat je wel een jaartje nodig hebt om dit goed in de vingers te krijgen. Maar die tijd is me niet gegund." 'Gelijk afgemaakt' Van den Berg hekelt de sfeer op het provinciehuis die volgens hem een stuk minder gemoedelijk is dan in de gemeenteraad van Urk waar hij raadslid was. "Op Urk gaan we gemoedelijk, christelijk en menselijk met elkaar om. Daar nemen ze genoegen met het feit dat je op bepaalde dingen het antwoord niet weet en daar later op terugkomt. Maar in de Staten is dat anders. Als ik daar aangaf dat ik iets niet wist, of ik heb geen cijfers paraat, dan word je daar gelijk afgemaakt. Dan willen ze je kop eraf hebben. Zo’n sfeertje hangt daar." De eerste motie van wantrouwen wordt op 27 september op het laatste moment, na een gesprek tussen indiener Wout Jansen van Sterk Lokaal en BBB-fractievoorzitter Anja Keuter, ingetrokken. Toch weigert Van den Berg te vertrekken. Jansen zet de BBB onder druk, zodat Van den Berg voor 1 oktober ontslag zou nemen. In dat geval hoefde de provincie hem geen twee jaar wachtgeld te betalen. 'Coalitie zou in gevaar zijn gekomen' Na de dreiging van een nieuwe motie van wantrouwen, waarin ook coalitiepartij VVD steun toezegt, trekt Van den Berg alsnog zijn conclusie en dient hij op drie oktober zijn ontslag in. De voormalig bestuurder zegt dat te hebben gedaan omdat de coalitie van BBB, VVD, PVV, SGP en ChristenUnie in gevaar was gekomen als op 18 oktober tijdens een extra vergadering over zijn functioneren was gestemd voor een motie van wantrouwen. Coalitiepartij VVD was volgens Van den Berg net als de gehele oppositie van plan om de motie te steunen op 18 oktober, dan zou er een meerderheid zijn. Hij zegt dat ook de gedeputeerden van de kleine partijen in de coalitie, PVV, SGP en ChristenUnie, dan een probleem hadden gehad, omdat zij hem juist hadden gesteund. "Dan waren de grote partijen BBB en VVD verdergegaan met andere partijen zoals de PvdA en D66." Twee jaar wachtgeld Met zijn ontslag na 1 oktober heeft de ex-gedeputeerde recht op twee jaar wachtgeld. Had hij voor 1 oktober zijn ontslag ingediend dan had hij recht gehad op maximaal zes maanden wachtgeld. "Daar ben ik niet mee bezig geweest, want ik wilde juist door als gedeputeerde. Dat was mijn drijfveer. Maar ik werd voor het weekend van 1 oktober onder druk gezet om de stekker eruit te trekken. En toen zei ik: Maar het is dan wel zo 1 maart en dan houdt de wachtgeldregeling van zes maanden op, en dan? Ik had alles opgegeven he. Op mijn oude werk heb ik mijn opvolger helemaal ingewerkt. Dus dat is ook geen optie om naar terug te gaan." Te weinig tijd Van den Berg is er van overtuigd dat, als hij meer tijd had gekregen als gedeputeerde, het wel goed was gekomen. De kritiek dat de functie boven zijn pet was, vindt hij onzin. "Alle dingen in mijn leven die ik heb gedaan, daar heb ik wel overdacht voor gekozen. Ik had dit ook uitgezet bij verschillende mensen, ook mensen van andere partijen. En iedereen was positief. Jij bent er wel een type voor, dat pik jij wel op. Daar vind jij je draai wel in. Ik heb dus louter positieve dingen over mij gehoord." Op de vraag of Van den Berg is tegengewerkt en daardoor het slachtoffer is geworden om de BBB schade toe te brengen zegt hij: "Zo kun je het ook zien. In het bedrijfsleven is het onmogelijk dat je binnen drie maanden ontslagen wordt of naar ontslag gedwongen wordt." Van den Berg wil verder niet voor de camera van Omroep Flevoland reageren en laat het bij het interview bij Urk FM. Het volledige interview met Van den Berg, in het Urkers, is hier terug te luisteren. Lees meer 16-10-23
Reeën van een kampeerterrein weren zorgt er niet voor dat er minder teken op de camping zijn. Dat blijkt uit een onderzoek op een terrein in Dronten en in het Gelderse Lochem. Daar zijn hekken neergezet om de reeën te weren. Het is een onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in samenwerking met Wageningen University & Research (WUR). Vooral op kampeerterreinen is de tekendruk fors gestegen en de vraag is hoe dat komt. De verwachting is dat reeën zorgen voor de verspreiding van teken. De viervoeters zouden ‘vrijwel exclusief gastheer zijn van tekenvrouwtjes’. Dat blijkt uit verschillende proeven met het weren van grote (wilde) hoefdieren. In afgesloten gebieden daalt de tekendruk. Proef bij De Roggebot Om te onderzoeken of dat ook met reeën in de omgeving van kampeerterreinen het geval is, loopt van 2019 tot 2023 het project MIN-TEKEN. Twee terreinen zijn afgeschermd: het kampeerterrein De Roggebot in Dronten en De Valkenbelt in Lochem. Het aantal teken daar werd vergeleken met 't Springendal bij Ootmarsum waar reeën vrijwel in-en-uit blijven lopen. Amper effect Maar het afrasteren van de Roggebot heeft 'amper effect op de tekenpopulatie', zegt Braks in een reactie. "We proberen een deuk in een pakje boter te slaan, maar dat is nu nog niet gelukt." Uit het onderzoek blijkt dat tekendichtheid op de terreinen die zijn afgesloten voor reeën niet veel lager was dan gebieden waar deze hoefdieren wel in-en-uit kunnen blijven lopen. Wat het RIVM betreft is het nog geen einde oefening. Braks: "We zetten door want we hebben geïnvesteerd in de hekken. Het zou jammer zijn om ze nu af te breken." De kosten van de hekken zijn 20.000 euro per hek. "We gaan terug naar het tekenbord om te kijken wat je wel kan doen om te kijken wat wel werkt." Het project wordt in ieder geval met een jaar verlengd om meer data te verzamelen. Lees meer 16-10-23
Bij de BCC in Lelystad stond maandagmiddag een rij koopjesjagers voor de deur. De elektronicaketen is sinds vorige maand failliet en vandaag begon de uitverkoop. In de winkel waren maximaal tien mensen tegelijk welkom, dus ontstond er buiten een wachtrij. "Ik kom gewoon even kijken", zegt een jonge vrouw achterin de rij. "Een magnetron of een oven. Alles is mooi meegenomen, toch?" Een medewerker van de winkel houdt de deur gesloten. Als er mensen de winkel verlaten, laat hij evenveel mensen weer binnen. "Het is heel druk", vertelt hij, terwijl hij de deur alweer dicht doet. "Veel te druk." Kacheltjes en grilplaten Een man van middelbare leeftijd loopt triomfantelijk naar buiten. In zijn handen draagt hij een gloednieuwe stofzuiger, grillplaat en een elektrisch kacheltje. "Dit heb ik allemaal nodig", zegt hij. Het kacheltje kocht hij voor de helft van de prijs. "Er staan er nog een stuk of tien", tipt hij. De kacheltjes zijn populair, net als de bak- en grillplaten. Logisch, met de winter voor de deur. Toch is één jonge winkelbezoeker heel eerlijk over zijn net gekochte bakplaat: "Natuurlijk heb ik hem niet nodig", zegt hij. "Maar je moet toch wat kopen?" Lees meer 16-10-23
Momenteel wordt een alternatieve route voor de Lelylijn onderzocht waarin Flevoland helemaal niet voor komt. Het treintraject gaat dan via Alkmaar en daarna over de Afsluitdijk naar Friesland. Een ander alternatief is een route via Assen. Het projectteam Lelylijn onderzoekt de komende tijd beide mogelijkheden, naast de oorspronkelijke route. Die verbindt Lelystad via Emmeloord en Heerenveen met Groningen. Het projectteam is een samenwerking van de rijksoverheid en de regionale overheden van Noordelijk Nederland. Directeur Stijn Lechner legt uit dat het onderzoek nodig is om een goede en zorgvuldige afweging te kunnen maken. ''We willen appels met appels vergelijken en kijken of die andere routes ons nuttige informatie opleveren. Over kosten, over aantallen reizigers. We willen de tunnelvisie vermijden die je mogelijk krijgt als je recht op je doel afgaat.'' [image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/231016_alternatieve_routes_lelylijn_7085AB37B6F224C1C1258A4A0037E912.jpg:De alternatieve routes] Draagvlak voor alternatieven Lechner snapt dat mensen het vreemd vinden dat er ook een route onderzocht wordt, waarin Flevoland niet voorkomt. Hij wil niet zeggen welke route in zijn ogen het meeste kans maakt. ''Ik vind het geen goed plan om van tevoren al te zeggen welke routes geen of minder kans maken. Er is draagvlak om deze drie routes te gaan verkennen en ook daarom willen we breder kijken. De bestuurders hebben gezegd dat de route via Flevoland moet lopen. Wij kijken of we daar de goede afweging bij maken.'' Het projectteam hoopt volgend voorjaar duidelijk te kunnen maken welke route beter scoort dan de andere. Daarbij spelen kosten zeker mee, zegt Lechner. Het Rijk heeft 3 miljard euro gereserveerd voor de Lelylijn. ''Dat is niet genoeg voor zo'n route. Hoeveel wel is lastig te zeggen, ook daarom is deze studie belangrijk.'' Lees meer 16-10-23
Vattenfall mag een zonnepark bouwen naast de A6 bij Almere Buiten. Het college van burgemeester en wethouders heeft de omgevingsvergunning verleend. Het is de verwachting dat de bouw in de herfst van 2024 kan starten. De gemeenteraad van Almere besloot in 2020 al dat het zonnepark er mag komen. Drie jaar later is het dan eindelijk rond. De zonnepanelen komen te liggen op een terrein van het Rijksvastgoedbedrijf tussen de Trekweg, de A6, de Buitenring en het Ibispad. Op het stuk grond van 25 hectare komen ongeveer 27.000 zonnepanelen te liggen. De verwachting is dat de panelen samen voor 16,8 megawatt per jaar zullen zorgen. Meedraaien met zon De zonnepanelen draaien met de zon mee en zijn dubbelzijdig, waardoor beide kanten licht omzetten in energie. Door dit systeem krijgt de onderliggende bodem ook nog genoeg licht, lucht en water. Volgens Vattenfall moet het zonnepark in Almere het eerste subsidievrije zonnepark van Nederland worden. "Wij zijn trots dat we dit subsidievrije zonnepark mogen gaan bouwen. Dit is een nieuwe fase in de Nederlandse markt voor zonne-energie", zegt Annemarie Schouten van Vattenfall. Halverwege 2025 klaar De energiemaatschappij kan, nu de omgevingsvergunning is gegeven, beginnen met de aanbesteding voor de bouw. Die zal naar verwachting begin 2024 rond zijn. Als dat allemaal gelukt is, kan in de herfst van 2024 begonnen worden met de bouw en zal het zonnepark halverwege 2025 klaar zijn. [info]Dit verhaal is gemaakt door Iris Van Ree. Zij richt zich voor 1Almere op verhalen uit Almere. 1Almere en Omroep Flevoland hebben een samenwerkingsverband.[/info] Lees meer 16-10-23
Het renoveren en vernieuwen van oude scholen in Almere loopt achter op schema. De komende jaren moeten in fases 23 scholen worden aangepakt, maar er wordt nog nergens daadwerkelijk gebouwd. Het was volgens wethouder Roelie Bosch de bedoeling dat er nu twee nieuwe scholen in Stedenwijk zouden staan. Maar daar is nog geen schop de grond in. Het gaat nog wel drie tot vier jaar duren voordat die er zijn. Meerdere oorzaken vertraging De vertraging heeft volgens de wethouder een aantal oorzaken. Omdat het gaat om vernieuwing van al bestaande scholen is er samenwerking en overleg nodig. Dit kost tot nu toe veel meer tijd dan gedacht, zegt Bosch. Ook heeft de coronapandemie veel aandacht gevraagd van schoolbesturen, waardoor de nieuwbouwplannen 'on hold' zijn gezet. Daarnaast is gebleken dat er niet genoeg ambtenaren zijn om al het werk snel genoeg te kunnen doen. De wethouder geeft aan dat er in nieuwe wijken ook scholen gebouwd moesten worden. Daar is veel capaciteit in gaan zitten. "Het is ook gewoon hoeveel mensen heb je ervoor om dat allemaal te begeleiden," aldus de wethouder. Vertraging kost geld Schoolbestuurder Nico de Haas van Stichting Prisma maakt zich grote zorgen over de ontstane achterstand. Volgens De Haas kost de vertraging de scholen uiteindelijk geld. Omdat de oude scholen meer en langer onderhoud nodig hebben. Als voorbeeld noemt hij basisschool De Ark. "Hier hebben we airco's moeten installeren om het binnenklimaat op orde te brengen. Dat kost geld en de energierekening gaat erdoor omhoog. Daarnaast hebben we ook problemen met het riool en moesten we extra geld uitgeven aan het dak om lekkage tegen te gaan." Dit geld had niet uitgegeven hoeven te worden als er een nieuw gebouw zou hebben gestaan. Het gaat nu ten koste van onderwijs, want je kunt het geld maar een keer uitgeven.[image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/231016_scholen1_E146749D3A68733AC1258A4700369F30.jpg] Proces nu versnellen De Haas wil dat de gemeente de aanpak van de oude scholen nu gaat versnellen, omdat hij vreest dat het probleem anders steeds groter wordt en alle scholen vertraging oplopen. Wethouder Bosch begrijpt de zorgen, maar kan die niet wegnemen. Ze geeft aan dat versnellen wel mogelijk is, maar dan moet er meer capaciteit komen en dat kost uiteindelijk geld. Of dat geld er komt weet de wethouder niet. Daarover moet ze met de gemeenteraad in gesprek. Lees meer 16-10-23
De provincie Flevoland en gemeenten Lelystad en Almere doen een gezamenlijk voorstel om in de steden de komende jaren 90.000 woningen te bouwen. Daar moet wel tegenover staan dat het Rijk meebetaalt aan voorzieningen, bereikbaarheid, onderwijs en natuur. Dat staat in een gezamenlijk voorstel 'Duidelijk Anders', dat Provinciale Staten en de gemeenteraden van Almere en Lelystad maandagavond bespreken in Almere. Het voorstel of formeel propositie geheten wordt vervolgens ingediend bij de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Dat is het samenwerkingsverband van provincies en gemeenten in de Randstad. Hoewel Almere en Lelystad al afspraken met het Rijk hebben gemaakt voor 40.000 huizen erbij, bieden zij nu 90.000 huizen aan. Almere zou er 75.000 moeten bouwen in Pampus, terwijl Lelystad 15.000 huizen realiseert in de wijk Warande. Bij elkaar willen de twee steden eenderde van alle benodigde woningen in de MRA-regio bouwen. Verlanglijst Daar moet wel wat tegenover staan. De steden moeten geld krijgen om voorzieningen te realiseren, maar ook voor het op peil houden van bestaande stadsdelen. Het onderwijs van mbo tot universitair niveau moet verder worden ontwikkeld. Dat maakt Flevoland aantrekkelijk voor nieuwe bedrijven, die zich op duurzame bedrijfsterreinen moeten ontwikkelen. Met 90.000 huizen erbij moeten Almere en Lelystad wel goed bereikbaar blijven. In het voorstel pleiten zij daarom voor aanleg van een volledige IJmeerverbinding naar Amsterdam voor openbaar vervoer, fiets, en auto. Amsterdam is fel tegen een autoweg over het IJmeer. Ook de A27 en A6 moeten op peil blijven om het verkeer af te handelen. Verder pleiten de gemeenten en de provincie voor de aanleg van de Lelylijn naar het Noorden en de Stichtse Lijn spoorverbinding richting Utrecht. Ook de natuur moet zich ontwikkelen: de Marker Wadden moeten verder worden uitgebreid. Voor de overige delen van Flevoland werkt de provincie aan een apart plan. Hierover praten Provinciale Staten woensdag. Op de troepen vooruit Met het voorstel loopt Flevoland loopt op de troepen vooruit ten opzichte van de andere zes deelregio’s in de Metropoolregio Amsterdam. Op andere plekken schreven wethouders de afgelopen maanden achter gesloten deuren aan eigen voorstellen. In Flevoland zijn raads- en Statenleden hier al maanden volop bij betrokken. Daarna zijn ambtenaren van Almere, Lelystad én de provincie aan de slag gegaan om de propositie, het voorstel, op papier te zetten. De vorige twee keer bepaalden nog alleen twee wethouders en een gedeputeerde hoe het verlanglijstje van Flevoland eruit zag. “De nieuwe samenwerking was het zeker waard", zegt Daniëlle van der Raad, VVD-raadslid in Lelystad en voortrekker van deze unieke samenwerking. [info]Lees hier het hele voorstel van Flevoland.[/info] "We konden nu van tevoren onze wensen en bedenkingen kenbaar maken. Het grootste pluspunt vind ik nu dat dit betekent dat de democratische legitimiteit van het stuk ligt waar hij hoort, bij de raden en de Staten en niet alleen bij bestuurders. En wat ook belangrijk is, is dat alles in de volle openheid is besproken”, aldus Van der Raad. Niet iedereen tevreden GroenLinks in Lelystad en Almere waren de enige fracties die uiteindelijk verklaarden het niet volledig eens te zijn met de inhoud van het voorstel. Dat ging in ieder geval in Lelystad over de toekomst van het vliegveld. Ook is GroenLinks in Flevoland fel tegenstanders van een IJmeerweg van Almere Pampus naar Amsterdam door het IJmeer. In het voorstel dat nu op tafel ligt staat juist dat Flevoland vóór zo’n autoweg is. [info]Lees ook: Amsterdam tegen de rest in metropool? Nieuwe zoektocht naar een 'wij-gevoel'[/info] Andere onderwerpen die Flevoland in MRA-verband wil oppakken, zijn bijvoorbeeld het opknappen van huizen in oude wijken en de opvang van daklozen, vluchtelingen en arbeidsmigranten. Hoe om te gaan met elektriciteitstekorten en de stikstofproblematiek horen daar ook bij, blijkt uit het pamflet. Lobbymachine VVD-raadslid Van der Raad denkt dat Flevoland met ‘Duidelijk anders’ een voorsprong heeft genomen op andere deelregio’s. “De MRA blijft toch ook een lobbymachine. Ik raad andere deelregio’s aan het net zo aan te pakken als wij. Mensen moeten dat natuurlijk wel willen, maar het maakt het verhaal van de regio veel sterker als volksvertegenwoordigers aan de voorkant al meedenken. Kom hier een keer praten, zou ik tegen die politici willen zeggen.” [info]Dit is een artikel van de Metropoolredactie. Voor vragen en tips: Dimitri Walbeek (dimitri.walbeek@nhnieuws.nl). Hij volgt voor Omroep Flevoland, AT5 en NH Nieuws het nieuws uit de Metropoolregio Amsterdam. De Metropoolredactie is journalistiek onafhankelijk en ontvangt een financiële bijdrage van de Metropoolregio Amsterdam (MRA).[/info] [image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/230324_MRA_logo_BDC3EA20B4654147C125897C0058270B.jpg] Lees meer 16-10-23
Tien bruggen in Almere Haven, Stad en Buiten moeten de komende jaren worden vervangen of weggehaald. Het gaat om houten bruggen die in de beginjaren van Almere zijn gebouwd. Volgens het college van burgemeester en wethouders is 'de rek er nu uit' voor deze bruggen. Het gaat om de Voetbalbrug, Oranjewoudbrug, Twickelbrug, Baarsbrug, Overheen, Rooseveltbrug, Groenbrug, Zandbrug en Prinsenbrug. In de jaren '80 en '90 was het goedkoper om voor fietsers en voetgangers houten bruggen te bouwen, in plaats van staal en beton te gebruiken. Ook waren composietvarianten nog niet of onvoldoende ontwikkeld. Door de keuzes bij het aanleggen van de stad heeft de gemeente nu zo'n zeventig houten bruggen in beheer.[image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/231016_bruggen1_0852663A05681C89C1258A470021D29A.jpg]Maar die houten oeververbindingen gaan wel een stuk minder lang mee. Volgens het college is de afgelopen jaren al een 'behoorlijk aantal' bruggen vervangen, maar moeten er ook nog heel veel meer aangepakt worden. De budgetten voor het beheer van de openbare ruimte staan onder druk, en hoewel er in het coalitieakkoord is afgesproken om meer geld uit te trekken, moet de gemeente goed kijken waar het geld aan uitgegeven wordt. De conclusie is dat er op korte termijn niet voldoende geld is om alle bruggen te vervangen. Al vier jaar afgesloten In 2015 werd al besloten dat er houten bruggen moesten worden weggehaald. Vervanging was niet nodig, omdat er nog andere bruggen in de buurt waren. Ook is het verwijderen volgens het college ingewikkelder dan gedacht. Daarom werd het weghalen van de bruggen uitgesteld, maar nu zijn tien bruggen toch echt op. Zo is de brug De Overheen in Almere Haven al vier jaar lang afgesloten om onveilige situaties te voorkomen en bereikt de Voetbalbrug in Almere Stad dit jaar nog het einde van de levensduur. Ook de Oranjewoudbrug in Almere Buiten is al snel aan het eind van zijn Latijn. Het college heeft daarom aan de gemeenteraad voorgesteld om de Voetbalbrug en de Oranjewoudbrug weg te halen. Dat kost in totaal 92.500 euro, heel wat goedkoper dan het vervangen van de bruggen. Dat kost in totaal namelijk 690.000 euro. Ook de Twickelbrug in Almere Buiten, de Baarsbrug in de Waterwijk (Stad) en Dinkelbrug bij de Leeghwaterplas in Stad moeten worden verwijderd. Nieuwbouw van deze bruggen zou in totaal bijna 1,6 miljoen euro kosten, maar het weghalen in totaal 138.750 euro.[image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/231016_bruggen2_7B1E29FD2DFD2F8CC1258A470021D7AF.jpg] Misschien later aangepakt Voor de Overheen in Almere Haven, Rooseveltbrug in de Staatsliedenwijk (Stad), Groenbrug in Haven, Zandbrug in Haven en Prinsenbrug in de Staatsliedenwijk (Stad) wordt nu gekeken of er genoeg geld is om ze te vervangen. Deze bruggen liggen nu op plekken waar in de toekomst nog gebouwd gaat worden en andere ontwikkelingen gepland staan. Dit najaar wordt een besluit genomen over het geld voor de vervanging. Als er geen geld beschikbaar is, worden de bruggen mogelijk alsnog verwijderd, maar hier moet dan eerst nog een nieuw besluit over worden genomen. Lees meer 15-10-23
Er wordt in Flevoland veel gesjoemeld met asbest. Dat zegt de Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek die de naleving van de asbestregels controleert. Bij meer dan tachtig procent van de inspecties worden er overtredingen geconstateerd. Er is sprake van een illegale sanering wanneer er bijvoorbeeld geen gecertificeerd bedrijf is ingehuurd, de sloop niet is aangemeld of andere en wet- en regelgeving niet wordt nageleefd. Volgens toezichthouder Arlen Grooten van de omgevingsdienst levert dat risico's op voor de omgeving, omdat er met kankerverwekkend materiaal wordt gewerkt. Illegaliteit gaat onverminderd door Om het gesjoemel met asbest terug te dringen bestaat sinds acht jaar een zogenoemd containerproject in Flevoland. Hierbij wordt er, naast controle bij de reguliere adressen, vier keer per jaar een grote controle gedaan. Maar ondanks die inspanningen is het aantal illegale saneringen na die acht jaar nog hetzelfde, zo vertelt Grooten. "Het is heel veel en wij verbazen ons er ook over dat het niet minder wordt."[image:https://d5ms27yy6exnf.cloudfront.net/pictures/170125_asbestdakje_4C895B8BD0E5A6D7C12580B3005EFE27.jpg] Duizenden euro's aan boetes De Omgevingsdienst, kortweg OFGV, zegt dat het probleem zich overal voordoet: bij huizenbezitters, boerderijschuren en andere bedrijfsruimtes. Maar ook transportbedrijven die asbestafval vervoeren gaan vaak in de fout, zo ziet OFGV. Wanneer een eigenaar, bedrijf, saneerder of transporteur tegen de lamp loopt, worden er boetes uitgeschreven. Die kunnen oplopen tot zevenduizend euro of zelfs meer. Daarnaast worden er saneringen stilgelegd. Vorig jaar maakte een van de saneerders het zo bont dat het certificaat werd ingetrokken en de ondernemer niet meer in de branche mag werken. Lees meer |