Succesvolle test van tele-operated Toyota in 5G Blueprint project
Als één van de partners in het consortium van het Europese 5G Blueprint project heeft V-tron recent op Industriepark Kleefse Waard (IPKW) in Arnhem een succesvolle test uitgevoerd met een tele-operated Toyota CHR (foto). Onze CTO Rakshith Kusumakar mocht hierover een uitgebreid interview verzorgen bij ITchannelPRO.
Rakshith: "Het internationale onderzoeksproject '5G-Blueprint' is een publiek-privaat samenwerkingsverband van partijen uit Nederland, Vlaanderen, Zwitserland en Tsjechië. Het 5G-Blueprint project onderzoekt samen hoe transport en logistiek efficiënter kunnen worden gemaakt - ook grensoverschrijdend - met behulp van tele-operation technology. We zijn dit project in 2020 gestart en de succesvolle test met de tele-operated Toyota mag gerust een van de mijlpalen genoemd worden".
Geïnteresseerd in meer informatie over toekomstige testresultaten? Hou dan zeker de website van het project in de gaten, want de tests zullen onder meer betrekking hebben op de uitbreiding van de tele-operation oplossingen van het project voor andere voertuigen, zoals de 1:3 projecttruck met trailer (foto) en het testen in meer realistische en uitdagende omgevingen op de drie verschillende proeflocaties van het project in België en Nederland. Informatie: Rakshith Kusumakar
Moderne auto’s zitten er vol mee en veel chauffeurs zien ze als essentieel onderdeel van dagelijks autorijden, de Advanced Driver Assistance Systems (ADAS.) Deze rijhulpsystemen ondersteunen actief en passief het autorijden.
Deze systemen lijken vooral ontwikkeld voor de universele gebruiker en niet voor specifieke doelgroepen, zoals bestuurders op leeftijd. Ongevallenstatistieken laten zien dat deze doelgroep verhoudingsgewijs vaker betrokken is bij verkeersongevallen. Erger nog, de doelgroep is relatief vaker de veroorzaker van ongevallen.
Bij de opleiding Automotive van de Hogeschool voor Arnhem en Nijmegen (HAN) werd op 31 januari al gestart met een nieuwe serie projecten 'in de driehoek' voor de 2e helft van het derde jaar (Semester 6).
Dit zijn projecten voor echte opdrachtgevers uit het bedrijfsleven. Eén van de projecten is SPARC (Scalable Platform ARChitecture). De auto-industrie verandert snel. Om het onderwijs van vandaag en de komende 5 jaar serieus te nemen, denkt HAN Automotive serieus na over strategische keuzes. Zij neemt actie op de innovaties van mobiliteit van de komende 5 tot 10 jaar. Futuristische ontwikkeling binnen de auto-industrie staat centraal in SPARC, gebaseerd op volgende kwesties: Technisch: ontwikkelingskosten verlagen door gebruik van platforms en autonoom/remote rijden met lage snelheid; Use-cases: 1 persoon en een klein laadvermogen en binnenstedelijke distributie door tele-operatie of autonome eindlevering. V-tron is één van de partners van HAN Automotive Research, andere partners zijn Ebusco,Polytec,Vroegh Design,SPCenLEV Kenniscentrum. Wij zien veel kansen en werken daarom aan dit project mee. Informatie: Arno van der Steen
RDW'ers gaan nu geïnformeerd op weg
Op donderdag 17 februari jl. verzorgde vier collega's van V-tron voor HAN Automotive bijdragen voor de praktijkdag van de cursus ‘Op weg naar Autonoom Rijden’ voor 14 medewerkers van de RDW.
Draadje los? Bel ons direct!
Al onze diensten (Connected Car / Driver Safety / Carsharing / C-ITS ) kunnen worden ingebouwd door onze installateurs. V-tron bouwt in op de locatie van uw wens! O.a. in Nederland, Duitsland, België en Zwitserland. Zelfs in Afrika via een lokale partners. Vraag hier naar de mogelijkheden.
Hij is bijna niet te missen! Het is een DAF XF truck! Voor het project 5G Blueprint heeft V-tron de opdracht deze truck op afstand te kunnen overnemen en besturen. Deze truck wordt daarnaast ingezet voor onze C-ITS diensten. Door middel van learning by doing ervaren we hoe onze diensten in een truck zich verhouden tot het overige verkeer.
Weet u waar uw chauffeurs NU zijn?
Wie is op welk moment de bestuurder? Is de rit privé of zakelijk? Door het installeren van onze tag kan elke bestuurder zich identificeren. Rapportages geven een compleet overzicht van het gebruik van uw voertuigen. Kijk hier voor meer informatie
V-tron draagt bij aan Fleet Forum
In haar Tweet bedankt Fleet Forum haar sponsors die het Driver Recognition Programme mogelijk hebben gemaakt. FF: "Zonder sponsors zou er geen DRP zijn om de kritieke rol te erkennen die chauffeurs spelen in het leveren van hulp en ontwikkeling."
Hybride V2X On Board Unit
V-tron heeft als missie het veiligere maken van wegen, niet alleen voor chauffeurs van gemotoriseerde voertuigen, maar ook voor de meest kwetsbare weggebruikers – voetgangers en fietsers, en ook voor de mensen die ons dagelijks helpen om de wegen veilig te gebruiken, zoals wegwerkers, weginspecteurs en medewerkers van amber- en blauw-licht voertuigen.
V2X heeft de potentie om tot 80% van alle aanrijdingen te beperken. V2X zorgt ervoor dat elke weggebruiker gepersonaliseerde adviezen en waarschuwingen krijgt zodat deze zich veiliger en comfortabeler kan verplaatsen. Daarnaast kan het ook de infrastructuur beter benutten, waardoor congestie en vervuiling worden verminderd. Wij maken wegen veiliger, productiever en vooral aantrekkelijker. Bij V-tron zijn wij van mening, dat dit soort nieuwe toepassingen niet alleen voorbehouden mag blijven voor nieuwe voertuigen. Nee integendeel, wil je echt een verschil maken, dan moet je vooral het bestaande arsenaal ook geschikt maken voor V2X. Wij hebben voor alle merken, typen en bouwjaren een passende V2X oplossing. In onze ogen een waardevolle optie, voor zowel het individu als ook voor het totale mobiliteit eco-systeem. V-tron brengt haar V2X ontwikkelingen naar de markt via een geïntegreerde OBU, welke geschikt is voor alle gestandaardiseerde communicatiekanalen. 3/4G Cellulair ETSI-ITS-G5 (WiFi-p 802.11-p) LTE-V C-V2X (5G short range) De oplossing van V-tron, wordt in Europa gebruikt, om op projectbasis C-ITS ketens te valideren, nieuwe diensten te ontwikkelen en voor deployment in het bestaande wagenpark. De HMI van V-tron is ook zelf te programmeren, dit middels de gestandaardiseerde API. Hierdoor kunnen ontwikkelingen verder worden uitgevoerd, die anders dreigen onder te gaan achter een vendor lockin. De ontwikkelingen van V-tron worden aangeboden via het development-platform “ZOOF”. Hiermee is het ook mogelijk om van elkaars ontwikkelingen te profiteren of compleet nieuwe ontwikkelingen te accelereren.
In deze aflevering van Traffic Talk wisselen Wim Vossebelt (CEO V-Tron) en Roberto Moerlie (Innovatiemanager TSNed) van gedachten over de toekomst van autonoom rijden. Dit gebeurt onder leiding van Samantha van Wijk.