RAI Automotive Industry NL organiseert op 19 mei 2022 van 13.30 tot 19 uur een netwerkbijeenkomst onder de naam autoMEETive. Ook V-tron zal zich hierbij presenteren en informatie verstrekken over al onze producten en projecten. Een aantal van deze projecten vindt u ook al vermeld in deze nieuwsbrief en uiteraard kunnen we u op onze stand nader informeren.
Tijdens autoMEETive zullen lezingen gegeven worden door DAF Trucks en CLEPA in samenwerking met McKinsey & Company. Na de lezingen is er volop gelegenheid om te netwerken. Met haar producten bedient V-tron een groot aantal bedrijven over de hele wereld. Zelfs in West- en Centraal Afrikaanse landen bieden wij onze diensten aan. Bijvoorbeeld aan Catholic Relief Services (CRS), een organisatie die wereldwijd vluchtelingen helpt. De medewerkers van CRS voelen zich door onze connected diensten in hun auto veiliger en kunnen op elk moment, via een 'panic-button', een veiligheidsprotocol in werking stellen. De hulpcentrale weet door de GPS-coördinaten precies waar het voertuig van de medewerker zich bevindt. Connected diensten helpen dus om medewerkers een groter gevoel van veiligheid te geven, maar ook om wagenparken efficiënter en duurzamer in te zetten. Indien gewenst hebben wij aanvullende mogelijkheden om het rijgedrag van chauffeurs te beïnvloeden. Meer informatie: Vincent van Beek
Driver Safety is de productpijler van V-tron om bestuurders te waarschuwen voor gevaarlijke situaties en daarmee ongelukken te voorkomen.
Is een GPS-locatie wel nauwkeurig?
De Provincie Noord-Holland heeft V-tron gevraagd een praktijkonderzoek uit te voeren om de huidige nauwkeurigheid van GPS-systemen voor C-ITS doeleinden te bepalen. Dit is van belang voor een aantal use-cases met betrekking tot de intelligente verkeersregelinstallaties (iVRI’s).
Voor het regelen van verkeer door de iVRI’s op basis van Coöperatieve Awareness Messages (CAM’s) kunnen detectielussen in de weg overbodig worden gemaakt. Ook is een juiste locatie van belang voor prioriteringsverlening en waarschuwingsberichten. Bij de start van het project Talking Traffic werd ervan uitgegaan dat CAM-berichten uit mobiele telefoons voldoende nauwkeurigheid hebben om kosten te kunnen besparen op de lussen in het wegdek. Uit onderzoeken, waaronder het 4G5 project, blijkt dat dit waarschijnlijk niet zonder meer haalbaar is. De positie van een voertuig wordt door diverse systemen opgenomen in C-ITS berichten. Dit kan bijvoorbeeld een CAM bericht zijn dat door het systeem wordt gedeeld met haar omgeving, een CAM-bericht wordt meestal 1x per seconde uitgestuurd. Ook voor het beeld van de verplaatsing van het voertuig is dus een exacte GPS-locatie essentieel. Algemeen kan geconcludeerd worden dat huidige CAM-berichten, die enkel gebruik maken van de GPS-sensor, niet voldoende zijn om de gevraagde kwaliteit in positie te leveren (lane-level). Deze berichten zijn wel bruikbaar voor toepassingen die een minder nauwkeurige positiekwaliteit vragen zoals netwerkregelingen, prioriteit of wellicht verweglussen. Ook kunnen naast GPS andere parameters gebruikt worden die kunnen bijdragen aan het bepalen van een nauwkeurige richting en positie. Technisch bestaan mogelijkheden om dit in het voertuig of aan de wegkant te doen. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld gyroscopen, stuurhoeksensoren, GPS-basestations of ‘map-matching’ van digitale kaarten. Om een compleet beeld te krijgen van de verschillende mogelijkheden om tot een nauwkeurigere positiebepaling te komen is extra onderzoek nodig. Het gebruik van CAM-berichten voor positiebepaling met smartphones brengt risico’s met zich mee. Het gebruik van de smartphone door de gebruiker is van grote invloed op de mate van betrouwbaarheid en nauwkeurigheid van de GPS-positie. Aanvullende eisen in gebruik of instellingen zouden dit risico kunnen verkleinen. Meer informatie: Niels Kneppers
Testen 5G Blueprint zeer succesvol!
Van maandag 2 tot en met donderdag 4 mei jl. hebben we samen met KPN en RoboAuto een serie testen uitgevoerd op parkeerplaats Vaarle langs de A270 bij Helmond. De testen op maandag en dinsdag waren onderdeel van het project 5G Blueprint. Op donderdag testten we CACC (Cooparative Adaptive Cruise Control).
Vanuit onze remote station - een speciaal ingerichte, verplaatsbare unit - die zich op de Automotive Campus in Helmond bevond, bestuurden collega's een Toyota C-HR op de parkeerplaats Vaarle. Deze C-HR was voorzien van camera's rondom, 5G ontvangers en lidar om zo veilig mogelijk op afstand bestuurd te worden. De testen waren zeer succesvol. Tijdens de test besloten de noodchauffeur, die we toch achter het stuur hadden gezet, en de passagiers uit te stappen en te kijken of de auto ook leeg zijn route kon vervolgen. Dat lukte; er kon zelfs een slalom worden afgelegd. Ook reed de auto rond met alleen een passagier op de achterbank (zie onderstaand filmpje). Tenslotte hebben we getest of de auto ook vanuit Brno in Tsjechië bestuurd kon worden door medewerkers van RoboAuto, dat uit Tsjechië afkomstig is. Ook die test lukte in één keer. Heel wonderlijk dat iemand op 1000 km afstand een auto nauwkeurig kan besturen! Dit levert heel veel kansen op voor efficiënte inzet in de toekomst. Op donderdag zoals gezegd de CACC, een soort voorspellende cruise control, die door middel van onderlinge communicatie tussen voertuigen het weggedrag inschat en de snelheid, ook bij optrekken, op elkaar kan afstemmen. Wederom zeer geslaagde testen, waarvan wij heel veel hebben geleerd. Het gebruik van de parkeerplaats Vaarle was mogelijk gemaakt door het Ministerie van I&W en de Provincie Noord-Brabant. Meer informatie: Rakshith Kusumakar
Ervaar hoe het is om door een 'RobotTaxi' rondgereden te worden. In dit filmpje wordt de auto tele-operated vanuit ons Remote Station.
Kort nieuws
1:3-truck getest op afstand
Net als de Toyota C-HR uit bovenstaande testen, hebben onze collega's Bas Hetjes en Gijs van Stekelenburg een rol in het project 5G Blueprint. Samen met HAN Automotive Research hebben zij op 28 april jl. een 1:3-schaal truck op het parkeerdek van de HAN aan de Ruitenberglaan 29 in Arnhem laten rijden. De besturing van de truck werd gedaan vanuit een ruimte in het gebouw, terwijl de truck op het parkeerdek tussen de geparkeerde auto door reed. Ook deze test verliep succesvol. De volgende stap in het project is nu om een DAF CF uit te rusten met de tele-operatie apparatuur en deze eveneens van een afstand te gaan besturen. Na de test volgt het verslag in onze nieuwsbrief.
V-tron is een officieel EU-merk
Ons bedrijf heeft de volgende stap genomen in internationale erkenning door ons te laten registreren als officieel EU-merk. Het merk V-tron is daarmee internationaal beschermd, maar ook internationaal herkend! Wij leveren diensten en producten in de categorieën 9 (telecom), 35 (databeheer), 41 (educatie) en 42 (onderzoek en ontwerp). Meer over onze diensten op de website.
SPARC (her)gebruikt onderdelen Twizy
Een groep van 14 Automotive studenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen is in opdracht van een groep bedrijven, waaronder V-tron, bezig met een project genaamd SPARC (Scalable Platform ARChitecture). In dit project wordt een tele-operated voertuig gebouwd dat ingezet kan worden voor binnenstedelijk vervoer van mensen en goederen. Om een prototype van dit lichte elektrische voertuig (LEV) te bouwen, bleek een Renault Twizy een ideale start. Natuurlijk hebben wij daarom de aanschaf van deze 'sloop'Twizy mogelijk gemaakt. Wij wensen de studenten succes met dit project en zijn zeer benieuwd naar de uitkomst.
Wij werken vanuit een A++++ gebouw
Zoals we u al eens eerder meldden, heeft V-tron haar energievoorziening voor het gebouw en de voertuigen gerealiseerd met zonnepanelen op het dak. Onze verwarming maakt gebruik van een warmtepomp en ons warmwater en de koeling gebeuren elektrisch. Wij gebruiken geen gas! Al deze stappen hebben ertoe geleid dat wij nu het Energielabel Utiliteitsbouw hebben A++++ en dat wij voor 83,7% gebruik maken van hernieuwbare energie. Toegegeven ... er is één klasse hoger, maar de investeringen en verbouwingen daarvoor waren erg extreem. Dus wellicht op een later moment.
Contact via Whatsapp
V-tron is nu ook bereikbaar via Whatsapp! Heeft u een vraag, opmerking, idee of ander bericht dat u graag met ons wilt delen? Schrijf ons gerust. Voor onze klanten: extra snelle ondersteuning voor al onze diensten.
Even voorstellen: Vincent van Beek
Heeft u al eens telefonisch contact gehad met ons bedrijf of bent u al klant bij ons, dan is de kans heel groot dat u gesproken heeft met onze Customer Experience Engineer Vincent van Beek (27). Vincent bezoekt regelmatig onze klanten om de unieke V-tron producten uit te leggen.
Vincent is getrouwd en vader van een dochtertje (1). Een tweede kind is onderweg. Van oorsprong is hij communicatiespecialist. Het bijhouden van de website en de social media is dan ook één van zijn taken. Nu richt hij zich echter vooral op het klantencontact. “We zijn een klein, jong salesteam, maar behalen mooie resultaten. We werken met mooie producten die meerwaarde bieden voor onze klanten en we hebben contact met vele landen over de hele wereld.”, aldus Vincent., “Door te luisteren wat er bij onze klanten speelt, kunnen we doorvoeren.” Het leukste van zijn werk vindt Vincent het overbrengen van de kennis van onze producten naar de eindklant. “Je ziet klanten stappen maken met de inzet van ons product. Vaak is er de verbazing over het inzicht, de besparing en het gevoel van veiligheid, die op de inzet volgen.” Kunnen wij u of uw organisatie helpen in de zoektocht naar de juiste of juist naar nieuwe oplossingen? Neem dan contact met ons op.