| © Mimmo Jodice Birgit blogt: Digitalisering in de kunstsector Kunstenaars die een iPad gebruiken om schilderijen te maken? Of kunstenaars die digitale media inzetten om kunst op interactieve wijze onder de aandacht te brengen bij het publiek? Tegenwoordig kijken we hier niet meer van op. Digitale media maken namelijk voor een almaar groeiend deel uit van de hedendaagse kunst. Directeur Birgit Donker neemt je graag mee in haar visie en ervaringen omtrent digitalisering in de kunstsector. Deze maand besteedt zij in haar blog onder andere aandacht aan haar bezoek aan het Parijse museum Jeu de Paume en de tentoonstelling die ze daar bezocht, waarin met zichtbare lol werd geëxperimenteerd met fotografie in de kunsten. Ook lees je over de nieuwe digitale media die onderdeel zijn geworden van het palet van de kunstenaar en hoe digitale media geweldige mogelijkheden bieden in het verspreiden van informatie. Zo ook in Birgits blog, waarin ze met trots de nieuwe Fotograaf des Vaderlands aan jullie presenteert! Meer hierover lees je in het volgende item. |
|
| © Jan Dirk van der Burg Marwan Magroun: de nieuwe Fotograaf des Vaderlands Het hoge woord is eruit! Fotograaf en regisseur Marwan Magroun is benoemd tot Fotograaf des Vaderlands 2022. Het werk van Magroun richt zich op het herdefiniëren van de hedendaagse beeldcultuur. Hij streeft ernaar deze toegankelijker en inclusiever te maken door onder andere het vertellen van verborgen verhalen. Magroun beschouwt dit als een noodzakelijke aanvulling op ons collectieve geheugen. Zijn bi-culturele achtergrond geeft hem diverse perspectieven op maatschappelijke thema's als identiteitsontwikkeling en representatie. Fotograaf des Vaderlands is een initiatief van het Nederlands Fotomuseum en FOAM om fotografie op een aantrekkelijke of juist een prikkelende manier bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. De overdracht van de eretitel werd fotografisch vastgelegd door vorige Fotograaf des Vaderlands Jan Dirk van der Burg. Vanaf nu zal Marwan Magroun het stokje van hem overnemen en gedurende twee jaar de taak op zich nemen als ambassadeur voor de fotografie. |
|
| Oude Noorden, Rotterdam (1978) © Robert de Hartogh In memoriam Robert de Hartogh Met verdriet hebben wij kennis genomen van het plotseling overlijden van fotograaf Robert de Hartogh (1942-2022). Hij overleed op 19 november in Rotterdam. Robert de Hartogh begon na zijn afstuderen in 1966 tijdens vakantiereizen naar Marokko en Turkije te fotograferen. Het leven van (im)migranten in Nederland vormt de rode draad in zijn werk. Een onderwerp waar hij zich vanaf de zogenoemde rassenrellen in de Afrikaanderwijk in Rotterdam in 1972 volledig op toelegde. Doordat hij al in een vroeg stadium een hecht netwerk wist op te bouwen van immigrantenfamilies, hulporganisaties en uitgeverijen van onderwijsmateriaal, droeg hij voor een belangrijk deel bij aan de beeldvorming van de eerste generatie arbeidsmigranten, onder meer met de publicatie Kijkboek over gastarbeid uit 1977. Het werk van De Hartogh was in 2021 in het Nederlands Fotomuseum te zien in de groepstentoonstelling Rotterdam werkt! Fotografie in opdracht 1864-heden. Bij leven gaf Robert de Hartogh reeds aan dat hij zijn archief wil nalaten aan het Nederlands Fotomuseum. Wij voelen ons vereerd om zijn nalatenschap te gaan beheren. |
|
| Portret Cas Oorthuys, Amsterdam (1955) © Wies Meertens Tip: Je eigen foto's digitaliseren Het digitaliseren van foto’s is een tijdrovende en kostbare klus. Daarom heeft Stefanie de Vries, registrator bij het Nederlands Fotomuseum, een aantal tips op een rijtje gezet: Vraag je van tevoren het volgende af: Is het voor jouw doel nodig? Digitaliseer je het hele archief of alleen selecties? Zorg dat de nummering van je negatieven op orde is vóór je begint, dat nummer heb je nodig voor de bestandsnaam. Het liefst heb je ook al je archief beschreven; dan is je archief in elk geval doorzoekbaar. Tijdens het beschrijven heb je een indruk gekregen van wat je wel en niet wil digitaliseren. Handig is om dit tijdens het beschrijven al te markeren. Als je een spreadsheet gebruikt, maak je voor dat doel een extra kolom aan. Behoud in de bestandsnaam de relatie met je fysieke archief door het inventaris- of objectnummer erin op te nemen. Neem geen beschrijvingen (zoals namen) in je bestandsnaam op en houd het bij nummers. Beschrijvingen kun je namelijk in de IPTC gegevens van de digitale beelden opnemen. Dit zijn gegevens die iets zeggen over de maker, zoals de naam van de maker, de titel en plaats van de foto en het copyright. Doordat de ontwikkelingen in het digitale landshap elkaar snel opvolgen, kan het handig zijn om een duidelijke werkwijze te doorlopen om beelden eenvoudig, veilig en efficiënt te bewerken en te bewaren. Op onze website vind je een handleiding die je kan helpen bij het digitaliseren van je foto’s. |
|
Vacature alert! Altijd al onderdeel uit willen maken van het team van het Nederlands Fotomuseum? Neem dan een kijkje op onze website. We zijn namelijk op zoek naar versterking! Op dit moment zijn we op zoek naar: Medewerker Marketing & Communicatie Vloercoördinator Medewerker Reserveringen |
|
|
Statendam 1 (Wilhelminapier), 3072 AR Rotterdam di. t/m zo. 11 - 17 uur nederlandsfotomuseum.nl |
|
|
|