Editie november 2018


Nationale Dyslexie Conferentie 2019

Over Leesproblemen, Laaggeletterdheid en Dyslexie.

woensdag 27 maart 

Hoe maak je van leerlingen betrokken lezers? Hoe zorgen we ervoor dat de leesweerstand vermindert en leesmotivatie verhoogt? Wat zijn de innovaties in het leesonderwijs? Kunnen we laaggeletterdheid voorkomen? Wanneer is een dyslexiebehandeling effectief? En wat zegt de inspectie van het onderwijs over dyslexie en dyslexieverklaringen?

Alle leerlingen, studenten en volwassenen met leesproblemen moeten zich optimaal kunnen ontplooien. Het bestrijden van kansenongelijkheid en stimuleren van talent staat hierbij centraal. We doen het in Nederland goed, maar het kan nog beter!

Meer dan 30 prominente sprekers delen op 27 maart daarom graag nieuwe wetenschappelijke inzichten, adviezen en praktische handvatten met u.

Meld u aan en maak een keuze uit het veelzijdige programma bestaande uit maar liefst 45 lezingen! Let op: vroegboekkorting tot 14 januari! 

Eindexamen of eindtoets en dyslexie

Een leerling met dyslexie mag bij de eindtoets PO en eindexamen VO gebruik maken van een hulpmiddel, zoals Sprint, Kurzweil of Alinea. Hiervoor zijn spraaksynthese-PDF bestanden ontwikkeld. Deze zijn er voor de Centrale Eindtoets PO, IEP Eindtoets PO en Centraal Schriftelijke Eindexamens VO.

De toetsaanbieders hanteren een deadline voor bestelling van de bestanden. Ga daarom zo snel mogelijk met uw leerlingen in gesprek hoe zij de toets of het examen willen maken. Lees hier meer.

Nieuw boek: 'Slagen met dyslexie in het hoger onderwijs'

Eind september is het boek 'Slagen met dyslexie in het hoger onderwijs' verschenen. Dit boek is de gids voor studenten met dyslexie die de stap naar het hoger onderwijs zetten. Het bevat tips om hun studie in het hoger onderwijs efficiënt aan te pakken. De uitgave is het resultaat van een grondige literatuurstudie in combinatie met de onderzoeksresultaten van de auteurs en werd aangevuld met talrijke praktijkvoorbeelden.
Lees hier meer.

Tip: Dr. Wim Tops, eerste auteur van dit boek, spreekt ook op de Nationale Dyslexie Conferentie ook over dit onderwerp.

Minister Slob over dyslexie

Op 7 september heeft Minister Slob de Tweede Kamer geïnformeerd over de activiteiten die in gang zijn gezet om het aantal dyslexieverklaringen terug te dringen en de kwaliteit ervan te verhogen. Het betreft de ontwikkeling van een richtlijn en de opzet van een stimuleringsprogramma.

Lexima ondersteunt dit beleid van de minister en levert al een actieve bijdrage aan de uitvoering van het stimuleringsprogramma. Het accent zal daarin liggen op preventie van leesproblemen, laaggeletterdheid en (onnodige diagnoses) dyslexie en op ondersteunende hulpmiddelen. 

Lees hier meer over deze activiteiten die vanuit de overheid zijn geïnitieerd.  

Nieuw onderzoek naar implementatie van Bouw!

Wat maakt de grootschalige implementatie van een evidence-based programma voor de preventie van leesproblemen tot een succes?

Een aanzienlijk deel van de leerlingen bereikt niet het basisniveau van leesvaardigheid. Deze kinderen lopen het risico op een reeks van negatieve uitkomsten. Scholen bieden ondersteuning wanneer kinderen achterlopen, maar het bewijs groeit dat preventie effectiever is voor het terugdringen van het aantal kinderen met leesproblemen (LP). In dit project onderzoeken we welke condities de succesvolle grootschalige implementatie van het preventieprogramma Bouw! beïnvloeden en of implementatie resulteert in een afname van LP. Bouw! is een ‘evidence-based’ online computerprogramma dat vanaf groep 2 gedurende 2 jaar individuele ondersteuning biedt aan kinderen met risico op LP. Het maakt intensieve extra oefening mogelijk, maar kost leraren weinig tijd, aangezien de kinderen worden ondersteund door niet-professionele tutoren (ouders, oudere leerlingen).

Lees hier de volledige omschrijving van het onderzoek.

Bestel het Lexima Magazine

Met dit magazine willen we mensen die betrokken zijn bij lees- en/of spellingproblemen informeren over preventie, behandeling en compen­serende oplossingen.



Klik hier om het Lexima Magazine te bestellen.

Bouw! voorkomt leesproblemen en dyslexie

Voor risicoleerlingen in groep 2 t/m 4. Het kind leert, de tutor stuurt en de computer wijst de weg. De effectiviteit van Bouw! is wetenschappelijk bewezen.

Een must voor alle basisscholen die serieus werk willen maken van het terugdringen van leesproblemen en het aantal diagnoses dyslexie.