Facsimile Der Abschied van Mahler De zestigste verjaardag van de Gustav Mahler Stichting Nederland in 2016 is aanleiding geweest voor een bijzondere uitgave. Twee handschriften van Gustav Mahler uit het archief van Willem Mengelberg, het Clavierauszug en de Partitur van Der Abschied uit Das Lied von der Erde zijn als facsimile uitgegeven in een fraaie cassette. De uitgave is voorzien van toelichtingen door Edward Reilly† - groot kenner van Mahler’s manuscripten - alsmede door Eveline Nikkels, voorzitter van de Gustav Mahler Stichting Nederland en Frits Zwart, directeur van het Nederlands Muziek Instituut. Lees meer >
CD met liederen en pianomuziek van Dirk Fock De Nederlandse dirigent en componist Dirk Fock (1886-1973) studeerde onder andere muziek in Berlijn, waar hij van Karl Muck en Arthur Nikisch directielessen kreeg, en viool studeerde bij Anton Witek. Als violist speelde hij enige tijd in een orkest onder leiding van Gustav Mahler.
Fock componeerde ook, en in zijn bescheiden oeuvre zijn composities terug te vinden die de sporen dragen van de omgeving waar hij opgroeide, Nederlands-Indië. In de jaren ’70 verscheen een lp waarop zijn dochter Nina Foch, een beroemd Amerikaans actrice die o.a. een hoofdrol in de film Ben Hur speelde, werken van haar vader declameerde, begeleid door pianist Frederic Meinders, die op deze lp ook enkele solowerken van Fock vertolkte.
Enkele maanden terug verscheen een prachtig vormgegeven cd met liederen en pianomuziek, grotendeels uit de collectie van het NMI. Opnieuw wordt daarmee een Nederlandse componist aan de vergetelheid ontrukt. Meer informatie op: www.dirkfock.org Lees meer > Archief aanwinsten De afgelopen tijd heeft het NMI een aantal interessante archieven verworven. Hieronder een selectie.
Theo Olof (1924-2012) De schenking van het omvangrijke archief van de violist Theo Olof was de directe aanleiding om in oktober en november 2017 in het atrium van het Haagse stadhuis een tentoonstelling op de verlichte panelen in te richten. Olof was niet alleen een begenadigd violist, maar kon ook heel toegankelijk over muziek schrijven. Naast zijn talrijke boeken over muziek verschenen er honderden columns in dagblad De Telegraaf. Als violist zette hij zich in voor Nederlandse componisten als Hans Henkemans, Geza Frid, Tristan Keuris en vele anderen. Daarnaast leende Theo Olof zijn naam aan talrijke goede doelen, (vooral) op muziekgebied. Zonder zijn inzet was Radio 4 er misschien wel niet gekomen. Ook maakte hij zich sterk voor het Nationaal Instrumenten Fonds. Zijn archief geeft goed inzicht in deze veelzijdige musicus.
Willem Vogel (1920-2010) Een bijzondere aanwinst vormt het archief van de kerkmusicus Willem Vogel. Willem Vogel was een toonaangevend musicus in de protestantse kerkmuziek van na de Tweede Wereldoorlog. De composities van Vogel bestaan voor het overgrote deel uit kerkmuziek. Veel van zijn orgelmuziek heeft het kerklied als grondslag. Zijn koormuziek is grotendeels geschreven voor liturgisch gebruik, met Bijbelteksten of kerkliederen als uitgangspunt. Ook componeerde hij talrijke melodieën voor kerkliederen. Die kwamen in allerlei zangbundels terecht, maar kerkgangers zullen Vogels melodieën vooral kennen uit het ‘Liedboek voor de Kerken’ (1973) en het nieuwe ‘Liedboek - zingen en bidden in huis en kerk’(2013). Willem Vogel was als cantor en organist lang verbonden aan de Oude kerk in Amsterdam. Eind april 2017 werd met een feestelijk concert in de Kloosterkerk in Den Haag het archief van Vogel overgedragen.
Henk Klop (1946-2017) Henk Klop componeerde vooral voor orgel, het instrument dat hij zelf zo virtuoos bespeelde, maar hij schreef ook koorwerken en liederen. Zijn muziek beweegt zich in een klankwereld verwant aan die van Franse componisten als Maurice Duruflé en Marcel Dupré. Klop deed zich vooral in de jaren ‘70 en ‘80 als een gepassioneerd en virtuoos organist kennen. Daarnaast werkte hij als beeldend kunstenaar. Zijn productie als beeldend kunstenaar is veel omvangrijker dan zijn compositorisch werk. Na zijn overlijden dit jaar (2017) verscheen er een box met maar liefst 21 cd’s, waar vrijwel al de opnamen die hij voor de radio en lp of cd maakte zijn opgenomen. De manuscripten zijn in de collectie van het NMI opgenomen en tegelijkertijd werd een deel van zijn muziek bij Donemus uitgegeven.
Theo Willemze (1931- ) Generaties musici zijn opgegroeid met de publicaties van Theo Willemze. Bijvoorbeeld zijn standaardwerk Algemene Muziekleer dat, sinds het in 1964 werd uitgegeven, steeds werd herzien, uitgebreid, en weer herzien, totdat het het veelgeprezen en overal gebruikte handboek werd dat iedere conservatoriumstudent begeleidde tijdens zijn studie. Deze werkwijze typeert Theo Willemze. Hij was niet gauw tevreden, werkte hard en zag steeds mogelijkheden om tot een nóg beter resultaat te komen. Nu hij op hoge leeftijd is gekomen wilde hij zijn werkarchief overdragen aan het NMI en in juli van dit jaar kon het NMI het in haar collectie opnemen. In dit archief is de hierboven geschetste werkwijze duidelijk terug te zien. Conceptversies van artikelen, vaak voorzien van persoonlijke aantekeningen, correspondentie met uitgevers, schriftelijke ruggenspraak over de definitieve versie: het is allemaal aanwezig. Maar weinigen weten, dat Willemze ook componeerde. Ook hiervan zijn proeven in het archief te vinden. Verder bevat het wat meer persoonlijke aantekeningen en documentatie.
Israël J. Olman (1883-1968) In het voorjaar van 2017 kreeg het NMI het archief van de componist en koordirigent Israël J. Olman, die vooral grote bekendheid genoot tussen de beide wereldoorlogen. Hij leidde onder andere het destijds beroemde koor 'Santo Servicio' van de Portugees Israëlitische Gemeente in Amsterdam. Hij componeerde synagogale muziek, koormuziek - waaronder werken voor socialistische koren -, liederen, oratoria, opera's en symfonieën. Gelukkig overleefde de Joodse Olman de Tweede Wereldoorlog. Na de oorlog was zijn muziek echter ‘verouderd’ en was er aanzienlijk minder belangstelling voor zijn muziek dan in vroeger jaren. Enkele jaren geleden heeft historica Pauline Micheels een mooi boekje over Olman geschreven dat in de miniatuurreeks van Bekking & Blitz (2011) verscheen. Het archief beslaat zo’n drie strekkende meter.
Ernest W. Mulder (1898-1959) Enkele jaren geleden begon de kleinzoon van de componist Ernest W. Mulder, Paul Mulder, met het verzamelen van de muziek van zijn grootvader. Dat viel nog niet mee, want de muziek van Mulder raakte na zijn overlijden erg verspreid. Voor heel wat musici heeft de naam van Ernest W. Mulder vermoedelijk nog wel een bekende klank, maar dat komt waarschijnlijk vooral door zijn uitstekende theorieboeken, die lange tijd verplichte kost waren bij de Nederlandse conservatoria. Onder zijn leerlingen komen klinkende namen voor: Erik Lotichius, Berhard Haitink en Theo Loevendie. Zijn muziekwerken zijn veel minder bekend geworden, maar dankzij Paul Mulder zijn die nu allemaal ondergebracht en in te zien bij het NMI.
Herman Frits Faas Huls (1915-1977) Herman Huls is geworteld in de muzikale traditie van de Rooms-Katholieke kerk. Via de Nederlandsche RK Kerkmuziekschool “St. Caecilia” te Utrecht kwam hij terecht bij Hendrik Andriessen, waar hij compositie studeerde. In 1935 volgde hij Herman Strategier op als dirigent-organist in Nijmegen. Hij zou daar 10 jaar blijven en componeerde niet alleen kerkmuziek, maar ook werken voor piano. In 1945 verhuisde hij naar Deventer, waar hij een vergelijkbare functie zou bekleden maar ook muziekleraar werd in het basis- en voortgezet onderwijs. Hij was dirigent van verschillende opera- en operettekoren en algemeen muzikaal leider van het kinderoperettegezelschap Ars Musica. In 1961 vertrok hij naar Amstelveen, waar hij zijn verdere leven zou blijven. Als componist betrad hij zeker niet alleen de bekende paden van de kerkmusicus, maar hij durfde het zelfs aan om een Nederlandse opera te schrijven, Viool van Cremona, die in 1956 onder veel belangstelling van de vaderlandse pers in première ging. In het nu opgenomen archief bevinden zich veel handschriften, maar ook foto- en documentatiemateriaal.