Nieuwsbrief P&O - Ontdek de mogelijkheden van e-HRM

10 maanden geleden


Text only:

Deze maand in het P&O nieuws:
e-HRM
Bekijk de online versie van dit bericht.



Accountants

»

Fiscaal

»

Corporate Finance

»

Pensioen

»

Personeel & Organisatie

De praktische invulling van e-HRM 
Column: Joris Maljaars
Digitalisering, u kunt er niet meer om heen. Vanuit huis regelt u uw bankzaken online en boekt u uw vakantie via het internet. Hoogstwaarschijnlijk heeft u ook weleens gehoord van de digitalisatie van uw personeelszaken in de cloud, het zogenaamde e-HRM. Misschien gaat het verlof aanvragen bij u nog wel op papier, waarbij een medewerker het proces start door bij u op kantoor een verlofbriefje op te halen. U zult dan denken, kan dit niet wat efficiënter? Kan dit niet digitaal op een manier zoals ik bij mijn bank een nieuwe opdracht indien? Daar gebruiken we toch ook al lang geen acceptgiro meer. Een logische vraag en logisch dat e-HRM een opmars maakt.
Lees verder »
Tips van onze specialisten
Mattinja Oostdijk, HR-adviseur: "Breng HR naar strategisch niveau met e-HRM"
Als HR-professional, ondernemer of administrateur, besteden we vandaag de dag nog veel tijd aan ‘verkeerde’ zaken. We zijn gemiddeld nog negen uur per week bezig met de administratieve taken rondom HR, en dat is vaak onnodig veel. Deze tijdrovende klus maakt dat u minder tijd over heeft om te focussen op andere belangrijke HR-zaken. Iedereen streeft uiteindelijk naar hetzelfde doel: HR by walking around.
 
Door uw HR-administratie en processen te digitaliseren, zorgt u dat u uw tijd als HR-verantwoordelijke effectiever kunt inzetten op onderwerpen die in uw organisatie van belang zijn. Wanneer u ook uw medewerkers over een eigen HR-portal laat beschikken, creëert u meer transparantie in HR-gegevens en voelen medewerkers en managers zich meer betrokken in het HR-proces. E-HRM dwingt ons bijna om vooral efficiënter, maar ook zeker op een ander niveau te opereren, waarbij de medewerker weer centraal staat in plaats van de administratieve zorg er omheen.
Kees Zorge, Senior Adviseur Automatisering: "Voorkom dubbele invoering en bespaar tijd met e-HRM"
E-HRM betekent letterlijk het ondersteunen van de activiteiten van HR door gebruik te maken van internettechnologie. Waar voorheen alleen het HR-personeel toegang had tot het HRM-systeem, is dat door de komst van e-HRM veranderd. De hele organisatie wordt betrokken bij het personeelsmanagement.
 
Bedrijven hebben echter doorgaans te maken met verschillende aspecten wanneer het aankomt op HRM. Denk hierbij aan communicatie met Arbodienst, ziekengeldverzekering, planningspakketten of andere (zelf ontwikkelde) pakketten waarin personeelsgegevens bijgehouden, bekeken en gemuteerd worden. Zonder de juiste automatisering opereren deze pakketten onafhankelijk van elkaar en is communicatie tussen systemen omslachtig, tijdrovend en moeilijk tot stand te brengen.
 
Beschouw automatisering echter niet als exotisch, duur of moeilijk. Automatisering is in de meeste simpele vorm niets anders dan een manier van communicatie. Een correcte inzet van automatisering zorgt, zonder menselijke tussenkomst,  voor directe communicatie tussen uw verschillende HRM-systemen. Het voorkomt onder meer de noodzakelijkheid van dubbele invoer en levert op zijn minst veel tijdsbesparing op.
De 10 voordelen e-HRM in de cloud 
E-HRM is helemaal van deze tijd en er wordt veel over gesproken. Maar welke voordelen geeft het nu concreet? Tijdsbesparing en kostenbesparing is misschien logisch, maar heeft u ook andere bijkomende voordelen wel eens toegepast op uw organisatie? Lees verder voor een korte opsomming van de 10 belangrijkste voordelen.
Bekijk de 10 voordelen »
E-HRM en de privacywetgeving
E-HRM maakt het verzamelen en verwerken van data op de werkplek voor een organisatie steeds eenvoudiger. Bij het verzamelen van deze persoonsgegevens dient u de privacywetgeving echter goed in acht te nemen.
Wist u bijvoorbeeld dat: 
U als werkgever geen medische informatie over de gezondheid van de werknemers in het bedrijf mag vastleggen?
U camerabeelden niet mag gebruiken om werknemers aan te spreken op hun functioneren?
U gegevens van sollicitanten die niet zijn aangesteld uiterlijk 4 weken na het einde van de sollicitatieprocedure dient te verwijderen?
U als werkgever verplicht bent om uw werknemers te informeren over waarom u hun gegevens verzameld?
Uiteindelijk draait alles bij het verzamelen en verwerken van persoonsgegevens in een arbeidsrelatie om balans. Wat mag een werkgever wel en niet weten over een werknemer als hij ziek is, wat mag hij aan hem vragen als hij ziek is, wat mag je van een werknemer vragen als je hem een zakelijke telefoon geeft, etc. Het antwoord is steeds contextafhankelijk, maar het basisprincipe ‘ga uit van de persoonlijke levenssfeer van de werknemer’ blijft overeind.
Leestip
Olietankers en speedboten - Wendbaar werken in de 21e eeuw
- Menno Lanting
 
We moeten iets met die digitale ontwikkelingen, zeggen veel ondernemers. Maar daarmee wordt technologie het doel, niet het middel. De kern van werk en ondernemen is snelheid, kunnen veranderen, experimenteren, falen en leren.
Het gaat er niet om wat u wel of niet doet met alle techniek; het gaat erom of u voldoende flexibel en open bent om in deze veranderende wereld een bijdrage te blijven leveren. In 'Olietankers en speedboten' schetst Menno Lanting een beeld van de nabije toekomst aan de hand van de expertise van vele internationale professionals en ondernemers.
Dit boek bestellen »
Winactie!
Wij geven elke maand een exemplaar van onze leestip weg! U maakt kans op dit boek door op onze Facebookpagina de leestip te liken en onze pagina te volgen.
Ga naar Facebook »
Belangrijke datum
14-11-2017
Module 1 training Leiderschapsvaardigheden. Klik hier voor meer informatie.
Benieuwd naar uw kansen met e-HRM?
Maak kennis met ons pakket Sigma HRM-Online. Consultant HRM-Online Joris Maljaars gaat graag met u in gesprek over de mogelijkheden in uw specifieke situatie.
Vraag een vrijblijvende demo of offerte op »



Accountants

»

Fiscaal

»

Corporate Finance

»

Pensioen

»

Personeel & Organisatie

 

Over Schipper


Nieuws


Vestigingen & Contact


Downloads


Links


Disclaimer







© 2011 - 2017

Schipper Groep


Aanmelden

   |   

Voorkeuren aanpassen

   |   

Afmelden

schippergroep.nl

Categorieën: Belastingen Diensten | Vakmensen Financieel Raadgevend Zakelijke goederen
Leeftijd: 14 t/m 18 jaar 19 t/m 30 jaar 31 t/m 64 jaar 65 jaar en ouder 7 t/m 13 jaar

Deel deze nieuwsbrief op

© 2018