|
|
|
|
|
Geen ander, de single |
|
Deze song is een eerste tip van de sluier van de nieuwe lp/cd BITTERLIEF. Het avontuur van dit album begon al lang geleden met de wens om weer eens met een producer in zee te gaan. Sinds ik in 1992 met Boudewijn de Groot als producer de cd ’Tussen de liefde en de leegte’ opnam was ik zelf de kapitein op het schip van alle cd’s die volgden. De afgelopen tien jaar was dat vooral in samenwerking met mijn band waarmee ik ook veel van het materiaal schreef. Ik voelde de laatste jaren dat het tijd werd om die gewoonte te doorbreken. De naam van Jo Francken zoemde ook al jaren rond in mijn hoofd. Iemand met een mooie ongenaakbare kijk op muziek die altijd probeert naar de essentie te zoeken van degenen met wie hij werkt. Toen Corona alles stil legde voelde ik dat het moment was aangebroken om de teugels weer een keer uit handen te geven. Het werd een mooi avontuur waarmee ik geregeld met huiswerk naar huis werd gestuurd door Jo en zijn getalenteerde kompaan Pieter Jan Maertens. Ik hou van weerwerk, het haalt je uit de comfortzone en brengt een mens verder. Mij is het nooit zo te doen om een resultaat of een bestemming maar veel meer om de weg daar naartoe en die weg was in dit geval louterend voor mij. ‘Geen ander’ is bewust gekozen als eerste teken van leven van de full lp/cd BITTERLIEF omdat het de sound laat horen die we zochten. Alle songs werden eerst op piano of gitaar in de basis opgenomen om daarna te kijken waar het lied nog meer om vroeg. Tom Vanstiphout met zijn gitaar en Bart Van Caenegem aan de piano waren de meedenkers en uitvoerders van dienst. Een mooie reis was het en is het nog steeds nu de cd langzaam het licht gaat zien. De hele verzameling komt uit in het voorjaar van 2023. De 'Geen ander' single is hier te vinden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bloemlezing 2022, de voorstelling |
|
Een paar jaar geleden (2019) ontstond het idee om elk najaar vooral solo het podium op te gaan onder de titel ‘Bloemlezing’. Het gaf mij de ruimte om oudere songs nieuw leven in te blazen en nieuw werk uit te proberen met veel improvisatie. Maar die solo’s werden opeens veel meer dan een setlist spelen. Elke keer kroop er een verhaal in wat zichzelf wilde vertellen. En zo werd een zijweg opeens een hoofdweg. ‘Bloemlezing’ was een soort open titel waaronder van alles kon gebeuren. De voorstelling die ik nu speel in 22/23 zou je eigenlijk beter ‘Blauwdruk’ kunnen noemen. Maar als je dat opeens zou doen worden de theaters gek want de boekjes zijn al gedrukt. Mijn hoofd kan ver vooruit kijken maar mijn hart leeft in het hier en nu. En een voorstelling maak ik in eerste instantie met mijn hart. Verwarring is geen slechte voedingsbodem. ‘Blauwdruk’… het grote geheel waar we deel van uitmaken, al duizenden jaren. Wat ik zoek in deze voorstelling is dat ‘Grote verhaal’ wat ik en vele anderen onderweg soms zijn kwijtgeraakt. Onze voorouders hebben een schat nagelaten waar je in kunt duiken. De literatuur, de poëzie, de spirituele verhalen van de TAO, de echo van religies of allerhande mythes waarin ons een landkaart voor de toekomst wordt gegeven die we nog altijd kunnen lezen. 'We weten maar we zijn vergeten dat we weten' concludeerde ik in een interview net voor de laatste solo voorstelling in Gouda. Daarna stond ik in de coulissen, het licht ging uit en die zin bleef rondspoken in mijn hoofd en toen wist ik: dit is het thema van je volgende solo. Want we struikelen van het ene maatschappelijke probleem in het andere. We kijken naar onze telefoons in plaats van naar elkaar. En we missen kapiteins die de sterren kunnen lezen. Leiders zonder ego die kunnen varen met een groter verhaal in hun hoofd. De kapiteins die mij dikwijls geïnspireerd hebben om een lied te schrijven. Schrijvers, denkers en vooral mensen die ik onderweg heb ontmoet in deze reis door de tijd. We zijn vergeten tijdens Corona echt stil te staan. Na te denken over waar we mee bezig zijn en hoe. Ik ook. En het werd tijd om een pas op de plaats te maken. Met nieuwe songs. Verhalen. En ouder werk om opnieuw te ontdekken. Een voorstelling die valt in de plooi van de tijd. Van een zanger die na al die jaren nog steeds op zoek is. Kijk hier voor alle tourdata. |
|
|
Bloemlezing 2022, de cd |
|
Tussen de bedrijven door. Speel ik thuis piano. Voor een nieuwe reeks voorstellingen. En ga door het repertoire. Speel iets van iemand anders dat al jaren in mijn kop zit. Of krijg een opdracht van bijvoorbeeld de Kinderboekenweek. En maak een lied. Al die momenten willen soms het licht zien. Op een cd als deze. Een bloemlezing. Uit 2022. |
|
|
|
|
|
|
Achtbaan, de bundel |
|
De nieuwe ACHTBAAN bundel van Stef Bos met de Zuid-Afrikaanse kunstschilder Peter van Straten komt ook in de Bloemlezing 2022 voorstelling aan bod. Een mooie samenwerking van twee creatieve geesten die elkaar al lang kennen en in het coronajaar was er eindelijk tijd om dit project te realiseren dat ze al geruime tijd in hun hoofd hadden. Het is een 'dans van woorden en beelden' zoals Stef het beschreef. De expostie met nieuw werk van Peter van Straten is vanaf 8 oktober te zien in galerie 'The Obsession of Art' in Bergen (NH) |
|
|
|
|
ZIN, het magazine |
|
Ik mocht voor de maand oktober eenmalig de hoofdredacteur zijn van ZIN-magazine Waarvoor ik elke maand met veel plezier een column schrijf Maar hoofdredacteurschap is een andere klus die mijn respect voor de vaste medewerkers heeft laten stijgen Want ik dacht dat ik na een paar vergaderingen wel klaar zou zijn Maar eigenlijk werd het steeds intensiever Zeker toen ik ook nog besloot zelf mijn eerste interview ooit te doen Met een van mijn beste Zuidafrikaanse kameraden Over vriendschap En tijd Zoals de hele aflevering eigenlijk ging over de lange weg Het is nooit te laat Zolang we groeien leeft het leven Een ervaring die ik niet had willen missen en nu weer met liefde uit handen geef Aan de vrouwen die er echt verstand van hebben en die mij er mooi doorheen hebben geloodst…met dank aan Danielle en Alida. |
|