Klik hier voor de html versie  
     
Gemeente Utrecht logos
 
         
  Gele balk  

Nieuwsbrief herstel Utrechtse werven

Juli 2017

 
Utrechtse Werven
 

Utrechtse werven in Bomennieuws
Bomennieuws is het magazine van de Bomenstichting dat zij twee keer per jaar uitbrengen. In de zomereditie van dit tijdschrift staat een artikel ‘Veilige en groene werven in de Utrechtse binnenstad’ dat het lezen waard is. Aan het woord zijn directievoerder Peter van Oostrum en senior boomtechnisch adviseur Frank van den Brink. Zij vertellen onder andere over de bomenvisie van 2010 en de uitdagingen die zij tegenkomen om bomen te behouden bij het herstel van de wal- en kluismuren. U kunt voor €30 per jaar donateur worden van de Bomenstichting en krijgt het magazine dan thuisgestuurd.


 

Extra geld voor wal- en kluismuren
De gemeenteraad heeft 29 juni ingestemd met extra budget voor de restauratie van de werven. De wethouder van financiën, Kreijkamp, verwoordde in zijn toespraak tijdens de presentatie van de voorjaarsnota: “Utrecht is een aantrekkelijke, levendige en bruisende stad om in te wonen en te werken. Met een bijzondere historische binnenstad die veel bezoekers trekt en waar inwoners van Utrecht trots op zijn. Dit erfgoed koesteren we. Hiervoor zijn investeringen noodzakelijk zoals aan de unieke Utrechtse werven. De staat van de wal- en kluismuren voldoet niet aan de functionele en veiligheidseisen. We hebben een herijking van het bestaande project gedaan, er is nu een extra budget nodig van 12 miljoen euro. Hiermee kunnen de werkzaamheden worden afgerond aan de gehele Oudegracht, de gehele Nieuwegracht en het eerste deel van de Kromme Nieuwegracht.”

 


 

New York Times vol lof over de Utrechtse werven
Het nieuws was bijna niet te missen! De New York Times noemt Utrecht in hun top tien van ‘favoriete Europese plekken aan het water’. Volgens correspondent Nina Siegal heeft Utrecht unieke werven en grachten en één van de meest bruisende terrasculturen van Europa. Nina Siegal woont al meer dan tien jaar in Amsterdam. Ze schrijft dat ze vaak teleurgesteld is wanneer ze in andere Nederlandse steden komt omdat die volgens haar allemaal op elkaar lijken, maar Utrecht niet. “Het unieke komt vooral door de werven in Utrecht, waar bootjes vlak langs kunnen varen en overal kunnen aanmeren. De werfkelders functioneren nu als woningen, restaurantjes of cafés.” (Bron: DUIC) Ter vakantie-inspiratie de link naar alle tien Europese steden

 


Oudegracht          

       

Tijdelijke terrassen Oudegracht
Op de rakken 2, 3, 9, 10 en 11 zijn afgelopen voorjaar tijdelijke terrassen ingericht. De gemeente heeft dit gedaan om horecaondernemers op de werven zoveel mogelijk tegemoet te komen.

 

Omgevingsmanager Willem Addink spant zich in om de planning van de herstelwerkzaamheden waar mogelijk af te stemmen met ondernemers zodat hun bedrijfsvoering zo min mogelijk onder het werk lijdt. Willem: “Afgelopen maanden hebben we op de rakken 2, 3, 9, 10 en 11 voorbereidende werkzaamheden voor het herstel van de werven gedaan. Hierdoor kunnen we na het vaar- en terrasseizoen op volle kracht aan het werk op diverse plekken in de binnenstad tegelijk. Zo maakten we op verschillende plekken een zogenoemde “bouwkuip” met damwandplanken. Om de ondernemers tegemoet te komen hebben we de loze ruimte die na het maken van de bouwkuip ontstond netjes afgewerkt tot een terras, een stukje groter dan de oorspronkelijke ruimte. Nu heeft de ondernemer tijdens onze werkvoorbereiding en in het seizoen dus een groter terras met meer plek voor betalende bezoekers. Hopelijk kan hij zo de overlast die buiten het seizoen onvermijdelijk zal zijn, beter opvangen.”

 

  


Werk in uitvoering
Het werk aan de Oudegracht is in volle gang. Op sommige rakken ronden we werk af, op anderen bereiden we werk voor om na het vaarseizoen verder te kunnen en op een enkel rak zitten we middenin het herstel. Hieronder een overzicht van een aantal ‘actualiteiten’.

 

Rak 1 oost: Zandbrug – Jacobibrug
In de week van 31 juli ronden we alle werkzaamheden op het noordelijk deel van rak 1 oost af. In het najaar planten we een moeraseik en een gewone plataan op rak 1 oost aan de noordzijde. Op het zuidelijk deel is het werk al afgerond.

Rak 4 west: Jansbrug – Bakkerbrug
Vanaf de eerste week van november 2017 start de aannemer met werkzaamheden tussen de Jansbrug en de Bakkerbrug aan de westzijde. We herstellen de walmuren hier met de damwandmethode. Het rak is naar verwachting 1 mei 2018 klaar, net voor de start van het vaarseizoen in 2018.

Rak 9 oost: Maartensbrug - Gaardbrug
Op rak 9 oost hebben we de afgelopen maanden een bouwkuip van damwanden geplaatst. In het vaarseizoen ligt het werk hier stil. Vanaf september gaat de aannemer aan de noordzijde van dit rak verder met het aanbrengen van de buispalen, plaatsen van de nieuwe prefab walmuren, het verwijderen van de bouwkuip en het herbestraten van de werf. De zuidzijde van rak 9 oost krijgt vanaf april 2018 nieuwe walmuren.

Rak 10 west: Gaardbrug – Hamburgerbrug
Vanaf 1 oktober 2017 werken we door op rak 10 west. Op dit rak werken we met de buispalenmethode. Na alle herstelwerkzaamheden bestraten we de werf opnieuw. Hierbij behouden we de authentieke uitstraling. De werkzaamheden zijn afgerond voor 1 april 2018.

Rak 11 west: Hamburgerbrug - Weesbrug
In juli en augustus werken we op het meest zuidelijke deel van rak 11 west. We passen de eerste 16 meter de buispalenmethode toe. De trap bij de Weesbrug wordt tijdelijk verwijderd. De werf blijft toegankelijk dankzij de trap verder naar het noorden. Na het vaarseizoen, vanaf 1 oktober, herstellen we ook de rest van het rak, richting het noorden tot aan de Hamburgerbrug.

Rak 15: Vollersbrug - Bijlhouwerbrug
Op het oostelijk deel, bij Twijnstraat aan de Werf, ronden we de laatste werkzaamheden in de tweede week van augustus 2017 af.

Op het westelijk deel bij de Boog zijn we zo goed als klaar. Vanaf 1 november werken we verder aan het zuidelijke gedeelte van rak 15 west tussen De Boog en de Diaconessenstraat. Dit gedeelte wordt hersteld met de damwandmethode. Deze werkzaamheden duren tot en met maart 2018.

 

 

 Inhangen van de prefab walmuren bij De Boog

 

 


Nieuwegracht        

      

Nieuwe toezichthouder Nieuwegracht

Sinds 1 mei werkt Tonny Johanna als toezichthouder voor het herstel van de walmuren aan de Nieuwegracht. Tonny is civieltechnisch ingenieur en betontechnoloog en werkte voor deze opdracht aan verschillende grote projecten als toezichthouder en directievoerder. Tonny: “Hiervoor bestond mijn werk uit het realiseren van grote bouwwerken zoals de Noord-Zuidlijn in Amsterdam,  een windmolenpark bij Neeltje Jans de renovatie van het platform en de rijbanen van Rotterdam The Hague Airport.

 

Wat ik mooi vind aan het werk aan de werven, is het maatwerk dat we hier leveren en de complexiteit. Bij ieder rak kom je weer andere uitdagingen tegen. Dit vraagt om veel improvisatievermogen, maar met een helder einddoel voor ogen. Uniek aan dit project is het intensieve en persoonlijke contact met de omgeving. Veel bewoners en ondernemers heb ik al gesproken, maar de komende maanden zullen die contacten vast uitbreiden. Mochten er vragen zijn, spreek me dan gewoon aan! Dat kan op de Nieuwegracht of in onze werfkelder aan de Oudegracht 387.”

 

 

 


Kromme Nieuwegracht   

      

Paushuisbrug weer in gebruik
Vrijdag 19 mei is de monumentale toegangsbrug bij de hoofdingang van het Paushuize weer in gebruik genomen. De afgelopen maanden verstevigde de gemeente de fundering van deze brug. Bovendien werd een waterdichte laag op de kelder onder de brug en het bruggewelf aangebracht. Hierdoor is de onderliggende constructie weer goed beschermd tegen vocht en strooizout.

 

 

 

In de komende periode worden de leuningen op de brug nog gerestaureerd. Ook het metselwerk onder de brug wordt dan vanaf het water weer in ere hersteld.

       
     
Utrecht op Facebook Utrecht op Twitter Utrecht verbindt Deel deze nieuwsbrief   Utrecht op Facebook Utrecht op Twitter


Inschrijven

Uitschrijven

 
 

  ­­