| | Symposium 22 maart 2019 Reconstructie/Deconstructie: Kenschetsen van het Nederlandse muziekleven in de periode 1965-1980. Aanvang: 13.30 u, einde circa 17.00 u. Locatie: Bibliotheek Den Haag, studio B (eerste verdieping), Spui 68, Den Haag De middag ziet er alsvolgt uit: Presentatie 1: Prof. dr. Robert Adlington, University of Huddersfield (U.K.) 'Revolutie in de muziek': the view from across the water Sketching a wider international context for the activities and personalities celebrated by the exhibition, both in terms of the complex parallels with other engaged musicians of the 60s/70s, and the reputation of Dutch new music culture in Britain in more recent times. Robert Adlington has held the Queen’s Anniversary Prize Chair in Contemporary Music at the University of Huddersfield since January 2017. He is the author of The Music of Harrison Birtwistle (2000), Louis Andriessen: De Staat (2004), and Composing Dissent: Avant-garde Music in 1960s Amsterdam (2013). Adlingon is editor of the volumes Sound Commitments: Avant-garde Music and the Sixties (2009) and Red Strains: Music and Communism outside the Communist Bloc (2013). Presentatie 2: Prof. dr. Geert Buelens, Universiteit Utrecht Het ‘Modern Art & Jazz & Beat & Stockhausen Komplex’. De Nederlandse muziek- en culturele jaren zestig in internationaal verband Op basis van het onderzoek voor zijn recente boek De jaren zestig. Een cultuurgeschiedenis (2018) probeert Geert Buelens in zijn bijdrage het internationale achterdoek te schetsen waartegen dit alles zich afspeelde. Geert Buelens is dichter en hoogleraar Moderne Nederlandse Letterkunde aan de Universiteit Utrecht en aan de Universiteit Stellenbosch. Hij schreef onder meer het meermaals bekroonde Van Ostaijen tot heden: Oneigenlijk gebruik. Over de betekenis van poëzie en Europa Europa! Over de dichters van de Grote Oorlog, dat de ABN Amro-prijs voor Beste Non-Fictieboek 2008 won en vertaald werd in het Duits en Engels. Ook De jaren zestig is reeds verkocht aan Duitsland (Suhrkamp). Presentatie 3: Dr. Floris Schuiling, Universiteit Utrecht Slurf, Woodie en Mompelmuis en hun avonturen in Modderbel: Misha Mengelberg en de Notenkrakers Misha Mengelberg speelde een bijzondere rol bij de activiteiten van de Notenkrakers, de vijf componisten die vanaf begin jaren zestig actievoerden voor hervormingen van het Nederlandse muziekleven. In deze lezing wordt zijn verhouding tot de acties en politieke ambities van de Notenkrakers besproken, en aangegeven hoe zijn stellingname in verband kan worden gebracht met een bredere visie op muziek, politiek en improvisatie. Floris Schuiling begeeft zich als onderzoeker op het snijvlak van muziekwetenschap en antropologie en is gespecialiseerd in vragen over muzikale creativiteit. Zijn promotieonderzoek, gepubliceerd als The Instant Composers Pool and Improvisation Beyond Jazz (2019), gaat over de geschiedenis en muziekpraktijk van improvisatiecollectief de Instant Composers Pool. In zijn huidige onderzoek richt hij zich op Notatieculturen in de hedendaagse muziek. Rondetafelgesprek onder leiding van Prof. dr. Emile Wennekes (Universiteit Utrecht) met onder anderen componiste Ig Henneman, journalist Hans Heg en Dr. Loes Rusch (Universiteit van Amsterdam/Universiteit Utrecht) Deelname aan het symposium is gratis. U kunt zich aanmelden via: cursus.hga@denhaag.nl Dit symposium wordt georganiseerd door het Nederlands Muziek Instituut (Haags Gemeentearchief), i.s.m. de Stichting Componisten 65-80 en de Universiteit Utrecht. De organisatie wordt mede mogelijk gemaakt door het Prins Bernhard Cultuurfonds. |
|
|
| | |
|
|