Categorieën:WebshopOverige | DiversenLeeftijd:14 t/m 18 jaar19 t/m 30 jaar31 t/m 64 jaar65 jaar en ouder
Laden...
1 jaar geleden
Html
Tekst
Ineke is gepensioneerd maar gaf vroeger les op een basisschool. Vandaag deelt ze met ons een verhaal over een jongen die nergens zin in heeft.
Leuke dingen
Ineke is inmiddels gepensioneerd maar gaf vroeger les op een basisschool. Dit verhaal over een jongen in haar groep 6 is één van de vele herinneringen aan haar leerlingen die ze koestert. Eerder deelde Ineke al een omdenkverhaal met ons over een lastige, ongemotiveerde en brutale leerling. Met een wat ongewone aanpak wist ze van hem één van de meest coöperatieve leerlingen ooit te maken. Vandaag deelt ze met ons een omdenkverhaal over een jongen die nergens zin in heeft.
Saaaaaaaaaaaai
Een jongen, laten we hem Joeri noemen, in mijn groep 6 heeft steeds negatief commentaar op de (in mijn ogen en ook in die van het merendeel van de kinderen) leuke lessen. Nog voordat we beginnen!
Ik: 'Vandaag met gym gaan we touwklimmen/trefballen/klimmen!' Joeri: 'Niks aan.'
Ik: 'Ik ga voorlezen uit... Joeri: 'Saaaaaaaaaaaai!'
Ik: 'Kijk, de verf staat klaar, je kunt gaan schilderen.' Joeri: 'Geen zin in.'
Ik ben het zat. Dat commentaar vooraf is zó demotiverend. En het beïnvloedt de sfeer in de groep. Terwijl Joeri na een tijdje eigenlijk altijd gewoon gezellig meedoet.
Niet leuk
We maken een afspraak: iedere woensdag, het laatste kwartier van de schooldag, komt hij bij mij en mag hij alles noemen wat niet leuk was. Maar ook drie dingen die hij wél leuk vond. Het werkt! Op de andere dagen laat hij niks merken en hoor ik hem niet klagen. Na overleg met zijn ouders schrijft hij thuis ook iedere avond drie dingen op die leuk waren. Waar hij bij moest lachen. Wat toch wel gezellig was. Of mooi. Of grappig. Zo gezegd zo gedaan. In het begin vindt hij het lastig om leuke dingen te benoemen. Als hij merkt dat 'voetballen in de pauze' of 'lachen om een grapje van een vriendje' ook mag, lukt het beter. En na drie weken zegt hij zelf dat dat wekelijkse gesprekje voor hem niet meer hoeft. Het is eigenlijk toch wel leuk in de klas...
Bedankt voor dit mooie verhaal Ineke Groenenberg!
Meer weten over omdenken in opvoeding en onderwijs?
Lastig gedrag is namelijk ruwe energie. Ongestold verlangen. Een behoefte die zich op een stuntelige manier probeert vorm te geven. Als je dat weet, kun je vooral kijken naar wat er is en wat er zou-kunnen-zijn.
Iedere zondag ontvang je een Omdenkverhaal in jouw inbox. Kom je zelf zo'n verhaal tegen? Bijvoorbeeld in de krant, op je werk, thuis of online. Of heb je zelf iets omgedacht dat perfect past tussen alle Omdenkverhalen op deze website? Laat het ons dan vooral weten, want we zijn altijd op zoek naar fraaie voorbeelden. Mail jouw verhaal of tip naar contact@omdenken.nl. Dank je wel!
Je ontvangt deze e-mail omdat jij aangemeld bent voor één van onze nieuwsbrieven. Wil je geen mails meer van ons ontvangen? Pas jouw voorkeuren aan or schrijf je uit.