| | | PARADEMUSEUM EYE LOVE YOU | ED VAN DER ELSKEN |
|
Deze zomer reist het Nederlands Fotomuseum mee met de Parade. Het Parademuseum opende zijn deuren in Rotterdam en het museum is nu te zien in Den Haag. Bezoekers worden verrast met de prachtige gerestaureerde kleurenfotografie van Ed van der Elsken, dat op multimediale en paradewaardige wijze wordt getoond. Heeft u nog geen kans gehad om het Parademuseum te bezoeken? U kunt nog tot en met aanstaande zondag terecht in het Westbroekpark in Den Haag en vanaf 22 juli in het Moreelsepark in Utrecht. Lees meer> |
|
RED EEN ED RESTAURATIEPROJECT VAN DE KLEURENDIA'S VAN ED VAN DER ELSKEN |
|
© Ed van der Elsken / Nederlands Fotomuseum / Courtesy Annet Gelink Gallery |
|
Eind 2015 is het Nederlands Fotomuseum gestart met het grootste fotorestauratieproject uit de Nederlandse geschiedenis: de restauratie van alle circa 45.000 kleurendia’s van Ed van der Elsken. De dia’s zijn door vochtigheid in zijn woonhuis aangetast door schimmel. Als schimmel de kans krijgt om te groeien, tast het langzaam de dia aan en verdwijnt het beeld. Het fotorestauratieatelier van het Nederlands Fotomuseum heeft een speciale methode ontwikkeld om de dia’s stuk voor stuk te reinigen en daarmee veilig te stellen voor de toekomst. Om alle dia's te kunnen redden, heeft het Nederlands Fotomuseum €200.000 nodig. Ook u kunt een prachtig kleurenbeeld van Van der Elsken redden. U redt al een dia vanaf 5 euro. Lees meer> |
|
CRIME SCENES HONDERD JAAR FOTO ALS BEWIJS |
|
Rodolphe A. Reiss, vingerafdrukken gevonden op tafelzeil, zaak Jost Grand-Chêne, Lausanne, 25 november 1915.Grand-Chêne, Lausanne, Vaud. Collectie van het Forensisch Instituut van de Universiteit van Lausanne © R. A. Reiss, coll. IPSC Kan een foto iets aantonen, bewijzen of onthullen? Al sinds de uitvinding van de fotografie wordt de fotocamera gezien als een vooral mechanisch instrument om de werkelijkheid af te beelden. Wat op een foto is te zien, is ooit zo geweest. Maar is wat op een foto staat daarom ook ‘waar’? Aan de hand van elf case studies neemt Crime Scenes | Honderd jaar foto als bewijs u mee door een eeuw van fotografie gebruikt als bewijsmiddel in de rechtspraak. Zoals de fotografie van Rodolphe A. Reiss van het begin van de twintigste eeuw. Hij legde het accent op nauwkeurigheid en waarheidsgetrouwheid en zag dat details als vingerafdrukken van fundamenteel belang waren. Lees meer> |
|
ZONDAGMIDDAG RONDLEIDING ELKE ZONDAG, 14.00_15.00 UUR |
|
© Fred Ernst Iedere zondagmiddag van 14.00 tot 15.00 uur kunt u deelnemen aan een gratis rondleiding door het museum. Samen met een ervaren gids bezoekt u de tentoonstelling Jacht met de camera | Pioniers van de Nederlandse natuurfotografie. Aanmelden kan bij de balie op de dag zelf (vol = vol). Bekijk alle rondleidingen> |
|
UITGELICHT: ARCHIEF KORS VAN BENNEKOM DIGITALE COLLECTIE VERRIJKT MET 13.000 NIEUWE FOTO'S |
|
Wegwerkers schilderen witte markering op wegdek Zuiderzeeweg, Amsterdam (1958) © Kors van Bennekom / Nederlands Fotomuseum Het Nederlands Fotomuseum heeft zijn beeldbank verrijkt met een selectie van bijna 13.000 foto’s die fotograaf Kors van Bennekom (1933) zelf uit zijn omvangrijke archief heeft geselecteerd. Kors van Bennekom is fotojournalist, theaterfotograaf en familiefotograaf. In 1956 begint hij als fotograaf bij het communistische dagblad De Waarheid, waar hij allerlei aspecten van de Nederlandse samenleving en wederopbouw vastlegt.
Het Nationale Ballet. Over een donker huis. Choreografie Rudi van Dantzig. Danser Rudolf Noerejew vervult een gastrol in dit ballet © Kors van Bennekom Nederlands Fotomuseum Vanaf 1966 legt Van Bennekom zich ook toe op theaterfotografie. Hij is betrokken bij de oprichting van de Uitkrant en jarenlang de enige fotograaf van dit maandblad. In deze periode is hij tevens huisfotograaf van talloze toneel- en muziekgezelschappen. Bekijk de foto's van Van Bennekom in onze beeldbank> |
|
|
|
| |
|