Abonneer je op ons Youtube kanaal en bekijk als eerste de nieuwe Archive Dives.
Archive Dive #10 Retoucheren glasnegatief Martien Coppens Het wegwerken van oneffenheden als vlekjes en rimpels of het kleiner maken van een neus: het verfraaien van foto's gebeurde al lang voor het ontstaan van Photoshop. In Archive Dive #10 vertelt restaurator Katrin Pietsch ons hoe collectiefotograaf Martien Coppens glasnegatieven retoucheerde.
Lezing Rein Jelle Terpstra Robert F. Kennedy Funeral Train: The People's View 12 mei, 15 - 16 uur Bestel tickets Wegens groot succes organiseren we op 12 mei een extra lezing door Rein Jelle Terpstra. Hij blikt in deze lezing terug op de afgelopen jaren waarin hij werkte aan zijn project Robert F. Kennedy Funeral Train - The People's View. De afgelopen jaren reisde hij meerdere keren af naar de oostkust van Amerika en maakte dezelfde reis als de funeral train in 1968. Tijdens zijn reis ontmoette hij talloze mensen, allemaal met een persoonlijk verhaal en dierbare herinneringen aan die dag. Hoe belangrijk was RFK voor de Amerikanen en wat vertelt het over het Amerika van toen?
Fotogasten met Bertien van Manen 18 apr., 20 - 21.30 uur Bestel tickets Op 18 april is Bertien van Manen (1942) te gast in Fotogasten. Zij zal spreken over haar meest bekroonde werk dat meestal ontstond tijdens de vele reizen die ze maakte. Tijdens haar reizen maakt ze de mensen die ze fotografeert van dichtbij mee – door er te logeren of bij ze te eten. Een persoonlijke band met het subject is er nagenoeg altijd. Van Manen wordt internationaal gezien als één van de vernieuwers van de documentaire fotografie. Fotogasten is gebaseerd op de zomerklassieker Zomergasten. Twee keer per jaar nodigt het Fotomuseum een fotograaf uit om een avond lang foto’s, kunst en fragmenten van zijn of haar keuze toe te lichten.
Nu te zien Koen Wessing Chili september 1973 T/m 12 mei De beelden van onze collectiefotograaf Koen Wessing blijven in het geheugen gegrift staan. Ze lijken niet alleen naar een bepaald moment of gebeurtenis uit het verleden te verwijzen, maar naar iets universeels. Wessing zocht vaak naar mensen die rouwden om de doden die hij was tegengekomen, of naar mensen die op zoek waren naar hun verdwenen geliefden. Wessings werk reflecteert op gebeurtenissen uit de geschiedenis na de Tweede Wereldoorlog zoals geweld en brutaliteit in Latijns-Amerika, de ineenstorting van de Sovjet-Unie, de oorlog in Joegoslavië, de apartheid in Zuid-Afrika en de opkomst van China als wereldmacht. Op uitnodiging van het Nederlands Fotomuseum maakte de Chileense kunstenaar Alfredo Jaar een kleine presentatie van het werk uit Wessings boek Chili september 1973. Dit boek diende tevens als inspiratie voor de beeldstructuur van Jaars installatie Shadows. Beide tentoonstellingen zijn nog tot en met 12 mei te zien is in het Nederlands Fotomuseum.