Plotten versus improviseren: wat kies je? De ene schrijver begint blanco en vindt al schrijvende het verhaal dat hij wil vertellen. De andere schrijver weet juist al precies wat zijn personages gaan beleven, nog voor er ook maar één woord op papier staat. Wat werkt het beste: plotten of improviseren? Lees verder Hoe schrijf je geweldige dialogen? Dialogen moeten zorgen voor spanning in je verhaal, waarbij je niet alles overduidelijk onder de neus van de lezer wil drukken. ‘Het is belangrijker wat je personage verzwijgt, dan wat hij zegt,’ meent auteur en toneelschrijfster Marijke Schermer. In het komende nummer van Schrijven Magazine geeft deze expert haar beste tips. Nog geen abonnee en kan je wel wat extra hulp gebruiken bij het aanwakkeren van jouw schrijfvuur? Kies dan het boek ZIN: Lust in je leven door schrijven van Geertje Couwenbergh (t.w.v. € 20,-) als welkomstgeschenk bij jouw abonnement. Ik wil Zin bij mijn abonnement! Bekijk de andere abonnementen 6 schrijfwijsheden van auteur Jolanda Clément In zo’n drie jaar tijd heeft Jolanda Clément maar liefst drie romans op haar naam gezet: Oostwaarts (2021), Wij waren de Vickersons (2022) en Rio (2024). Haar redacteur bij uitgeverij Ambo Anthos merkte zelfs bewonderend op dat ze haar boeken in een sneltreinvaart tikt. Een indrukwekkende prestatie. In dit artikel onthult Clément de schrijfwijsheden die ze heeft opgedaan als auteur van historische romans. Lees haar tips Zo gebruik je meerdere perspectieven in je verhaal Het ene moment volg je het verhaal van Derek en het andere moment volg je Bianca. Wanneer je verhaal meerdere hoofdpersonages heeft, heb je te maken met het meervoudige vertelperspectief. Maar hoe gebruik je deze manier van vertellen? In dit artikel vijf tips over deze bijzondere vertelvorm. Lees verder Hoe werk je met een extravert personage? Extraverte mensen staan bekend om hun energieke en soms ook impulsieve gedrag. Waar introverte mensen liever meer op zichzelf zijn, hebben extraverte mensen meer behoefte aan gezelschap. In dit artikel komen vijf tips aan bod over het werken met extraverte personage voor jouw verhaal. Lees verder De observerende schrijver: Ik zie… kinderlijke onschuld Observeren is een belangrijke vaardigheid van schrijvers. Maar met alleen iets opmerken ben je er nog niet. Je moet ook weet hebben van associaties die bij je waarnemingen opkomen en hoe je daar een mooie verhaalopzet mee kan maken of clichés kan voorkomen. Deze week in de serie: ‘De observerende schrijver’: Ik zie... kinderlijke onschuld. Lees verder Schrijfcursus: Lust in je leven door schrijven Schrijven doe je met je hele wezen, niet alleen met je brein. Je schrijft met je zintuigen, je herinneringen en je verlangens. Dat originele schrijfvuur wordt nogal eens geblust door onze ideeën over hoe schrijven hoort te zijn. Doordat je van jongs af aan leert hoe je moet schrijven, hoe je nette zinnen maakt en hoe je een plot opbouwt, kan de lust voor schrijven als een vlam uitdoven. In deze schrijfcursus helpt Geertje Couwenbergh om je schrijfzin aan te wakkeren. Of je nou kiest voor feedback van Geertje of het liever voor jezelf houdt. Ben je abonnee van Schrijven Magazine (Plus)? Dan krijg je korting op deze schrijfcursus. Bekijk de inhoud van de cursus |