Is deze nieuwsbrief onleesbaar? Klik hier om de nieuwsbrief online te lezen.

MT

Vrijdag 16 november 2018

Betere leiders maken een betere wereld

Vandaag op mt.nl

Pon breidt belang in Accell verder uit – Unilever breidt partnerverlof uit

En verder: Ikea gaat meubels maken van Indiaas afval; Leveranciersdata duiden op daling in iPhoneverkopen en Alex Wynaendts wil nog vier jaar bij Aegon blijven Lees het laatste nieuws

 

6 tips om je collega’s mee te krijgen in een organisatieverandering

Succesvol veranderen doe met actieve, betrokken collega’s. Hoe stimuleer je dit als manager? Organisatieadviseur Tjip de Jong geeft zes tips. Lees verder

Succesvol veranderen doe met actieve, betrokken collega’s. Hoe stimuleer je dit als manager? Organisatieadviseur Tjip de Jong geeft 6 tips.
 
Advertorial

Het leukste bedankje voor je medewerkers

Wil jij dit jaar verrassen met een uniek eindejaarsgeschenk? Geef een cadeaukaart in je eigen huisstijl die te besteden is bij de leukste winkels, restaurants, en warenhuizen!

 Meer informatie 
 

Bij ‘down underdog’ Atlassian draait alles om teams

Amerikaanse bedrijven heersen in de software-business. In die wereld is het Australische Atlassian de uitzondering. Niet alleen vanwege het feit dat het bedrijf niet uit Silicon Valley komt, maar ook vanwege de nadruk op goed werkgeverschap, cultuur en een afwijkende strategie. ‘Wij gaan niet voor get big fast.’ Lees verder

Atlassian Mike Cannon-Brookes MT
 

Moeiteloos medewerkers vinden? Met deze 3 tips onderscheid jij je als werkgever

Volgens ondernemer Marnix Geus, oprichter van Het PR Bureau en auteur van het boek MensenHandel, is het tijd voor een nieuwe relatie tussen werkgevers en werknemers. ‘Een echte leidinggevende plaatst de mensen voor de handel.’ Lees verder

Zijn boek is de oogst van ‘tien jaar ondernemen’, aldus Marnix Geus. De ondernemer deelt in MensenHandel zijn weg als oprichter van Het PR Bureau in Amsterdam, de lessen die hij geleerd heeft als werkgever en vooral: zijn plezier en zijn ergernissen. Wat dat laatste betreft: Geus maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij heeft bijvoorbeeld een broertje dood aan de term ‘baas’. Want een ‘baas’, zo stelt hij, heeft ‘personeel’, nog zo’n belemmerende term. Personeel impliceert een gedienstige houding, een misplaatste onderdanigheid. De lol van het werk verdwijnt stilletjes bij wie die term als vanzelfsprekend gebruikt. En bazen? Die mogen dan de leiding hebben, in de praktijk zijn ze ‘het afvoerputje van de onderneming’ – alle problemen komen bij hen terecht… Een recept voor een giftig werkklimaat. Dat kan beter, vindt Geus, die met Het PR Bureau vijf keer op rij de titel Great Place to Work verdiende. Een verborgen missie van Geus met zijn boek is dan ook om een nieuw taalgebruik te lanceren op de werkvloer. Want: ‘de werkgever moet bevrijd worden van al die traditionele denkbeelden over arbeidsrelaties die hem volledig in de weg zitten in deze tijd.’ Bij dat nieuwe taalgebruik hoort de titel van zijn boek: MensenHandel. Immers, mensen zijn handel – of liever: mooie mensen zijn goede handel. Maar wat kunnen werkgevers en werknemers hiervan leren? Geus verkocht begin vorig jaar zijn aandelen in Het PR Bureau en stortte zich op zijn nieuwe droom: The Present Movement. Naast deze community waarmee hij ondernemers koppelt aan de vluchtelingencrisis, is hij actief als groeicoach, spreker en grootaandeelhouder in pr-bureau Blyde voor duurzame merken. In dit artikel drie lessen voor werkgevers van Marnix Geus. 1. Waardeer je mensen en vier je successen Dat doe je door je mensen te waarderen en samen successen te vieren. ‘Allebei hebben ze te maken met wat goed gaat. Dat waarderen hebben we altijd enorm gedaan. Vieren trouwen ook.’ In Nederland is het vaak droevig gesteld met waardering en viering: wij zijn vaak direct in onze communicatie, altijd to-the-point. Maar zou het niet leuk zijn om elkaar even te leren kennen voor we ter zake komen?’ Neem dus de tijd om verbinding te maken, vindt Geus. Kijk naar de individuele talenten van je team. Maak er gebruik van om iemand de kans te geven dingen te doen die hij of zij leuk vindt. En kan diegene dat nog veel groter maken, misschien? Allemaal kansen, aldus Geus. Vieren, dat deed Geus in zijn onderneming onder meer in de wekelijkse stand-up-meetings. ‘We bespraken dan alle bijzonderheden die onze mensen meemaakten. Een nieuwe klant, een leuke kennismaking, een afgerond project, verjaardagen, een goede maand, relaties. Je moet geen kans voorbij laten gaan voor een borrel.’ Nog iets wat Geus deed: zijn KPI’s omdenken. ‘Hoeveel kurken hebben we dit jaar ontpopt? Kan dat aantal volgend kwartaal niet omhoog?’ 2. Wees altijd bereid om hulp te vragen Maar wat als er geen reden is voor een feestje? In 2015 ging het bergafwaarts met Het PR Bureau. De omzet liep terug en er moesten mensen weg uit het bedrijf. Een half jaar eerder ging het met Geus zelf ook niet goed. ‘Ik dacht dat ik mijn grenzen kende. Maar ik had privé een dreun opgelopen en werd steeds vaker ziek en was moe. Ik vertelde het mijn partners. Dat moest ik leren: om hulp te vragen. Mezelf kwetsbaar op te stellen.’ Hoe je dat doet – goed voor jezelf zorgen? Geus herkent de tekenen: ‘Als je te veel stress hebt, krijg je een tunnelvisie, ga je sneller praten, hoog ademen en vaak ook ongemerkt hyperventileren.’ Signalen, die ook direct merkbaar zijn in je agenda. ‘Je gaat bezuinigen op wat je leuk vindt, op afspraken met vrienden, op sport.’ Wees dat voor en neem de tijd om voor jezelf te zorgen. Want wie niet voor zichzelf kan zorgen, kan ook niet meer goed voor zijn mensen zorgen. 3. Zorg voor veiligheid én uitdaging ‘Goed werkgeverschap is net als een gezonde opvoeding: je zorgt enerzijds voor veiligheid en anderzijds voor uitdaging.’ Volgens Geus laten veel organisaties het op veiligheid afweten. ‘Sla de vacatureteksten er maar op na. Bedrijven zoeken proactieve, flexibele, innovatieve, dynamische, creatieve, out-of-the-box-denkers, die snel kunnen schakelen. Die teksten suggereren dat de medewerker een soort ondernemer is, die toevallig in loondienst werkt. Met uitdagen is niets mis, maar als je mensen zich niet veilig voelen, dan gaan ze dingen doen die ze zelf niet willen, en daar gaat het al gauw mis in de relatie tussen werkgever en werknemer. Want niemand wil een soort hond in zijn bedrijf, die altijd maar in je nek blijft hijgen.’ En ook aan het bieden van uitdaging schort het bij veel werkgevers. Geus vindt dat er te weinig open vragen worden gesteld door leidinggevenden. ‘Simpele vragen als: waar zou jij komend jaar heel graag aan willen bijdragen? Of: wat zou je heel graag ooit in je leven willen doen? Wat is een grote droom van jou? Als je dat van elkaar weet – en wij hebben zulke sessies met mensen in het team gehad – dan kun je mensen stimuleren om hun droom serieus te nemen.’ Geus hielp ze door te bedenken welke stap ze als eerste moeten zetten om hun toekomstdroom te realiseren. Dat kan ertoe leiden dat mensen hun baan opzeggen. Niet erg, vindt Geus. ‘Het moet leuk zijn om bij ons te werken, maar ook op een dag leuk zijn om bij ons weg te gaan. Wat is er mooier dan dat mensen na vijf jaar zeggen dat ze écht verder zijn gekomen in hun leven?’
 
Advertorial

Hoe stressbestendig ben jij als ondernemer?

Het is belangrijk een goede balans in je leven te hebben om overbelasting te voorkomen! Controleer het daarom direct met de stresstest van Sprout en Centraal Beheer!

 Doe de stresstest! 
 

In het nieuws: Tico Schneider (vertrekkend directeur HEMA Nederland)

De directie van HEMA wordt door de overname van Marcel Boekhoorn gehalveerd. Onder andere Tico Schneider, directeur Hema Nederland, moet het veld ruimen. Een profiel. Lees verder

De directie van HEMA wordt door de overname van Marcel Boekhoorn gehalveerd. Onder andere Tico Schneider, directeur Hema Nederland, moet het veld ruimen. Een profiel.
 

Brenno de Winter: ‘Kaspersky weren is schadelijk voor onze veiligheid’

De overheid had in mei dit jaar geen legitieme reden om de antivirussoftware van Kaspersky Lab in de ban te doen. Dat het kabinet daar toch toe besloot moet worden heroverwogen, in het belang van iedereen. Lees verder

Brenno de Winter onderzoek Kaspersky Lab
 
Advertorial

Masterclass: De essentie van leiderschap

Laat je inspireren door dé toptrainer van Nederland, Remco Claassen. Hij geeft verhelderende en confronterende inzichten op het gebied van leiderschap en persoonlijke ontwikkeling.

 Meer informatie 
 

Met deze argumenten stappen ook je collega’s over op duurzaam rijden

Alle bedrijfsauto’s aan de stekker. Veel managers willen wel, maar moeten de rest van het bedrijf nog zien mee te krijgen. Zo overtuig je je collega’s om ook te kiezen voor een schoner alternatief. Lees verder

 
 
Goudhaantjes 2018 + Maakspecial cover MT

Goudhaantjes 2018 + Made in NL special

In dit nummer:

> Bij ‘down underdog’ Atlassian draait alles om teams
> Deze managementtalenten zijn de Goudhaantjes van 2018
> Welke maakbedrijven zijn de beste van Nederland?

Bestel de MT500 2018 in onze webshop
 

Nieuwsbrief opzeggen