| | Bekendmaking:Â KENCIJFERS LAADINFRASTRUCTUUR 2017 | |
De Kencijfers voor openbare laadinfrastructuur van elektrisch vervoer zijn bekend. Vanaf nu is er een richtlijn voor het aantal te plaatsen laadpunten op parkeerplaatsen in openbaar gebied. Gemiddeld 1 op de 100 parkeerplaatsen moet een laadpunt hebben.
|
Richtlijn voor gemeenten en marktpartijen | De Kencijfers worden gepresenteerd in een onderzoeksverslag. Ze zijn gebaseerd op de huidige situatie 2016 - 2017. Het verslag beschrijft de aanleiding van het onderzoek, de koppeling met parkeerbeleid, de methodiek, de werkwijze van het projectteam en het uiteindelijke resultaat. Met de Kencijfers 2017 hebben gemeenten en marktpartijen nu een richtlijn bij het vormen van beleid rond de uitrol van laadinfrastructuur.
|
Hoe werken Kencijfers? | Het aantal benodigde laadpunten wordt uitgedrukt in een percentage van het aantal parkeerplaatsen. Het percentage hangt af van het soort gebruiker, de functie van de locatie en het gemeentelijk beleid. De Kencijfers worden weergegeven binnen een bandbreedte. Het laagste percentage geeft het minimale aantal laadpunten aan om in de behoefte van de gebruiker te voorzien en kan worden ingezet bij neutraal of terughoudend beleid ten aanzien van elektrisch vervoer. Het hoge percentage kan worden aangehouden wanneer wordt ingezet op actief beleid en het stimuleren van elektrisch rijden. Publicatie Kencijfers en verslag |
Projectteam Kencijfers Laadinfrastructuur |
Floris, Den Haag | Jeffrey, ENGIE | Gijs, Over Morgen | Floris van Elzakker is projectleider Elektrisch Vervoer bij Gemeente Den Haag. De gemeente is leverancier van de data voor het onderzoek en gebruiker van de kencijfers en het parkeermodel.
| Jeffrey Kluitenberg werkt bij ENGIE en is coördinator Publiek Laden. ENGIE is exploitant van honderden laadpalen en leverancier van data uit de provincie Gelderland.
| Gijs van der Poel is specialist Duurzame Mobiliteit bij Over Morgen en is initiatiefnemer en namens NKL verantwoordelijk voor het onderzoek naar de Kencijfers en het eindproduct.
|
Aukje, Goudappel | Nanda, HvA | Hillie, CROW | Aukje van de Reijt is adviseur Parkeren en Locatie-ontwikkeling bij Goudappel Coffeng. Samen met Niels Voogt vertaalde zij de data-analyse naar een bruikbaar product voor gemeenten en marktpartijen.
| Nanda Piersma is onderzoeker Toegepaste Wiskunde aan de Hogeschool van Amsterdam, HvA. Zij voerde data-analyses uit en verwerkte deze tot een parkeermodel.
| Hillie Talens is projectleider bij CROW. Namens CROW neemt zij de Kencijfers Laadinfrastructuur op als richtlijn voor parkeercijfers voor gemeenten.
|
Robert, HvA | Niels, Goudappel | Roland, NKL
| Robert van den Hoed is lector Energie en Innovatie bij de HvA en bood de basis en de international context voor het onderzoek naar Kencijfers.
| Niels Voogt is adviseur Parkeren en Locatie-ontwikkeling bij Goudappel Coffeng. Samen met Aukje van de Reijt vertaalde hij de data-analyse naar een bruikbaar product voor gemeenten en marktpartijen.
| Roland Ferwerda is programmacoördinator bij Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur - NKL. Hij verbond partners in elektrisch vervoer en parkeren en verspreidt de uitkomst van het onderzoek in de markt.
|
Meer informatie en aanmelden updates | Wilt u op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor een update of stuur een mail: info@nklnederland.nl
|
Geen nieuwsbrief meer ontvangen? Klik hier om u af te melden |