Op de agenda van 12 januari stonden zes Ronde-vergaderingen. Wat is er besproken en wat zijn de vervolgstappen?
Kadernota Veiligheidsregio Utrecht Met de kadernota informeert de VRU de gemeenten over de financiële en beleidsmatige kaders voor de programmabegroting 2022. Die begroting wordt in het voorjaar van 2021 opgesteld. Daarin: een verhoging van de gemeentelijke bijdragen van structureel € 2,2 miljoen. Dit betekent voor Amersfoort een verhoging van € 14.000 in de structurele bijdrage ten opzichte van 2021. En voor de kosten aan beheer en onderhoud van de brandweerkazernes gaat het om een stijging van € 10.000, als gevolg van loon- en prijsaanpassing.
Onderwerpen die in de 1-minuutronde aan de orde kwamen waren: - AB-werkplaatsen (Werkplaatsen Ademluchtbescherming) en tijdelijke huisvesting - Positie en kosten vrijwillige brandweer en financiering vanuit het Rijk - Hervorming OMS-stelsel (openbaar meldsysteem) - Aandacht voor mogelijkheid jeugdbrandweer. De portefeuillehouder en de adviseur van de Veiligheidsregio brachten naar voren: - De VRU is sinds de regionalisering al veel efficiënter is gaan werken, wat heeft geleid tot kostenbesparingen. - Er zijn twee kazernes op Amersfoorts grondgebied. Die op Kattenbroek wordt ‘s avonds en in het weekend bediend door vrijwilligers. Vathorst gaat overdag vanuit zowel het centrum als vanuit Kattenbroek (met vier bemanningsleden) worden bediend. - Met de minister wordt gesproken over de vrijwilligers. Het Rijk zal, afhankelijk van de uitkomst daarvan, de bekostiging van vrijwilligers naar parttimers moeten gaan financieren. - AB werkplaats: regels rond arbeidshygiëne vragen om een tussentijdse oplossing, er kan niet worden gewacht tot er een nieuw gebouwde kazerne is. Huurlocatie gaat voor een paar jaar ingericht worden. Er is nog geen nieuwbouwoptie. Een aantal investeringen kan meegenomen worden naar een nieuwe locatie.- De OMS-melding gaat binnenkort rechtstreeks naar het landelijke systeem. Kosten blijven bij de regio, die zijn ook gedekt in de begroting.Alle fracties geven aan in te kunnen stemmen met het beslispunt. -> Dit raadsvoorstel wordt geagendeerd in de raadsvergadering Het Besluit (zonder debat en moties en amendenten) van 26 januari. Pilot themagericht omgevingsplan Energietransitie In deze Ronde stond de energietransitie (overgaan naar aardgasvrij) centraal. Er werd een korte presentatie gegeven over de implementatie van de Omgevingswet in de gemeente Amersfoort en de samenhang tussen Omgevingsvisie, Programma’s en Omgevingsplan. Hierna volgde een korte presentatie over de vraag hoe het instrument Omgevingsplan gebruikt kan worden om de energietransitie gemeentebreed te regelen. Wethouder Janssen gaf vervolgens aan dat naar verwachting begin 2022 een besluit over de gemeentebrede thermische regels energietransitie voor het Omgevingsplan aan de raad zal worden voorgelegd. Volgens de wethouder worden de keuzes voor wat betreft regels voorgelegd aan organisaties en inwoners; het gaat om mensen die nu al meedenken over bijvoorbeeld de Regionale Energie Strategie en de Transitievisie Warmte. Nieuwe inzichten en nieuw beleid zullen niet meer alleen in een nota komen maar in Omgevingsvisie, Programma en/of Omgevingsplan. Maatwerk kan leiden tot nieuwe regels voor bijvoorbeeld melding of vergunning, de keuzes die daaraan voorafgaan worden aan de raad voorgelegd. Als blijkt dat er nog politieke keuzes moeten worden gemaakt, dan worden die aan de raad voorgelegd. De wethouder heeft toegezegd de inwoners breder te informeren over de betekenis en consequenties van deze pilot. -> Dit raadsvoorstel wordt geagendeerd in de raadsvergadering Het Besluit (met debat en moties en amendenten) van 26 januari. Toekomst Bosbad en zwembad Hoogland Na een korte introductie door wethouder Buijtelaar werd een presentatie gegeven over het onderzoek dat is uitgevoerd over de toekomst van zwembad Hoogland en het Bosbad. Er werd gesproken over: - vergroting ligweide Bosbad zonder inperking zwemoppervlak - mogelijkheden om grootschalige aanpassingen door te voeren zonder dat zwembaden een jaar dicht moeten (incl. idee van gefaseerde aanpak) - opties voor nieuwe locatie zwembad Hoogland - ideeën voor eventuele vrijgekomen huidige locatie van zwembad Hoogland bij verhuizing - betrekken expertise uit de stad - gevolgen voor het milieu van het weglekkend zwembadwater Bosbad - verbetering bezettingsgraad bij verkleining zwemoppervlak Bosbad - huidige kapitaallasten zwembad Hoogland - betrekken Amersfoortse inwoners en organisatie bij uitwerking scenario’s. -> Wethouder Buijtelaar heeft tijdens De Ronde aangegeven dat: - bij een volgende Ronde over dit onderwerp de raad ook over de huidige kapitaallasten van zwembad Hoogland wordt geïnformeerd, zodat een goede vergelijking gemaakt kan worden met de geschetste scenario’s; - de raad op korte termijn met een collegebericht wordt geïnformeerd over het vervolgtraject. Samen voor een betere jeugdbescherming Deze Ronde werd bijgewoond door vertegenwoordigers van SAVE, Familysupports, Sovee, Stichting Wijkteams Amersfoort en door een vertegenwoordiger van enkele zorgaanbieders. Er werd een presentatie gegeven over de jeugdzorgdbeschermingsketen, het verschil tussen vrijwillig en gedwongen kader en de ontwikkelingen binnen de jeugdbescherming. Tijdens het gesprek kwam o.a. het volgende aan de orde: - In de casuïstiek is vaak sprake van een netwerk van (complexe) problemen. - De vaststelling van feiten en het onderscheid van feiten en meningen in de dossiers is een punt van aandacht. Er is een landelijk traject gaande om tot kwaliteitsverbetering van rapportages te komen door feiten en meningen beter te scheiden. - Sinds kort wordt in Amersfoort en regio Eemland gewerkt met een tool voor ouders om tijdens het proces feedback te geven. - Er wordt gesproken over samenwerking in de keten, tussen jeugdbescherming en hulpverleners. De aanwezige organisaties zijn daar zelf positief over. Mogelijke aandachtspunten zijn goede ondersteuning en opleiding van jeugdbeschermers en hulpverleners en kennis over de eigen rol. Ook wordt gewerkt naar vereenvoudiging van de keten. - Een aantal woordvoerders is bezorgd over het vermogen tot zelfreflectie en mogelijkheid tot tegenspraak binnen de keten. - De landelijke rapportages gaven aanleiding tot zorg. Jeugdigen die niet de bescherming kregen die ze nodig hadden, hebben dat met spoed gekregen. Daarbij wordt wel de zorg voor een waterbedeffect benoemd: omdat de capaciteit niet is vergroot, kan dat effect hebben op andere gevallen die hulp of bescherming nodig hebben. Ook wordt genoemd dat de jeugdzorgregio’s in Utrecht het ten opzichte van het landelijke beeld goed doen. - De vraag of ouders die te maken hebben met een onder toezichtstelling extra ondersteuning door bijvoorbeeld een vertrouwenspersoon kunnen gebruiken. -> Het rondetafelgesprek wordt afgesloten met de opmerking van de organiserende fracties dat de raad over dit onderwerp graag geïnformeerd wil blijven en dat de fracties samen kijken naar een vervolg op deze Ronde. Een werkbezoek van de raad aan SAVE zal daar onderdeel van zijn. Milieueffectrapport De Hoef-West en bouwplan voor Lichtpenweg 6 De raad heeft in 2019 het Ontwikkelkader De Hoef-West vastgesteld. In verband met de transformatie van het gebied naar een nieuwe stadswijk moet een Milieueffectrapport (MER) worden gemaakt. Ook is er een aanvraag voor een vergunning voor de bouw van 98 appartementen en 200 m2 horeca aan de Lichtpenweg 6. De raad heeft de bevoegdheid om een besluit nemen over het MER en het verlenen van een ontwerpverklaring van geen bedenkingen (geen bezwaar tegen het bouwplan) voor het bouwplan voor de appartementen. Klik hier voor het raadsvoorstel. De bijeenkomst werd bijgewoond door een genodigde van Antea en een inspreker namens de Vrienden van het Waterwingebied. De laatstgenoemde gaf aan blij te zijn met de uitkomsten van de m.e.r. Omdat er al een fietsverbinding is gepland via de Outputweg gaf de inspreker aan het jammer te vinden dat er nu niet al definitief wordt besloten van een fietsverbinding door het waterwingebied af te zien. In het gesprek tussen de woordvoerders kwam naar voren, dat in de ontwerpverklaring van geen bedenkingen de sociale woningbouw ontbreekt en dat dit blijkbaar met het buurplan van de Alliantie wordt 'verknoopt' (op hetzelfde terrein is een bestaand kantoorgebouw door De Alliantie verbouwd tot een woongebouw met alleen sociale huurwoningen, het bouwplan voor de 98 appartementen betreft koopwoningen). Wethouder Stegeman gaf aan dat het Deltaplan Wonen de mogelijkheid biedt voor verknoping. Op 4 februari is dit plan in een Raadsinformatiebrief gemeld. In principe is afgesproken dat parkeren niet op het maaiveldniveau wordt gerealiseerd. Voor bezoekers gebeurt dat nu wel. GroenLinks en Amersfoort2014 betreuren dat. Er zou ook behoefte kunnen zijn aan andere functies in dit gebied. D66 heeft er op deze locatie geen moeite mee. PvdA omarmt het principe van niet parkeren op maaiveld, vindt het in dit geval ook acceptabel. Als het gaat om de m.e.r. werd de vraag gesteld hoe de raad meegenomen gaat worden in dat deel waar nog keuzes zijn, met name als het gaat om verkeer. De wethouder gaf aan dat de m.e.r geen betrekking heeft op een uitgewerkt voorstel maar dat de m.e.r een milieueffect weergeeft. Ook werd naar voren gebracht dat er forse ontheffingen nodig zullen zijn voor geluid. Hierop gaf de wethouder aan dat bij ontheffingen ook wordt gekeken naar geluid in gebouwen. Wat betreft het fietspad kwamen de volgende standpunten naar voren: PvdA: geen fietspad door kwetsbaar waterwingebied. D66: geen voorstander van het huidige plan zoals nu is ingetekend, wil de mogelijkheid wel openlaten . Voor GroenLinks ligt een snelfietsroute richting Hoevelaken via SOMT-terrein voor de hand. Lijst Sanders is tegen een fietspad. -> Dit raadsvoorstel wordt geagendeerd in de raadsvergadering Het Besluit (zonder debat en moties en amendenten) van 26 januari. Governance- en aansturingsmodel Amerena De samenwerking en het exploitatiemodel van Amerena zijn eind 2019 geëvalueerd. Daaruit bleek dat de betrokken partijen de samenwerkingsovereenkomst, gemaakte afspraken en geldstromen onduidelijk vonden. Het college heeft vervolgens laten onderzoeken of een beter passend governance- en aansturingsmodel voor Amerena mogelijk is. De onderzoekers adviseren om een eenvoudig samenwerkingsmodel te hanteren, waarbij de gemeente de regie heeft. Op verzoek van de fractie Amersfoort2014 kregen de raadsleden een presentatie van het onderzoeksrapport. Er werd onder andere gesproken over: - opheffing Stichting Amerena - inzichtelijkheid financiële situatie Stichting Horeca Amerena - nieuwe exploitatieafspraken SRO -> De heer Stoelinga van Amersfoort2014 heeft aan het einde van de bijeenkomst aangegeven contact te zoeken met het bestuur van stichting Amerena om zich te laten informeren over het ontbinden van de stichting en zich nog te beraden over mogelijke vervolgstappen. Wethouder Buijtelaar heeft toegezegd de raad (eventueel onder geheimhouding) inzage te geven in het af te sluiten convenant, waarin de bestuurlijke afspraken tussen de betrokken partijen worden vastgele U kunt alle vergaderingen van 12 januari terugkijken via amersfoort.raadsinformatie.nl. De twee vergaderingen Toekomst Bosbad en zwembad Hoogland en Samen voor een betere jeugdbscherming kunt u ook terugkijken via YouTube. Via de eerste link vindt u ook de agenda met alle vergaderstukken en de besluitenlijsten (zie paperclips). |