Nieuwsbrief niet goed leesbaar?
 Bekijk dan de online versie
 

9 juni 2023

RaadsMail

Agenda raadscommissies 12 en 13 juni en terugblik commissies 6 juni

De aankomende week zijn er twee vergaderavonden. Op maandag 12 juni vergaderen de raadscommissies Bedrijvigheid en Sociaal. Op dinsdag 13 juni vergadert de raadscommissie Omgeving. De commissie Bedrijvigheid vergadert over het rekenkamerrapport Ondermijning. Ondermijning is een serieus probleem in Amersfoort. De gemeente heeft volgens de rekenkamer niet genoeg de regierol gepakt in de aanpak daarvan. Ook praat de commissie over alternatieven voor het afsteken van siervuurwerk tijdens de jaarwisseling. De commissie Sociaal heeft het over het tekort aan kinderopvangplekken. Integrale kindcentra's kunnen een mogelijke oplosssing zijn. De commissie Omgeving vergadert dinsdag over het parkeerbeleid. Het college wil in fases over heel de stad betaald (vergunning)parkeren gaan invoeren. 
In deze nieuwsbrief leest u ook een terugblik op de commissies Omgeving en Bestuur van afgelopen dinsdag, 6 juni. Een terugblik op de commissie Sociaal van gisteravond leest u in de raadsmail van volgende week. 

Inhoud

 
Commissie Bedrijvigheid 12 juni




19.00 - 19.30 uur

  • Vaststellen agenda
  • Spreekrecht inwoners. U kunt tijdens de openbare vergadering inspreken over elk onderwerp dat gaat over stedelijk beheer en milieu, kunst en cultuur, sport, veiligheid en (circulaire) economie. Dat hoeft niet per se een onderwerp te zijn dat op de vergaderagenda staat. Aanmelden: gemeenteraad@amersfoort.nl, of bel naar: 033-469 4379 (griffie). Neem ook contact op met de griffie als u niet zeker weet of uw onderwerp geschikt is voor inspraak of als u een andere manier zoekt om in contact met raadsleden te komen.
  • Vaststellen besluitenlijst 23 mei 2023, termijnagenda, uitnodigingen, hamerstukken en actualiteiten.
19.30 - 20.15 uur: Presentatie rekenkamerrapport Ondermijning
De gemeente heeft de regie bij de aanpak van ondermijning niet genoeg gepakt. Dat blijkt uit het onderzoeksrapport ‘Investeren en regisseren, een onderzoek naar de aanpak van ondermijning door de gemeente Amersfoort’ van de rekenkamer Amersfoort. Tijdens deze commissievergadering presenteert de rekenkamer het onderzoek en de aanbevelingen.

Amersfoort heeft een serieus ondermijningsprobleem. Criminelen maken voor illegale activiteiten gebruik van legale bedrijven en diensten. Daarmee neemt het gevoel van veiligheid en leefbaarheid af. Dit heet ondermijning. Onder andere de centrale ligging van Amersfoort, goede bereikbaarheid, aanwezigheid van bedrijventerreinen en een jonge bevolking zijn een voedingsbodem voor georganiseerde criminaliteit. Ondermijnende jeugdcriminaliteit, vooral als het gaat om drugs, is een ernstig probleem. De autobranche, vooral op bedrijventerrein Isselt, is een risico voor criminele activiteiten zoals witwassen. Daarnaast komen ook mensenhandel en zorgfraude voor in Amersfoort.

Regie gemeente onvoldoende
De rekenkamer heeft onderzocht of de aanpak van ondermijning door de gemeente Amersfoort effect heeft.
Uit het onderzoek blijkt dat de gemeente haar regierol bij de aanpak van ondermijning de afgelopen jaren niet genoeg heeft waargemaakt. De rekenkamer noemt als belangrijkste redenen het gebrek aan capaciteit en richtinggevend beleid. Daarnaast heeft de gemeente geen goed beeld van de aard en omvang van ondermijnende criminaliteit.

Aanbevelingen
De rekenkamer doet de aanbeveling aan het college om te zorgen dat er meer personeel wordt ingezet op de aanpak van ondermijning. Een andere aanbeveling is om een analist voor de gemeentelijke informatie aan te stellen. De rekenkamer doet de aanbeveling aan de raad om jaarlijks een raadsinformatiebijeenkomst te organiseren over de georganiseerde criminaliteit en om zich te laten informeren over de stand van zaken van de uitvoeringsplannen. Vervolgens kan de raad aandachtspunten voor het beleid meegeven aan het college.

Rekenkamer Amersfoort
De rekenkamer Amersfoort is een onafhankelijk orgaan dat het door de gemeente gevoerde bestuur toetst. De rekenkamer voert onderzoeken uit en doet aanbevelingen aan de gemeenteraad. Voor meer informatie over de rekenkamer, zie: amersfoort.nl/rekenkamer.

20.15 - 21.15 uur: Langetermijnvisie op vrijkomend organisch afval
Afgelopen oktober nam de raad de motie ‘Een langetermijnvisie op ons vrijkomend organisch afval’ aan. De commissieleden krijgen informatie over inzameling en verwerking van groente-, fruit- en tuinafval (gft).

De commissieleden krijgen - als eerste stap richting een termijnvisie - een toelichting op het beleid van huishoudelijk afval en grondstoffen en op hoe de inzameling van gft georganiseerd is in Amersfoort. Daarnaast krijgen zij informatie over de verwerkingsmarkt voor gft. Er wordt afgesloten met de situatie in Amersfoort. Wat zijn verwerkingstechnieken die nu gebruikt worden? Wat gebeurt er nu met gft uit Amersfoort en hoe duurzaam is dit? Ook worden de commissieleden geïnformeerd over de uitkomst van het onderzoek naar organische reststromen (vooral gft-bedrijfsafval en openbaar groen afval). Dit was een van de verzoeken uit de aangenomen motie.

Organische reststromen zijn afkomstig uit landbouw, natuurterreinen, openbaar groen, de voedselverwerkende industrie, horeca/bedrijfskantines en huishoudens. De stromen moeten zoveel mogelijk gescheiden worden ingezameld zodat ze voldoende schoon en veilig zijn om te kunnen worden gerecycled, tot bijvoorbeeld compost.

Eind dit jaar ontvangt de raad een nieuwe visie op het huishoudelijk afval. Daarvoor krijgt de commissie eerst de mogelijkheid om in een peiling een mening te geven over de gekozen richting.

21.15 - 22.00 uur: Alternatieven viering jaarwisseling
Het college vindt dat het zelf afsteken van siervuurwerk tijdens de jaarwisseling niet meer van deze tijd is. Een deel van Amersfoort heeft er plezier aan, maar dat weegt niet op tegen de nadelen. Ook binnen de gemeenteraad leeft dit onderwerp. Tijdens de vorige raadsperiode nam de gemeenteraad de motie ‘Vuurwerkverbod’ aan. Het college wil een verbod invoeren en stelt alternatieven voor. De commissieleden en het college gaan in gesprek over deze mogelijkheden.

Siervuurwerk mag worden afgestoken op 31 december vanaf 18.00 uur tot 1 januari om 02.00 uur. Het afsteken van andere soorten vuurwerk en het afsteken buiten deze tijden is al verboden. De alternatieven die het college met de commissie wil bespreken zijn: een eigen vuurwerkshow, een centraal aftelmoment en het ondersteunen van groepen en wijken bij de eigen invulling van een viering. Het college komt nog met een voorstel aan de raad om de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) te wijzigen. Het afsteken van siervuurwerk door inwoners wordt dan verboden vanaf de komende jaarwisseling.

Het verbod is volgens het college praktisch niet te handhaven is. Er is te weinig capaciteit bij de overheid en te weinig draagvlak onder liefhebbers van vuurwerk. Daarnaast blijft de verkoop toegestaan, omdat er geen mogelijkheid is om dit lokaal te verbieden. Daarom wil het college veel voorlichting geven en alternatieven bieden.

22.00 - 23.00 uur: Jaarstukken 2022 
In de jaarstukken legt het college verantwoording af over hoe beleid is uitgevoerd, wat dat heeft gekost en of dat volgens de begroting was. De commissie Bedrijvigheid bespreekt in de avond de jaarstukken 2022 met extra aandacht voor de onderwerpen stedelijk beheer en milieu, kunst en cultuur, sport, veiligheid en (circulaire) economie.

Let op: de genoemde tijden van de commissievergaderingen zijn een richttijd. Hoe laat een agendapunt start, hangt af van het verloop van de vergadering. Het kan dus zijn dat een onderwerp wat eerder of later wordt besproken. Of helemaal niet. Vragen over de vergaderplanning? Neem contact op met de griffie. 

→ U kunt de commissievergaderingen bijwonen vanaf de publieke tribunes in de vergaderzalen. Van harte welkom! Ook kunt u de vergaderingen online volgen via Politiek Portaal. Op deze website staat ook de vergaderagenda met de vergaderstukken.
Commissie Sociaal 12 juni
Foto Vermeerzaal




19.00 - 19.15 uur

  • Vaststellen agenda
  • Spreekrecht inwoners. U kunt tijdens de openbare vergadering inspreken over elk onderwerp dat gaat over een maatschappelijk onderwerp. Dat hoeft niet per se een onderwerp te zijn dat op de vergaderagenda staat. Aanmelden: gemeenteraad@amersfoort.nl of bel naar: 033-469 4379 (griffie). Neem ook contact op met de griffie als u niet zeker weet of uw onderwerp geschikt is voor inspraak of als u een andere manier zoekt om in contact met raadsleden te komen. 
  • Vaststellen besluitenlijst 23 mei 2023, termijnagenda, uitnodigingen, hamerstukken en actualiteiten 
19.15 - 20.45 uur: Experttafel Hervormingsagenda jeugd
Er is landelijk een Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028 opgesteld om de jeugdhulpverlening te verbeteren. Wat gaat dit betekenen voor Amersfoort? Tijdens deze bijeenkomst - in de vorm van een ‘experttafel’ - gaan experts in gesprek met de commissie.
Het is nodig om het jeugdstelstel te veranderen. De Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028 is opgesteld door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, zorgaanbieders, cliënten(vertegenwoordigers), professionals en de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten). De agenda heeft twee doelen:
  • Een betere kwaliteit van de jeugdzorg: betere en tijdige zorg en ondersteuning, op de juiste plek en wanneer dit nodig is.
  • Een jeugdstelsel dat beheersbaar en financieel stabiel is.

De experts die in gesprek gaan met de commissie zijn Reinier Lagerwerf (VNG) en Simone Melis (Mind Platform). Lagerwerf heeft namens de gemeenten onderhandelingen gevoerd met het Rijk. Hij gaat spreken over de agenda op inhoudelijk en financieel gebied. Simone Melis spreekt vanuit het cliëntenperspectief. Wat betekent de hervormingsagenda voor cliënten?

De Hervormingsagenda Jeugd 2022-2028 is nog niet definitief. Er is instemming van de gemeenten voor nodig.
Op 14 juni wordt de agenda voorgelegd tijdens de Algemene Ledenvergadering (ALV) van de VNG. Tijdens de ALV worden besluiten genomen die alle gemeenten aangaan.

20.45 - 21.30 uur: Kinderopvang en Integrale kindcentra
Op verzoek van de fracties van GroenLinks, PvdA en CDA bespreekt de commissie het tekort aan kinderopvangplekken in Amersfoort. Een mogelijkheid om dit beter te organiseren zijn integrale kindcentra. 
Er zijn niet genoeg kinderopvangplekken door personeelstekort. Een ander probleem is het tekort aan geschikte locaties, vanwege de strenge voorwaarden. Bij integrale kindcentra (IKC) worden het onderwijs en de opvang van kinderen tot en met de basisschoolleeftijd in één gebouw geregeld. Onderwijsgebouwen worden dus gebruikt voor verschillende functies. De fracties willen meer inzicht krijgen in de kinderopvang in Amersfoort. Ook willen zij bespreken welke rol IKC’s kunnen spelen om de opvang van kinderen te verbeteren.

21.30 - 22.00 uur: Toelichting Gemeenschappelijke regeling GGDrU
De GGD regio Utrecht (GGDrU) is de gemeentelijke gezondheidsdienst van de 26 gemeenten in de regio Utrecht. De dienst werkt op basis van een gemeenschappelijke regeling. De GGD houdt zich bezig met gezondheid en preventie. Vanwege het stopzetten van de ontwikkeling van de app GGiD, het Digitaal Dossier Jeugd Gezondheid, wil de commissie meer informatie over hoe de gemeenschappelijke regeling werkt en over sturing en toezicht op de regeling. De colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten zijn deelnemers in de gemeenschappelijke regeling. Meestal is dit namens het college de wethouder met volksgezondheid in de portefeuille. Het Algemeen Bestuur van de GGDrU bestaat uit deze wethouders. Het Algemeen Bestuur stelt de hooflijnen van het beleid, de begroting en de jaarrekening van de GGDrU vast. Het besluit om te stoppen met het digitaal kinddossier had flinke financiële gevolgen voor de GGDrU en daarmee ook voor de gemeenten.

Ook wordt tijdens deze vergadering de ontwerpbegroting 2024 van de GGDrU besproken. Alle deelnemende gemeenteraden kunnen een zienswijze (officiële reactie) indienen op de ontwerpbegroting.
Het bespreken van de zienswijze staat gepland tijdens de commissie Sociaal van 27 juni. Op 4 juli neemt de gemeenteraad er een besluit over tijdens de raadsvergadering Het Besluit.

22.00 - 23.00 uur: Integraal Zorgakkoord & Gezond, Actief, Leven akkoord
Het college wil de gezondheid van inwoners verbeteren zodat meer mensen actief mee kunnen doen aan de samenleving. Er zijn twee landelijke akkoorden: het ‘Integraal zorgakkoord’ en het ‘Gezond, Actief, Leven Akkoord’. Het college wil op basis van onder andere deze akkoorden werken aan een aanpak. Tijdens deze vergadering krijgen de commissieleden informatie over landelijke, regionale en lokale ontwikkelingen.

Het Integraal zorgakkoord (IZA) heeft als doel de zorg goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. Om dit te bereiken zijn er afspraken gemaakt tussen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en veel partijen in de zorg. Met het Gezond, Actief, Leven Akkoord (GALA) wordt ingezet op een gezond en actief leven met een stevige basis. Dit akkoord is van gemeenten, GGD’en, zorgverzekeraars en het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Het doel van het GALA is een gezonde generatie in 2040.

Het college heeft bij het Rijk een aanvraag gedaan voor de zogenaamde Brede SPUK-regeling voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en sociale basis. Het Rijk stelt geld beschikbaar vanuit onder andere het GALA. Samen met partners in de stad en betrokken inwoners werkt het college aan een plan van aanpak. Dit is een voorwaarde voor de financiering. Hierin komen voorstellen om door te gaan met bestaande activiteiten en nieuwe activiteiten te ontwikkelen. Zo wil het college doorgaan met de buurtsportcoaches en cultuurcoaches en de aanpak van overgewicht.

Let op: de genoemde tijden van de commissievergaderingen zijn een richttijd. Hoe laat een agendapunt start, hangt af van het verloop van de vergadering. Het kan dus zijn dat een onderwerp wat eerder of later wordt besproken. Of helemaal niet. Vragen over de vergaderplanning? Neem contact op met de griffie. 

→ U kunt de commissievergaderingen bijwonen vanaf de publieke tribunes in de vergaderzalen. Van harte welkom! Ook kunt u de vergaderingen online volgen via Politiek Portaal. Op deze website staat ook de vergaderagenda met de vergaderstukken.
Commissie Omgeving 13 juni
Duurzaamheid (Bron: Pixabay)




19.00 - 19.30 uur

  • Vaststellen agenda
  • Spreekrecht inwoners. U kunt inspreken over elk onderwerp dat gaat over mobiliteit, energietransitie, ruimtelijke ordening, wonen en de Omgevingswet. Dat onderwerp hoeft niet op de vergaderagenda te staan. Aanmelden: gemeenteraad@amersfoort.nl, of bel naar: 033-469 4379 (griffie). Neem ook contact op met de griffie als u niet zeker weet of uw onderwerp geschikt is voor inspraak of als u een andere manier zoekt om uw onderwerp onder de aandacht te brengen of in contact met raadsleden te komen. 

19.30 - 20.30 uur: Deelomgevingsprogramma parkeren (deel 1) 
Het college wil een groen, leefbaar en gezond Amersfoort. Een stad met schone lucht, verkeersveiliger en met minder geluidshinder. Een stad met meer groen in de straten. Daarom geeft het college lopen, fietsen, deelmobiliteit en openbaar vervoer voorrang, zodat in de toekomst autogebruik kan worden verminderd. Het parkeerbeleid is een instrument dat daaraan kan bijdragen. De commissieleden en het college gaan in gesprek over de maatregelen die het college voorstelt. Lees hier het raadsvoorstel.

De eerste stap is om in heel Amersfoort - in twee fases - stapsgewijs betaald parkeren met vergunningen in te voeren. Het college wil het uitgeven van vergunningen voor een tweede en derde auto beperken. Maar daarvoor moeten eerst de alternatieven voor inwoners en bezoekers op orde zijn. Voorbeelden van alternatieven zijn parkeren aan de rand van de stad en een goede verbinding met het openbaar vervoer of de fiets. Daarbij wordt rekening gehouden met specifieke groepen mensen die van de auto afhankelijk zijn vanwege lichamelijke beperkingen of vanwege werk. Bij nieuwbouwontwikkelingen komt een lage parkeernorm op plekken waar het openbaar vervoer goed is, zoals in de ontwikkelgebieden Langs Eem en Spoor en Hogekwartier. Met deze maatregelen komt er meer ruimte in straten voor onder andere groen, spelen, fietsparkeerplaatsen en deelmobiliteit.

20.30 - 21.15 uur: Beleidsevaluatie programma Ruimtelijke ontwikkeling
Het beleid van de gemeente wordt regelmatig geëvalueerd. Het is nu tijd voor een evaluatie van het programma Ruimtelijke Ontwikkeling. Een beleidsevaluatie bestaat uit de twee onderdelen: terugkijken en vooruitkijken. Deze keer wordt er vooruit gekeken.

Bij de evaluaties van het beleid van de gemeente wordt gekeken of het doel met de juiste hoeveelheid inspanning is bereikt of het doel is bereikt. De terugblik is schriftelijk gedaan met een raadsinformatiebrief die het college op 30 mei aan de raad stuurde. Zie de vergaderstukken bij het agendapunt op Politiek Portaal. In die raadsinformatiebrief staat ook een startnotitie voor de evaluatie. Het gesprek op 12 juni gaat vooral over de sturing van de raad op het beleid en de rol van de raad bij omgevingsprogramma’s.

Let op: de genoemde tijden van de commissievergaderingen zijn een richttijd. Hoe laat een agendapunt start, hangt af van het verloop van de vergadering. Het kan dus zijn dat een onderwerp wat eerder of later wordt besproken. Of helemaal niet. Vragen over de vergaderplanning? Neem contact op met de griffie. 

→ U kunt de commissievergaderingen bijwonen vanaf de publieke tribunes in de vergaderzalen. Van harte welkom! Ook kunt u de vergaderingen online volgen via Politiek Portaal. Op deze website staat ook de vergaderagenda met de vergaderstukken.

Terugblik commissie Omgeving 6 juni 




Inspraak over parkeernorm van 0,2 parkeerplaatsen per woning in Langs Eem en Spoor en Hoefkwartier
Een ontwikkelaar sprak in over het plan een parkeernorm van 0,2 parkeerplaatsen per woning in Langs Eem en Spoor (LES) en Hoefkwartier te hanteren. Deze ontwikkelaar zei dat een project niet is te realiseren als parkeren niet voor lange termijn gegarandeerd is. Hij vroeg zich af of er een alternatief is als Mobility as a Service (MaaS, deelvervoer via app) mislukt. De inspreker pleitte voor garantstelling van de gemeente dat deelmobiliteit te allen tijde aanwezig is, of de gemeente moet voldoende ruimte reserveren voor als er toch meer parkeerplaatsen nodig blijken te zijn. De gemeente moet ook nadenken over mensen die echt een auto nodig hebben. 

Peilpunten bij het hanteren van een parkeernorm van 0,2 parkeerplaatsen per woning in LES en Hoefkwartier
De openbare ruimte moet een aantrekkelijke plek zijn met ontmoeting, recreatie, sporten en ontspannen. Om die reden is in het coalitieakkoord de ambitie opgenomen in Langs Eem en Spoor en Hoefkwartier een parkeernorm van 0,2 parkeerplaatsen per woning te hanteren met een verplichting om deelmobiliteit toe te passen. 

Tijdens de vergadering werden de volgende aandachtspunten besproken:

  • Waarom de parkeernorm zelf niet ter discussie staat
  • De relatie tot de parkeernorm bij de Wagenwerkplaats
  • Toekomstbestendig: wat als er meer parkeerplekken nodig blijken te zijn
  • Levensloopbestendig: wat als bewoners later wel een auto nodig hebben
  • Inclusiviteit
  • De hoeveelheid voorwaarden waar ontwikkelaars aan gebonden zijn
  • De rol van de gemeente
  • Alternatieven/plan b
  • Effect op omgeving
  • Normering per project: voor welke doelgroep/afstand tot het OV

> Vervolg? Het college komt op een later moment met een raadsvoorstel. 

Jaarstukken 2022 (energietransitie en mobiliteit)
De jaarstukken bestaan uit een jaarverslag en een jaarrekening. Met de jaarstukken legt het college verantwoording af over het gevoerde beleid en de besteding van de middelen. De accountant controleert namens de raad de jaarrekening op rechtmatigheid. De raad hoort daarnaast het college te controleren op:

  • Doeltreffendheid (is het doel bereikt)
  • Doelmatigheid (is het doel met de juiste hoeveelheid inspanning bereikt)

Afgelopen dinsdag werd voornamelijk aandacht gegeven aan de energietransitie (overgaan op duurzame energie). Het ging daarbij voornamelijk over de uitvoering van de ambities. 

> Vervolg? Naar Het Besluit van 27 juni, zonder debat, met moties en amendementen.

Inspraak over  Soesterweg 552-556
In de avond spraken twee mensen in over de kaderstellende notitie Soesterweg 552-556. Een omwonende sprak zijn zorgen uit over de woningdichtheid, het verkeer en het parkeren. Hij pleitte voor een integraal plan en niet steeds kleine plannen in relatie tot de plannen voor de Wagenwerkplaats. Inwoners van Soesterhof en het Noack-terrein kunnen op hun eigen terrein parkeren. Anderen kunnen dat niet. De kaders van Soesterweg 552-556 zijn teveel vanuit de initiatiefnemers geschreven, terwijl de Wagenwerkplaats al langere tijd - en door steeds dit soort nieuwe plannen nog langer - braak ligt. De inspreker pleitte voor een gelijke parkeernorm in de hele omgeving. 
De ontwikkelaar van het project sprak ook in. Hij zei dat naar aanleiding van de reacties aanpassingen zijn gedaan aan het plan. Daarbij gaf hij aan dat parkeren mogelijk is. Een parkeergarage vraagt echter om een behoorlijke investering. 

Vaststellen kaderstellende notitie Soesterweg 552-556 (SRO-locatie)
Aan de Soesterweg 552-556 zijn SRO en Banden Service Amersfoort (BSA) gevestigd. De gronden zijn eigendom van SRO en Ontwikkelmaatschappij Eemland (OME), een samenwerking van LATEI en Schoonderbeek. Deze partijen zijn samen met Portaal het initiatief gestart om hier een nieuw kantoor (inclusief werkplaats) voor SRO en circa 115 woningen te bouwen. De conceptkaders lagen van 15 maart tot 2 april 2023 ter inzage. De binnengekomen reacties zijn opgenomen in de Reactienota en voorzien van een reactie. Lees hier het raadsvoorstel.

Tijdens de vergadering gingen commissieleden met elkaar en het college in gesprek over met name het parkeren.

> Vervolg? Naar Het Besluit van 4 juli, zonder debat, met moties en amendementen. 

Extra brugverbinding over De Laak
Er ligt sinds 2021 een ontwerp voor een extra brugverbinding over De Laak, ter hoogte van de Markenhaven. De nieuwe brugverbinding moet zorgen voor een vijfde entree naar het buitengebied Over de Laak. Maar het beschikbare geld is niet genoeg voor de aanleg. Het ontwerp is niet voor mensen met een rolstoel toegankelijk. Het college vroeg de gemeenteraad om richting te geven aan hoe het nu verder moet en legde de commissie drie keuzemogelijkheden voor:
1 Doorgaan met het ontwerp: een rechte oversteek met traptreden, die niet volledig toegankelijk is. De andere vier brugverbindingen zijn dat wel. Maar dan moet er wel extra geld bij. 
2 Een alternatieve rolstoeltoegankelijke variant kiezen. (Het college heeft in 2021 andere varianten onderzocht.) Maar dat heeft onder andere negatieve gevolgen voor de doorvaarthoogte, de financiën en de ruimtelijke impact.
3 Geen brug aanleggen. In de Ontwikkelingsvisie Over de Laak (2016) is wel een extra brug getekend.

De fracties van VVD, PvdA, PvdD, Beter Amersfoort, D66, Amersfoort2014 en SP zijn voor de 3e optie: geen brug meer aanleggen. De redenen hiervoor zijn de kosten en dat uit participatie blijkt dat het voor omwonenden niet hoeft. 

> Vervolg? Het onderwerp is voor nu voldoende besproken.

Meerjarenprogramma Grondexploitaties 2022
Het Meerjarenprogramma Grondexploitaties (MPG) 2022 is een document waarin de financiële resultaten van de uitvoering van het grondbeleid worden weergegeven (‘realisatie’) en waarin ook wordt vooruitgekeken (‘doorkijk’). Met het vaststellen van de herziene grondexploitaties wordt het geactualiseerde financiële kader voor de grondexploitaties vastgesteld en wordt budget voor de komende jaren beschikbaar gesteld. De uitkomsten van het MPG 2022 zijn verwerkt in de jaarrekening 2022 en de begroting 2023 wordt gewijzigd. Afgelopen dinsdag kreeg de commissie een toelichting op het MPG. Lees hier het raadsvoorstel.

> Vervolg? Naar Het Besluit van 27 juni. Na de zomer wordt een werksessie georganiseerd om inzicht te krijgen in de gevolgen van keuzes bij bijvoorbeeld parkeerbeleid, hoe de raad vinger aan de pols kan houden en hoe parameters opgesteld kunnen worden.

→ U kunt de commissievergaderingen terugkijken via Politiek Portaal. Daar staat ook de vergaderagenda met de vergaderstukken. 

Terugblik Commissie Bestuur 6 juni
Zorg (Bron: Pixabay)





Jaarstukken 2022
De jaarstukken bestaan uit een jaarverslag en een jaarrekening. Met de jaarstukken legt het college verantwoording af over het gevoerde beleid en de besteding van de middelen. De accountant controleert namens de raad de jaarrekening op rechtmatigheid. De raad hoort daarnaast het college te controleren op:

  • Doeltreffendheid (is het doel bereikt)
  • Doelmatigheid (is het doel met de juiste hoeveelheid inspanning bereikt)

Alle partijen zeiden dat de jaarstukken steeds beter leesbaar zijn. Verder werd het volgende besproken:

  • Energietransitie: mensen helpen bij verduurzamen woning en helpen bij energiearmoede;
  • Zorgpunt is personeelstekort op openbare orde en veiligheid in relatie tot overlast binnenstad en aanpak ondermijning;
  • Afschaffen reserves sociaal programma en ruimtelijke investeringen;
  • Zorgen om de financiële toekomst (ravijnjaar);
  • Ziekteverzuim onder personeel.
> Vervolg? Naar Het Besluit van 27 juni, zonder debat, met moties en amendementen.
 

Algoritmeregister 
Het college heeft een algoritmeregister ingericht. Hierin kunnen inwoners zien welke algoritmen de gemeente gebruikt bij het nemen van beslissingen. Lees hier meer over in deze raadsinformatiebrief. De commissie Bestuur kreeg afgelopen dinsdag een toelichting op het algoritmeregister. 

Wethouder Johnas van Lammeren zei dat het algoritmeregister bijdraagt aan transparantie voor inwoners. Er staan momenteel twee algoritmes in het register. Een volgende stap is om ook de externe software tegen het licht te houden. Dit najaar is het plan van aanpak voor de uitvoering daarvan afgerond.

Naar aanleiding van het gesprek zegt de wethouder het te melden aan de raad wanneer er sprake gaat zijn van gebruik van algoritmes die vanwege de gevoeligheid (bijvoorbeeld in het kader van ondermijning) niet openbaar gepubliceerd kunnen worden.

> Vervolg? Het onderwerp is voor nu voldoende besproken.

Onderzoek Roma en Sinti
Het college heeft laten onderzoeken of de gemeente verkeerd heeft gehandeld tegen Sinti en Roma tijdens en net na de Tweede Wereldoorlog. Uit het onderzoek blijkt dat dit niet zo is: er waren toen geen Roma of Sinti in Amersfoort. De onderzoekers gaven een toelichting op de aanleiding, uitvoering en inhoud van het onderzoek. In het gesprek dat volgde spraken commissieleden hun waardering uit voor het onderzoek. 

> Vervolg? Het onderwerp is voor nu voldoende besproken.

→ U kunt de commissievergaderingen terugkijken via Politiek Portaal. Daar staat ook de vergaderagenda met de vergaderstukken. 
Contact opnemen met raadsleden
Auto's (Bron: Pixabay)

Wist u dat u rechtstreeks contact kunt opnemen met raadsleden? Kijk voor hun contactgegevens op de website van de gemeenteraad.

Of stuur een e-mail naar: gemeenteraad@amersfoort.nl  

U kunt ook altijd contact opnemen met de griffie en een e-mail sturen naar griffie@amersfoort.nl.
Of bellen: 033-469 4379
Abonneren op de RaadsMail
De raad
Is de RaadsMail voor iemand in uw omgeving ook interessant? Stuur deze dan door!

Aanmelden voor de nieuwsbrief kan via amersfoort.nl/amersfoortmail.
 
Contact
RaadsMail is de nieuwsbrief van de gemeenteraad van Amersfoort en verschijnt in principe elke vrijdag. Heeft u vragen of suggesties, neem dan contact op met de raadsgriffie.
 
Volg ons
F   T   Y