Kunt u deze e-mail niet goed lezen? Klik hier voor de online versie.
Nieuwsbrief Relevant mei 2023

In deze nieuwsbrief worden de volgende onderwerpen behandeld:

Nieuwe Kwartiermaker Kennisinfrastructuur Omgevingsveiligheid
Online ‘zandbaksessies’ over het ontwikkelbudget nieuwe prioriteiten omgevingsveiligheid
Nieuw programma van het Landelijk Platform Veilige Leefomgeving 2023-2024
Vraagbaak Relevant FAQ's
Nieuwe Kwartiermaker Kennisinfrastructuur Omgevingsveiligheid

Even voorstellen: mijn naam is Andrew Harijgens, ik ben 57 jaar en woon in het mooie Bergen op Zoom. Begin maart ben ik in opdracht van de VNG gestart als Kwartiermaker Kennisinfrastructuur Omgevingsveiligheid (KIS OV). Mijn opdracht is om de kennisinfrastructuur op het brede werkterrein van omgevingsveiligheid te versterken en robuuster te maken. Eerder was ik wethouder in de gemeenten Bergen op Zoom en Helmond. Daarvoor heb ik ruim 13 jaar gewerkt bij 2 softwareleveranciers voor de decentrale overheid. Als portefeuillehouder Energietransitie, VTH en Mobiliteit maakte ik kennis met externe veiligheid.

De afgelopen weken stonden vooral in het teken van kennismaken, verkennen en de beelden die ik heb toetsen bij een brede waaier van experts en betrokkenen. Van omgevingsdiensten tot kennisinstellingen, van ministerie tot adviesbureaus, van provincies tot veiligheidsregio’s en van bedrijven tot gemeenten.
Overal en in alle gesprekken die ik voer tref ik enthousiaste en betrokken medewerkers. Ieder vanuit zijn of haar rol draagt bij aan een veilige leefomgeving. Ook bemerk ik een breed gedragen besef dat geen enkele instantie alleen verantwoordelijk kan zijn voor een goed functionerende keten van omgevingsveiligheid.

Tegelijkertijd is er ook een brede consensus dat juiste kennis niet altijd even makkelijk op de juiste plaats terecht komt. Daar moeten we iets mee, want kennis is pas effectief als het vloeit door de keten. Liefst in de vorm van bruikbare informatie en data, afgestemd op de rol van de gebruiker en diens taak. Van vergunningverlener tot planoloog en van handhaver tot wethouder. Dat kan niet zonder een up-to-date informatiehuishouding die ondersteund wordt door dito ICT en de mogelijkheden die AI ons biedt.

Maar wat vooral bijdraagt aan een veilige leefomgeving is het besef dat we het samen moeten doen! Daarom hoop ik de komende tijd velen van u te mogen ontmoeten en sta ik open voor al uw suggesties. 

Online ‘zandbaksessies’ over het ontwikkelbudget nieuwe prioriteiten omgevingsveiligheid

Op donderdag 15 juni 2023 vinden weer online ‘zandbaksessies’ plaats  over het ontwikkelbudget nieuwe prioriteiten omgevingsveiligheid. Dit budget is ter beschikking gesteld door het Ministerie van IenW.

Delen van ideeën en samenwerking
In de zandbaksessies vertellen we je meer over het ontwikkelbudget, de voorwaarden en het aanvragen. De sessie is vooral ook bedoeld voor het ophalen en delen van projectideeën en welllicht ontstaan er mooie samenwerkingsverbanden. Alles met als doel de omgevingsveiligheid te verbeteren!

Nieuwe inschrijftermijn 1 september - 15 oktober en extra termijnen in 2024!
We organiseren deze sessies omdat nog drie kansen zijn om in aanmerking te komen voor een bijdrage uit dit ontwikkelbudget: van 1 september tot 15 oktober 2023 en gedurende twee inschrijftermijnen in 2024. In februari 2022 vonden vergelijkbare sessies plaats die erg succesvol waren. Daarom organiseren we opnieuw zandbaksessies.
De financiële bijdrage is bedoeld voor projecten die inspelen op nieuwe ontwikkelingen met gevolgen voor de omgevingsveiligheid. Het gaat om projecten die vernieuwend zijn en betrekking hebben op een of meer van de onderstaande thema’s:
• Energietransitie
• Digitalisering en informatie-gestuurd werken
• Verbetering arbeidsmarktpotentieel

Aanmelden
Ben je er ook bij op 15 juni 2023? Meld je dan vast aan en laat graag aan ons weten of je voorkeur hebt voor de ochtend of de middagsessie. Dat kan door het sturen van een mail naar: omgevingsveiligheid@omgevingsdienst.nl

Nieuw programma van het Landelijk Platform Veilige Leefomgeving 2023-2024

Het Landelijk Platform Veilige Leefomgeving heeft het nieuwe programma opgesteld voor de periode 2023-2024. In dit programma wordt kort teruggekeken op de afgelopen twee jaar en worden de ontwikkelingen, doelen en activiteiten voor de periode 2023-2024 beschreven.

Al tientallen jaren bestaat bij de decentrale overheden de behoefte om landelijk kennis te delen over externe veiligheid. Daarom is in de jaren tachtig de IPO-werkgroep Veiligheid opgericht (VELG-V). Deze werkgroep heeft onder andere een bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van beleid, zoals de totstandkoming van het Besluit risico’s zware ongevallen (Brzo) en het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi) en aan de ontwikkeling van praktische instrumenten (het rekenpakket (IPO)RBM).

Na de oprichting van de Omgevingsdiensten (OD’s) kwamen veel leden bij de OD’s terecht en heeft de voormalige IPO-werkgroep zich ontwikkeld tot een breder samengestelde werkgroep van EV-deskundigen, met name afkomstig van omgevingsdiensten, gemeenten en provincies. Het vakgebied externe veiligheid blijft voortdurend in ontwikkeling. De werkgroep heeft een aantal jaren de naam Werkgroep Omgevingsveiligheid gedragen, maar kreeg in 2018 de nieuwe naam Landelijk Platform Veilige Leefomgeving (hierna: LPVL). Het LPVL heeft als belangrijkste doelstelling het delen van kennis over de risico’s die het gevolg zijn van transport, opslag en gebruik van gevaarlijke stoffen (externe veiligheid of omgevingsveiligheid).

In het nieuwe programma wordt kort teruggekeken op de afgelopen twee jaar en worden de ontwikkelingen, doelen en activiteiten voor de periode 2023-2024 beschreven.

De relevante documenten kunnen via de onderstaande links worden gedownload:

Vraagbaak Relevant FAQ's

Heb je een vraag over externe veiligheid?

Een praktijkcasus waar je niet uit komt? Hiervoor is de Relevant Vraagbaak opgezet. De Vraagbaak biedt onder­steuning aan EV­deskundigenen ruimtelijke ordenaars bij de taakuitvoering op het gebied van externe veiligheid.

In deze nieuwsbrief lichten we een vraag en antwoord uit ter inspiratie:

Vraag: Moet de sommatiebepaling van art. 4 bijlage I Seveso-richtlijn ook worden toegepast als een inrichting op grond van 1 specifieke stof al als laagdrempelige inrichting moet worden aangemerkt om te toetsen of deze inrichting daarmee wellicht als hoogdrempelige inrichting moet worden aangewezen? De toelichting Besluit BRZO stelt expliciet dat ''de sommatiebepaling enkel voor  inrichtingen geldt die de afzonderlijke drempels van hoeveelheden gevaarlijke stoffen per stof niet overschrijden. 'Eveneens' Het doel van de sommatieregel is om te voorkomen dat inrichtingen met grote hoeveelheden gevaarlijke stoffen niet onder het onderhavige besluit vallen enkel omdat deze stoffen onder verschillende categorieën vallen.

Antwoord: Ja, de sommatieregel moet in dat geval (per type gevaar H  P en E) worden toegepast om te toetsen of de hoge drempel wordt overschreden. Per gevaar moeten alle vergunde of te vergunnen gevaarlijke stoffen (die maximaal aanwezig kunnen zijn) worden meegenomen. Daarbij opgemerkt dat wanneer een gevaarlijke stof onder deel 1 van bijlage I valt en ook is opgenomen in deel 2  de in de kolommen 2 en 3 van deel 2 opgenomen drempelwaarden van toepassing zijn. Voor meer informatie verwijzen we naar bijlage I van de Seveso III en de bijbehorende aantekeningen.t goed om dit te gaan bespreken binnen het Landelijk Platvorm Veilige Leefomgeving  om daar een tijdelijke gebruiksinstructie op te stellen.  Hopelijk brengt u dit wat verder.  Met vriendelijke groet   Sander Bloemberg Adviseur omgevingsveiligheid   06 – 23 06 68 60  sander.bloemberg@vrh.nl  www.vrh.nl         Bezoekadres: Dedemsvaartweg 1  2545 AP Den Haag

Heeft u zelf een EV gerelateerde vraag, klik hier om de een vraag te stellen aan de vraagbaak of om alle FAQ's te bekijken.