Uitbreiding laadpalen Rotterdam verwacht het aantal laadpunten, waaronder openbare, in de komende vijf jaar uit te breiden van de huidige 3.000 naar minimaal 10.000. In de nieuwe concessie wil de gemeente openbare laadpalen plaatsen op basis van de verwachte vraag, in plaats van af te wachten tot er een aanvraag wordt gedaan. Dit betekent dat Rotterdammers die overstappen op elektrisch rijden vaker terecht kunnen bij een openbare laadpaal en niet lang op plaatsing hoeven te wachten. In de watten leggen Volgens wethouder Arno Bonte (Duurzaamheid) worden elektrische rijders met de nieuwe concessie in de watten gelegd. Hij legt uit waarom. “Elektrische auto’s zijn schoon en zuinig. Ze dragen bij aan onze klimaatdoelstelling en aan een gezonde stad met schone lucht. We willen het daarom zo makkelijk mogelijk maken om over te stappen op een elektrische auto.” Eenduidigheid voor gebruiker Het is de derde aanbesteding voor laadpalen die Rotterdam organiseert. Bij de vorige aanbesteding haakten 18 andere gemeenten aan, nu zijn daar 12 gemeenten bijgekomen. De samenwerking levert eenduidigheid op voor de gebruikers van laadpalen. Per 1 juli 2021, wanneer de nieuwe concessie ingaat, geldt in de deelnemende gemeenten één laadtarief (31 cent per kWh, inclusief btw). De aanvraag van een openbare laadpaal verloopt in alle deelnemende gemeenten via de website www.laadpaalnodig.nl. *Deelnemende gemeenten: Albrandswaard, Barendrecht, Bodegraven-Reeuwijk, Brielle, Capelle aan den IJssel, Delft, Gouda, Hellevoetsluis, Hoeksche Waard, Kaag en Braassem, Krimpen aan den IJssel, Krimpenerwaard, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Maassluis, Midden-Delfland, Nissewaard, Pijnacker-Nootdorp, Ridderkerk, Rijswijk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen, Voorschoten, Waddinxveen, Wassenaar, Westland, Westvoorne, Zoetermeer, Zoeterwoude, Zuidplas. |