Laden...
| Rotterdam in beroep tegen uitspraak milieuzone Nieuw verkeersbesluit benzineauto's van voor juli 1992 op korte termijn De gemeente Rotterdam gaat in hoger beroep tegen het besluit van de rechtbank Rotterdam dat oude benzineauto’s de milieuzone in mogen. Ook neemt de gemeente zo snel mogelijk een nieuw verkeersbesluit, waardoor de milieuzone weer geldt voor benzineauto’s van voor 1 juli ’92. Dit staat in een brief van wethouder Langenberg (Duurzaamheid, Mobiliteit) aan de gemeenteraad. Het verbeteren van de Rotterdamse luchtkwaliteit heeft prioriteit. De huidige luchtkwaliteit is een belangrijke oorzaak van de slechtere gezondheid van Rotterdammers in vergelijking met andere Nederlanders. Ook wordt nog niet overal aan de wettelijke grenswaarden van de concentratie NO2 voldaan. De milieuzone is een belangrijk onderdeel van een breed pakket aan maatregelen dat in 2015 door de gemeenteraad is vastgesteld (Koersnota Lucht). Met dit pakket aan maatregelen wordt de uitstoot door verkeer van roet en NOx (stikstofoxiden) in de stad fors teruggegdrongen. Onderzoek van het RIVM wijst uit dat niet alleen roet, maar ook NO2 (onderdeel van NOx) zeer schadelijk is voor de gezondheid. Eind mei bracht het college de evaluatie van de maatregelen uit de Koersnota naar buiten. Hieruit blijkt dat sinds het van kracht worden van alle maatregelen een vermindering van de roetuitstoot met 29% en een vermindering van de NOx-uitstoot met 12% is bereikt. De terugloop van het aantal benzineauto’s van voor juli 1992 in de stad draagt voor ruim één vijfde bij aan de gerealiseerde vermindering van de NOx-uitstoot; de terugloop van het aantal dieselvoertuigen ouder dan 2001 voor de rest. Op alle overige beroepen is de gemeente in het gelijk gesteld. Door de uitspraak van de rechtbank neemt het aantal benzinevoertuigen in de stad, en daarmee de schadelijke uitstoot, weer toe. Niet alleen doordat de circa 3.500 in Rotterdam geregistreerde oude bestel- en personenauto’s op benzine weer in de milieuzone kunnen gaan rijden, maar ook omdat dergelijke benzineauto’s van buiten de stad weer toegelaten zijn. De uitstoot van deze auto's zorgt direct voor gevolgen voor de gezondheid op leefniveau (fietsen, wandelen, spelen), vanwege de relatief hoge uitstoot per auto. Daarbij kan de bijdrage van het weren van oude benzineauto’s niet worden gemist om de vastgestelde ambities uit de Koersnota te realiseren. De uitspraak van de rechter lijkt primair gebaseerd te zijn geweest op het feit dat de gemeente ten tijde van zitting niet aan kon tonen dat de benzine-maatregel voldoende effectief was. Inmiddels is de evaluatie van het maatregelenpakket luchtkwaliteit gepubliceerd, waaruit blijkt dat wel degelijk sprake is van een effectieve maatregel. Lees dit bericht op de website. Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Anna Feiner, bestuursvoorlichter wethouder Langenberg, 06 - 22 04 96 57 of amj.feiner@rotterdam.nl | |||
U ontvangt dit bericht omdat u bent aangemeld op http://www.persberichtenrotterdam.nl. |
Laden...
Laden...
© 2025