Met Hugo de Jonge, Stef Blok en Richard de Mos
Goedemorgen! Het is weer corona wat de klok slaat op het Binnenhof: het kabinet legt met een nieuw maatregelenpakket de verantwoordelijkheid weer bij de burger. Het Outbreak Management Team werd het niet eens over mondkapjes. En de coronanoodwet wordt aangepast. |
DISCIPLINE: „We doen ons best maar het virus doet het beter”, was de oneliner uit de persconferentie van premier Mark Rutte (VVD) en minister Hugo de Jonge (Volksgezondheid, CDA) gisteravond. Daarmee moet de Nederlandse burger worden aangemoedigd zelf verantwoordelijkheid te pakken - want bij alle maatregelen staat de verantwoordelijkheid van de burger voorop, analyseren Lamyae Aharouay en Rik Rutten. Sommige aangescherpte regels zijn sowieso nauwelijks afdwingbaar; denk aan thuis werken, niet te veel mensen thuis uitnodigen, zo min mogelijk reizen of winkeliers die zelf moeten besluiten of ze mensen zonder mondkapjes weren. Voor andere maatregelen is de discipline nodig voor een écht effect - de horeca moet bijvoorbeeld eerder sluiten maar gaat niet helemaal dicht, bezoekers moeten nog steeds afstand houden. „Uiteindelijk zijn wij het, wij samen en ieder van ons op zijn eigen plek, die bepalen of we het virus eronder krijgen”, vatte Rutte samen. Lees hier alle maatregelen op een rij. |
|
|
|
MEER REGIE: Het Outbreak Management Team (OMT), dat het kabinet adviseert, had overigens nog een paar strengere maatregelen geadviseerd. Zo werd er gesuggereerd om een avondklok in te voeren in de drie grote steden, waar het aantal besmettingen het snelst oploopt. Binnen het OMT was ook discussie over de mondkapjes, blijkt uit het advies én leden die zich daarover in de media uitlieten. Arts-microbioloog Jan Kluytmans, ook OMT-lid, is voor „meer regie” vanuit Den Haag als het gaat om mondkapjes en ook Andreas Voss, hoogleraar infectiepreventie, wil dat het „dringende advies” om mondkapjes te dragen in winkels landelijk wordt. De Amsterdamse burgemeester Femke Halsema had sowieso liever gezien dat het advies een draagplicht zou zijn, in alle openbare binnenruimtes. Exemplarisch voor de verwarring: Mark Rutte had zelf nog niet nagedacht over of hij een mondkapje zou dragen als hij zou gaan winkelen. „Ik denk dat ik het wel doe.” Ondertussen kreeg Jaap van Dissel van het RIVM een veeg uit de pan van zijn Amerikaanse collega bij Nieuwsuur: „Ik zou hem vragen te kijken naar de snel toenemende hoeveelheid data over het belang en de effectiviteit van gezichtsmaskers.” |
|
|
|
TE LAAT? Dat er nu toch een landelijke pakket maatregen ligt, is opvallend: het kabinet was er juist alles aan gelegen om dat te voorkomen. Er is een dashboard gemaakt met alle relevante cijfers, waarmee snel regionaal ingegrepen kon worden, zo was het idee. Dat dashboard gaf begin september al aan dat het aantal positief getesten in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag gevaarlijk hoog werd. Een week later overliepen de teststraten en moest het bron- en contactonderzoek worden afgeschaald. Het duurde toen nog een week voordat er maatregelen werden genomen. „We zijn nog bezig met het inregelen van de regionale aanpak”, zei minister De Jonge daarover. „Het kabinet heeft te laat ingegrepen”, stelde Ernst-Jan Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg gisteren. Hij is wel blij met het huidige pakket. |
|
|
|
NOODWET AANGEPAST: Ondertussen zoekt het kabinet nog altijd naar de juiste manier om de coronamaatregelen juridisch vast te leggen. Daarvoor is een coronawet in de maak die onder vuur ligt: minister De Jonge zou er te veel macht in krijgen. Het lijkt er nu op dat de wet stevig wordt aangepast, vertellen betrokkenen tegen NRC. Het kabinet onderhandelt met de oppositiepartijen GroenLinks, PvdA en SGP, dat het nodig heeft voor een meerderheid in de Tweede én Eerste Kamer. De Tweede Kamer zou een grotere rol krijgen. Nu kan de Kamer ingeschakeld worden, maar dat hoeft niet. In het voorstel waarover wordt gesproken krijgt de Kamer een week de tijd om de regel goed- of af te keuren. Daarnaast wordt de looptijd van de wet mogelijk gehalveerd van zes naar drie maanden. De coalitie zou er deze week nog met de drie partijen uit kunnen komen. |
|
|
|
VERDEELD OVER RUSLAND: De Tweede Kamer werd het niet echt eens: wat moet de Nederlandse strategie zijn om Rusland aan te pakken? Minister Stef Blok (Buitenlandse Zaken, VVD) koos voor een delicate balans tussen sancties en blijven praten. De Kamer sprak er gisteren over en bleek verdeeld: de SP vindt dat Blok te veel druk uitoefent terwijl de ChristenUnie juist vindt dat Blok te veel met de Russen praat. De PVV wil helemaal geen sancties meer, de VVD diende juist een motie in om de sancties te behouden. Het CDA ziet geen heil in economische vergelding en wil alleen personen aanpakken, D66 en GroenLinks willen meer doen voor 'de gewone Rus' door het makkelijker te maken voor bijvoorbeeld wetenschappers en studenten om naar Nederland te reizen. Dat laatste voorstel kon rekenen op enthousiasme van Blok én een meerderheid in de Kamer. Toen was nog niet bekend dat een Kremlin-adviseur complottheorieën in Nederland verspreidt over MH17. |
|
|
|
DE MOS GAAT VOOR ORANJE: Richard de Mos kondigde afgelopen weekend al aan dat hij zal meedoen aan de Tweede Kamerverkiezingen in maart, maar toen wisten we nog niet dat hij lijsttrekker werd van Code Oranje, een netwerk van lokale partijen. De oud-wethouder van Den Haag, die wordt verdacht van corruptie, kennen we ook van zijn tijd als Tweede Kamerlid voor de PVV. Hij solliciteerde eerder dit jaar op de vacature voor burgemeester van Den Haag en leerde op die manier Bert Blase kennen, die ook had gesolliciteerd. Blase is burgemeester van Heerhugowaard en oprichter van Code Oranje. Hij wil de verdenkingen van corruptie aan het adres van De Mos „niet bagatelliseren” maar het staat De Mos niet in de weg om lijsttrekker te worden. Alleen als De Mos wordt veroordeeld moet hij terugtreden. Code Oranje deed vorig jaar ook al mee aan de Provinciale Statenverkiezingen in vier provincies. Dat leverde toen geen zetels op. |
|
|
|
|
|