Daily Express Bekijk in browser

Goedemiddag! 

'Rutten heeft een akkoord met Magnette om premier te worden' - Het massa-ontslag bij Audi is weinig meer dan een voorproefje op wat komen gaat - De Nieuwe CEO van Proximus is een Fransman, de CFO ook. Is dat 1 Fransman te veel? 

⏰ Deze nieuwsbrief telt 1.643 woorden - leestijd: 5 minuten

1. Het einde van de Frans-Duitse alliantie? Of gewoon het einde van Merkel?
Een vrouw verlaat een filiaal van KfW in Duitsland

De Franse president Emmanuel Macron deed begin deze maand in het weekblad The Economist een reeks apocalyptische uitspraken. ‘De transatlantische alliantie NAVO is “hersendood”, daarom moet Europa een eigen militaire macht ontwikkelen’, was er slechts één van.

In Berlijn sprak de Duitse bondskanselier woensdag gans andere taal: “We hebben er vandaag meer belang bij de NAVO samen te houden dan tijdens de Koude Oorlog. De NAVO garandeert ons al 70 jaar lang vrijheid en vrede en dat gedeeltelijk dankzij onze Amerikaanse vrienden.”

Macron en Merkel op ramkoers? Niet noodzakelijk… Frankijk wil geenszins de NAVO opdoeken, zoals hier en daar wordt gesuggereerd. Met zijn provocerende uitspraken in The Economist wilde hij vooral een discussie op gang trekken over de NAVO en de rol van Europa in de verdragsorganisatie. Niet de NAVO is het probleem, wel haar sprakeloosheid. 

Vroeg of laat zullen Frankrijk en Duitsland wel tot een compromis komen. Al bestaat de kans dat dit in het post-Merkeltijdperk zal zijn. 

Uit een studie van de Körber Stiftung IP blijkt dat 40% van de Duitsers vindt dat het land voortaan bescherming moet zoeken onder een Brits-Franse nucleaire paraplu. Slechts 22% denkt dat men best op de VS blijft rekenen. 7% wil zelf kernwapens ontwikkelen, terwijl 31% geen boodschap heeft aan bescherming tegen een kernaanval. 

Ook de Duitsers voelen het einde van Merkels Europa naderen.

2. 'Rutten heeft akkoord met Magnette om premier te worden'

Waarom dit gebeurt: De persoonlijke ambities van Rutten komen bijzonder sterk naar voor, als je de huidige clash goed wil begrijpen. Verschillende bronnen wijzen er al dagen op dat zij een akkoord heeft met Magnette om premier te worden. Die ultieme droom zou Rutten drijven om zo hard te duwen op een paars-groene combinatie.

Waarom de geschiedenis van tel is: De Tijd spit vandaag een oude discussie pijnlijk uit, die tekenend is voor wat vandaag bij Open Vld gebeurt. Die draait rond de keuze van een Europees Commissaris, eind augustus. Rondvraag bij verschillende betrokken spelers, in casu betrokkenen bij MR, N-VA en CD&V, leert dat in het cruciale weekend van 24 augustus plots de regie over die benoeming compleet verloren raakte binnen de restregering Michel II.

Nochtans hadden vicepremier De Croo en premier Michel een evidente deal over die benoeming: het zou Didier Reynders (MR) worden. Maar iedereen moest vaststellen dat Rutten plots eigenhandig in de discussie dook en drie concentrische cirkels trok: het moest een Vlaming worden, want de premier was en is Franstalig, het moest een liberaal worden, want grootste familie, en een vrouw, want dat vroeg de Commissie. ‘Plots wilde ze het zelf doen’, zo bevestigen al de betrokkenen. En straffer: De Wever werd ingeschakeld. Want die had er een manifest belang bij om Reynders in de Zestien te krijgen, wat Rutten in ruil aanbood. Lees meer

3. Telex
  • Vandaag viert Amerika Thanksgiving en komen families samen om hun dankbaarheid te tonen voor al het goede dat hen overkomt. Wie die dag toch heibel wil, krijgt dat in 37% van de huishoudens klaar door aan tafel over president Trump te beginnen. Vijf jaar geleden zorgde de vermelding van de naam 'Obama' in slechts 11% van de gezinnen voor ruzie.
  • Iedereen wil weg uit Rusland, blijkt uit de meest recente peiling van het onafhankelijke bureau Levada (Moskou). De cijfers zijn hallucinant. Bij de 18- tot 24-jarigen wil 53% het land verlaten en bij de 25- tot 39-jarigen 30%. In de leeftijdscategorie 40 tot 59 wil 19% weg. Bij de 55-plussers wil nog 7% het land uit.
  • Ook in Rusland wordt in het volgende kwartaal de productie van de Zetta opgestart. Dat wordt de goedkoopste elektrische wagen ter wereld. Hij kost ongeveer 6.400 euro. De Zetta zou een snelheid van 120 kilometer per uur kunnen halen en – afhankelijk van de opties – een bereik tussen 200 kilometer en ruim 500 kilometer hebben.
  • Ruim een kwart van de nieuwe jobs in Vlaanderen duurt minder dan drie maanden. Vier op de tien aanwervingen zijn een jaar later nog altijd actief bij dezelfde werkgever. Vooral jongeren (van minder dan 25 jaar) belanden in jobs met een duurtijd van minder dan een kwartaal. Het aandeel van de langlopende jobs neemt toe met de leeftijd - en is het grootste in de leeftijdsgroep boven 55 jaar.
4. Business AM | Meest gelezen
Nieuwe CEO van Proximus is Fransman, CFO ook: ‘Eentje te veel’
Belgen gaan veel te vroeg met pensioen
5. 'Wegwerponderzeeërs' van Zuid-Amerikaanse drugsbaronnen komen tot hier

De Spaanse politie heeft vorige week een onderzeeër onderschept die naar verluidt drie ton cocaïne uit Zuid-Amerika vervoerde. 

Volgens de Spaanse krant El País worden deze boten slechts eenmalig ingezet. Eens de lading ter bestemming is, worden ze tot zinken gebracht.

'Al meer dan tien jaar weten Spaanse politie-informanten van het gebruik van 'wegwerponderzeeërs' om drugs van Colombia naar de Verenigde Staten of Mexico te brengen. We krijgen nu voor het eerst de bevestiging dat deze onderzeeërs ook de Atlantische Oceaan oversteken.'

Enkel de machtigste drugskartels kunnen zich deze transportmodus veroorloven. De schepen zouden in Suriname of Guyana worden gebouwd en kosten 1,5 miljoen euro per stuk voor éénmalig gebruik.

Meer foto's bij El País

Dat België een draaischijf is in de cocaïnehandel staat hier

Deel deze nieuwsbrief
met een vriend.

Deel

Kreeg je deze nieuwsbrief
toegestuurd door een vriend?

Schrijf je hier in
6. Massa-ontslag Audi niets meer dan een voorproefje

De crisis treft niet enkel Duitsland. De Europese autosector heeft drie miljoen mensen in dienst. Voor hen is de overgang naar de nieuwe technologie een bron van grote onrust. De maakindustrie had vorig jaar in het binnenlandse product van de Europese Unie een aandeel van 14 procent. Dat is ruim 5 procentpunt minder dan in het begin van de jaren negentig van de voorbije eeuw.

De auto-industrie wordt gelijktijdig met 2 fenomenen geconfronteerd. Aan de ene kant is er een milde globale groeivertraging, aan de andere kant een dubbele technologische grondverschuiving: van analoog naar digitaal en van brandstofenergie naar hernieuwbare energie. Vooral het laatste fenomeen zal Audi en co nog jaren achtervolgen. Lees meer

7. Tweet du Jour


No comment...

8. De Koninklijke Schenking die u betaalt

"Als we de jaarrekeningen uitpluizen, valt op dat de Koninklijke Schenking weinig kosten maakt voor ruim 7.500 hectare vastgoed. In 2018 ging het om 6,45 miljoen euro. En de vorige vier jaren was dat nog minder: soms amper 5,8 miljoen euro. Daarvan gaat meer dan een half miljoen euro al naar de eigen werking.

Als we kijken voor welke eigendommen kosten zijn gemaakt, blijkt het om een fractie van alle gronden en gebouwen te gaan. Eigenlijk gaat het vooral om panden waar de koninklijke familie van geniet. Zo ging vorig jaar bijna de helft van de kosten (2,91 miljoen euro) naar het koninklijk domein van Laken, dat nog geen 2 procent van het totale patrimonium uitmaakt. Nog een grote hap ging naar het kasteel van Ciergnon, het buitenverblijf van de koning.

Wie draait dan wel op voor de kosten van al dat koninklijk vastgoed? De overheid, lees: u, de belastingbetaler. Alleen gebeurt dat zodanig versnipperd over verschillende overheden - van de Belgische staat tot gewesten en gemeenten - dat niemand het totaalbedrag kent. Wij onderzochten alle eigendommen van de Schenking en in bijna alle gevallen is het adagium dat anderen voor de kosten opdraaien."

Meer bij De Tijd (€) en de VRT

9. ’s Werelds beste sushirestaurant verliest al zijn Michelinsterren

Sukiyabashi Jiro, het beste sushirestaurant ter wereld, is zijn drie Michelinsterren kwijt.

Het restaurantje, gelegen in het moderne, chique Ginza-district, heeft slechts tien plaatsen. Twee van die stoeltjes zijn al eens ingenomen door de voormalige Amerikaanse president Barack Obama en de Japanse premier Shinzo Abe, in 2014. Dat vergrootte de stormloop op de reeds beperkte plaatsen.

Wie Sushi Jiro, het driesterrensushirestaurant in Tokio, zoekt in de lokale Michelingids, komt bedrogen uit. Dit jaar heeft de sterrenrestaurantgids namelijk besloten om Jiro niet meer te reviewen. Daar heeft de gids een goede reden voor... Lees meer

10. Video du Jour: Los Angeles staat voor de triomf van de autocultuur

Los Angeles staat voor de triomf van de autocultuur. Hoewel bezoekers uit andere megasteden niet echt verbaasd lijken, is samen met de lengte van de piekuren vooral de ongewone intensiteit van deze verkeersnachtmerrie opmerkelijk. 

Daags voor Thanksgiving, de belangrijkste Amerikaanse feestdag, haasten bewoners zich de stad uit om tijdig bij familie te raken. Dat leidt tot waanzinnige toestanden zoals op de video onderaan te zien is.

Samen leggen de Angelenos elke dag opnieuw 300 miljoen kilometers af, dat is meer dan de afstand die de aarde van Mars scheidt. De gemiddelde Angeleno zit dagelijks al gauw zes uur achter zijn stuur. In de staat Californië staan in totaal 26 miljoen voertuigen geregistreerd, maar elke Angeleno heeft er gemiddeld 1,8 op zijn naam staan.

Dat maakt van de stad de meest autodichte stad ter wereld. Sepulveda Boulevard is met een lengte van 69 kilometer de langste straat van L.A.

De olieconsumptie in de staat Californië - de vijfde economie ter wereld - moet met zijn 40 miljoen inwoners enkel onderdoen voor die van China en de VS in hun totaliteit.

Een derde van de totale oppervlakte van Los Angeles County bestaat uit snelwegen. Het budget van de Los Angeles County Transportation Commission (LACTC), het orgaan dat de snelwegen beheert, is groter dan het budget van de stad waaronder ze ressorteert.

Dominique Dewitte

Curator Business AM

Dominique Dewitte is chief foreign correspondent bij Newsweek. Hij is de medestichter van Express.be dat later werd omgevormd tot Business AM. Vanuit de Verenigde Staten volgt hij de economische actualiteit. Hij is de auteur van het boek 'America(n) Matters'.

facebook twitter linkedin

Je krijgt deze e-mail omdat je je hebt aangemeld op onze website.

2019 © Business AM

Ottergemsesteenweg Zuid 808 bus 103, 
9000 Gent, België