|
Een meerderheid van de schoolleiders (53%) is niet enthousiast over het Nationaal Programma Onderwijs na corona. Slechts 23 procent is positief over wat men nu weet over het plan, waarvan 2 procent zeer positief. Dat blijkt uit een peiling van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) onder 300 directeuren in het basisonderwijs. Volgens veel schoolleiders zorgt het plan in het hier en nu voor onrust door bijvoorbeeld het vele administratieve werk dat men verwacht, terwijl de werkdruk al zo hoog is. 85 procent van de schoolleiders had liever structurele investeringen gezien en 57 procent wil meer tijd. |
|
|
Ruim de helft van alle basisscholen stuurde deze week klassen naar huis vanwege corona-gerelateerde oorzaken. Gemiddeld gaat het om 2,2 van de 12 klassen per school. Dat blijkt uit een peiling van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS) onder ruim 1400 schoolleiders. Op zo’n 1,3 procent van de scholen moesten alle klassen thuisblijven. Op 49 procent van de scholen waren alle klassen op school, bij de peiling op 11 maart was dat nog 57 procent. Het maakt de roep sterker om het onderwijspersoneel een plek te geven in het vaccinatieprogramma vindt de AVS. |
|
|
Als afsluiting van het online AVS Schoolleiderscongres verzorgt Kees van Amstel een gesproken column. Van Amstel is een Nederlandse cabaretier, columnist, acteur en tekstschrijver. |
|
|
In de afgelopen weken is er door diverse ministeries met de sectorraden, GGD’en, GGD GHOR, RIVM en Autoriteit Persoonsgegevens gewerkt aan een goede juridische onderbouwing voor de uitwisseling van bepaalde niet-bijzondere persoonsgegevens tussen scholen en GGD’en om het bron- en contactonderzoek goed uit te kunnen voeren. |
|
|
|
Advertentie |
|
|
|
Advertentie |
|
|
Dit weekend in Kader Primair: de toekomst van de schoolleider Welke kant moet het op met het schoolleidersvak? Handelingsruimte, toerusting, ontschotting: daarom draaien dé drie actielijnen volgens de pas verschenen agenda ‘Schoolleiders over de toekomst’. Ook met drie genomineerden in de nieuwe Schoolleider Van Het Jaar-verkiezing kijken we vooruit. En we beschouwen vernieuwing in het VO via leerzones en individuele leerwegen. Verder in dit nummer: de ideale schooldag volgens kinderen (hint: veel variatie, beweging en buitenzijn) en de voordelen en valkuilen van kunstmatige intelligentie in het onderwijs. Dit en meer lees je in de april-editie van hét vakblad voor leidinggevenden in het funderend onderwijs. AVS-leden en abonnees ontvangen Kader Primair maandelijks op de mat. Nog geen lid? Bekijk hier eerder verschenen nummers, word lid en ontvang voortaan ook ieder maand een kersvers exemplaar in de brievenbus! |
|
|
|
Masterclass Leren leren en The Learning Power Approach (20 april 2021) Deze masterclass heeft als doelstelling je in één dag een overzicht te bieden van de ontwikkelingen op het gebied van leren leren (L2L) dat onder andere gebaseerd is op het gedachtegoed van The Learning Power Approach. Deze zogenaamde LPA heeft al ruim tien jaar aansprekende successen behaald binnen het Verenigd Koninkrijk en later ook daarbuiten en dat is vooral door invloed van prof. Guy Claxton. Hij heeft zijn werk nu openbaar gemaakt en biedt schoolleiders wereldwijd een inkijkje in het concept van de LPA. Deze masterclass biedt je dat inkijkje en beantwoordt tevens een aantal praktische vragen. Neem je ook deel aan deze Masterclass? Schrijf je dan snel in! Directeur IKC: een leergang in blended opzet (start 26 mei 2021) Leer als ondernemend directeur een IKC op te zetten en te leiden! Als directeur van een Integraal Kindcentrum (IKC) stel je het maatschappelijk belang altijd voorop. Soms dwingen de omstandigheden je om andere keuzes te maken. Hoe geef je leiding aan een centrum waar de belangen van kinderen altijd voorop staan? In onze leergang leer je strategisch te denken en te handelen. Met oog voor de belangen van alle betrokkenen: kinderen, medewerkers, de buurt en overheidsinstellingen. In de blended opzet van de leergang vormen je persoonlijke uitdagingen de rode draad: elke bijeenkomst leer je nieuwe inzichten te vertalen naar je eigen situatie. Het resultaat? Je eigen actie- of project- en persoonlijk ontwikkelingsplan die je in je eigen praktijk kunt toepassen. Meer informatie of aanmelden? Klik hier. Kijk voor het overige aanbod en actuele startdata op onze website |
|
|
|
UitgelichtAdvertorial |
| Bas in de klas: dé digitale lesmethode op verschillende niveaus Bas in de klas biedt een jaarvullend programma voor peuters en kleuters. De lessen (rekenen, taal, muziek etc.) zijn op verschillende niveaus, zodat ook kinderen die moeite hebben met de opdrachten op eigen niveau mee kunnen doen. Bekijk hier de video en probeer de demo |
|
|
|
|
|
|
Disclaimer Ondanks het feit dat de AVS zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze nieuwsbrief en zij daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan zij niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie en kan zij hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden. Uitgebreide disclaimer |
|