Steeds vaker krijgen ziekenhuizen te maken met medische klachten die escaleren tot juridische claims. Dat komt niet doordat ziekenhuizen meer fouten maken, maar doordat patiënten assertiever worden en voor hun eigen rechten opkomen, denkt Herm Joosten, onderzoeker aan de Radboud Universiteit. Lees verder |
| 25% van de mensen die voor behandeling in een ziekenhuis of kliniek waren, merkte dat er iets (bijna) niet goed ging. Dat maakte Patiëntenfederatie Nederland vorig jaar op uit de resultaten van onderzoek onder 7860 leden van het eigen Zorgpanel. Kunnen zorgverleners die (bijna-)fouten voorkomen? Lees verder |
| Zorg rondom de patiënt wordt steeds meer regionaal georganiseerd over de grenzen van zorgorganisaties heen. Deze netwerkzorg drijft op vertrouwen in elkaar en in de samenwerking. Toch is het van belang om van tevoren alles juridisch goed te regelen, betoogt jurist Shirin Slabbers van VvAA. Lees verder |
| | Advertentie | |
| Zorgverlening is mensenwerk. Er kunnen situaties ontstaan waarin patiënten ontevreden zijn over de verleende zorg. Welke wegen kunnen zij bewandelen om die onvrede te uiten? Hoe kom je tot een passende oplossing en wat kun je als zorgverlener doen? Over klacht, claim en tuchtrecht. Bekijk de oplossingen en tips |
|
| |
|