Gauthier Dance | Swan Lakes Het Zwanenmeer. Zodra de titel van dit ultieme klassieke ballet valt, komen bij de meesten van ons bijna automatisch beelden en associaties naar boven: een meer in het maanlicht, de dans van de kleine zwanen, prins Siegfried die verscheurd wordt tussen zijn liefde voor de Witte Zwaan Odette en de verleidingen van de Zwarte Zwaan Odile, en de boze tovenaar Von Rothbart die alles en iedereen manipuleert. Ontelbare traditionele versies en moderne interpretaties van en parodieën op Het Zwanenmeer hebben het licht gezien, zowel op het toneel als op het witte doek. Betekent dat dan dat er niets meer te vertellen valt over Het Zwanenmeer? Zeker niet! Eric Gauthier, artistiek directeur van Gauthier Dance/Dance Company Theaterhaus Stuttgart, vroeg vier hedendaagse topchoreografen om hun visie te geven op het ‘ballet der balletten’. De vier creaties – van Marie Chouinard, Marco Goecke, Hofesh Shechter en Cayetano Soto – zijn niet bedoeld als één avondvullend werk, maar als ‘Zwanenmeren in het meervoud’: vier afzonderlijke, stilistisch volstrekt uiteenlopende choreografieën van vier makers die, vertrekkend vanuit een bekend verhaal, ieder een totaal nieuwe lading en invulling aan Het Zwanenmeer geven. Sensuele ervaring De al decennialang internationaal gevierde Canadese avant-garde-choreografe Marie Chouinard dompelt het publiek in haar bijdrage aan Swan Lakes onder in een sensuele ervaring, waarbij dans, elektronische muziek – een herbewerking van Tsjaikovski’s beroemde balletmuziek – en videoprojecties samensmelten. Voor de duistere, uiterst fysieke bijdrage van de Israëlische, politiek geëngageerde hitchoreograaf en componist Hofesh Shechter zijn de verlangens, fantasieën en dromen van al diegenen die geen huis, geen plek en geen keuze hebben een belangrijk vertrekpunt. Magische transformatie Spanjaard Cayetano Soto – met zijn flamboyante choreografieën al jaren geliefd bij dansers en publiek van Gauthier Dance – maakt in zijn bijdrage aan Swan Lakes het magische moment van de transformatie van mens naar dier, van vrouw naar zwaan zichtbaar. Voor ‘artist in residence’ Marco Goecke is Het Zwanenmeeral langer een bron van inspiratie: eerder creëerde hij onder meer een sublieme eigentijdse versie van de beroemde Zwarte Zwaan-pas de deux. In zijn nieuwe creatie voor Swan Lakes onderzoekt hij met een groep mannelijke dansers hoe de balletdroom van het ultieme klassieke ballet er vandaag de dag zou kunnen uitzien’. |