| Het Holland Festival maakt zich op voor de tweede festivalweek. Er is al veel moois geweest, en er komt nog veel moois: swingend muziektheater, extra voorstellingen, opera in het park, meer Syrische muziek, Holland Festival Proms en meer.... |
|
Octavia E. Butler’s Parable of the Sower swingend muziektheater van Toshi Reagon & Bernice Johnson Reagon 20 - 21 juni Muziekgebouw Bernice Johnson Reagon en haar dochter Toshi (New York) maken met Octavia E. Butler’s Parable of the Sower post-apocalyptisch muziektheater dat uit tweehonderd jaar zwarte muziek put. De Reagons werkten eerder samen met grote namen als Lenny Kravitz, Elvis Costello en Meshell Ndegeocello en staan bekend om hun geëngageerde muziek. Octavia E. Butler’s Parable of the Sower is gebaseerd op twee romans van de bekroonde Amerikaanse schrijver Octavia Butler en vermengt sciencefiction met Afrikaans-Amerikaanse spiritualiteit en thema’s als gender, ras en de toekomst van de menselijke beschaving. Een actueel sociaal commentaar op Donald Trumps Amerika. bekijk de video |
| |
TOEGEVOEGD AAN HET PROGRAMMA - try-outs The Way You Sound Tonight - extra vertoning The Artist & The Pervert Aan het festivalprogramma zijn aanstaande zaterdag 16 juni twee try-outs toegevoegd van de dansproductie The Way You Sound Tonight. En op 24 juni is er op veler verzoek nog een extra vertoning van de documentaire The Artist & The Pervert, over de kink-relatie van Oostenrijkse componist Georg Friedrich Haas en de Afro-Amerikaanse storyteller Mollena Lee Williams. |
|
|
| Opera in het park: Les contes d'Hoffmann Jacques Offenbach, De Nationale Opera 21 juni Park Frankendael - gratis entree Het Holland Festival presenteert zijn traditionele operavertoning in de open lucht ook dit jaar weer in het prachtige Park Frankendael. Geniet, met uw zelf meegenomen picknick, van Les contes d'Hoffmann die tegelijk met de voorstelling in Nationale Opera & Ballet op een groot scherm wordt vertoond. |
|
|
|
|
Gurdjieff Ensemble Meets Hewar met o.a. klarinettist Kinan Azmeh en sopraan Dima Orsho 22 juni Muziekgebouw Het Armeense Gurdjieff Ensemble veroverde de harten op het Holland Festival in 2015. Nu is het terug voor een concert met het Syrische ensemble Hewar, dat Arabische muziek mengt met jazz en westerse klassieke muziek. Ze spelen nieuwe stukken, muziek van Hewar en gearrangeerde werken van de Armeense componisten George Gurdjieff en Komitas Vardapet. Een concert met twee verschillende, maar fysiek nabije culturen die door de eeuwen heen een rijke culturele uitwisseling hebben gekend. 'Het gezang van de Syrische sopraan Dima Orsho behoort tot het mooiste wat de menselijke stembanden kunnen voortbrengen.' - Hamburger Abendblatt |
| |
Holland Festival Proms met muziek van o.a David Bowie, George Benjamin en Colin Benders 23 juni, 15.00 - 01.00 uur Het Concertgebouw Ontdek nieuwe, hedendaagse muziek van over de hele wereld. Het feestelijke minifestival Holland Festival Proms bestaat uit vijf concerten: van pop tot klassiek, van Marokkaanse hadrazang tot elektronische improvisaties. Op het programma staat muziek van onder anderen David Bowie, George Benjamin, Daníel Bjarnason en Colin Benders. In de pauzes spelen conservatoriumstudenten in de foyers en zijn er concert-inleidingen. Op de afterparty draait dj Socrates. De presentatie is in handen van Maarten Heijmans. Voor slechts € 11 per concert, of € 34 voor wie een dagkaart koopt, krijgt u een dag lang de avontuurlijkste muziek van nu. |
| |
VPRO Publieksfavoriet De eerste stembiljetten van de VPRO Publieksfavoriet zijn geteld. Een eerste tussenstand van de top-5 ziet er als volgt uit (op een schaal van 1 tot 5): Trojan Women (4,63) Metropole Orkest & Soloists of the Syrian Big Band (4,59) Danse des guerriers de la ville (4,56) Anna Karenina... (4,41) Kata (4,01) |
|
|
| HOLLAND FESTIVAL OP TV za 16 juni, 22:35 NPO2 Wilfred de Bruijn spreekt met de voetbalsupporters van RC Lens, die de hoofdrollen spelen in Stadium. Janine Abbring ontmoet een van de beste Nederlandse choreografen van dit moment: Arno Schuitemaker. Ook bezoekt zij het grootse multimediale decor van de theatervoorstelling JR van het Vlaamse gezelschap FC Bergman in de Centrale Markthal. |
|
|
|
|
VOOR DEZE EN VOLGENDE WEEK ZIJN ER NOG KAARTEN VERKRIJGBAAR VOOR: Sight Machine - Trevor Paglen, Kronos Quartet, 15 juni End Credits - Steve McQueen, t/m 28 juni Longplayer - Jem Finer, t/m 30 juni Chorus - Ralph Lemon, 15 - 17 juni Romeinse tragedies - Ivo van Hove, Toneelgroep Amsterdam, 15 - 21 juni Les contes d’Hoffmann - Jacques Offenbach, De Nationale Opera, 15 juni - 2 juli Der müde Tod - Fritz Lang, George Benjamin, 16 juni Stadium - Mohamed El Khatib, 16 -17 juni The Way You Sound Tonight - Arno Schuitemaker, 16 - 18 juni Tristan + Isolde - David Dawson, Het Nationale Ballet, 16 - 26 juni Legacy - Nadia Beugré, 19 - 20 juni Octavia E. Butler’s Parable of the Sower - Toshi Reagon, Bernice Reagon, 20 - 21 juni Gesualdo - De Warme Winkel, Nederlands Kamerkoor, 21 - 25 juni Gurdjieff Ensemble meets Hewar, 22 juni Holland Festival Proms - diverse artiesten, 23 juni Oikospiel II: Heat Cantata - David Kanaga, Maze, Claron McFadden, 24 juni Dear Esther - Jessica Curry, The Chinese Room, 24 juni |
| |
WAT SCHREEF DE PERS? Een greep uit de recensies van de eerste festivalweek Richters Patterns ‘Holland Festival opent met een zinderende, multimediale rorschachtest. […] Schmicklers klanken golven af en aan, verglijden en worden steeds welluidender – tot drieklanken en gorgelende orgelpunten het discours bepalen. De mix die Schmickler en [filmmaker] Belz realiseren is technisch perfect.’ de Volkskrant ★★★★ (over altviolist Axel Porath in Rothko Chapel) ‘De opzettelijke breekbaarheid van zijn interpretatie was subliem en ontroerde naarmate het stuk vorderde steeds meer. De Hebreeuwse kleuring in de slotmelodie: hemels.’ Trouw ★★★ End Credits (nog te zien t/m 28 juni) ‘De presentatie is even simpel als effectief: twee tegenover elkaar geplaatste schermen, waarop onophoudelijk documenten naar beneden rollen. […] Doordat beeld en geluid niet synchroon lopen, en er altijd een onzichtbaar scherm achter je is, wordt de onmogelijkheid van dit archief inzichtelijk gemaakt. […] End Credits werkt op vele niveaus. Als historisch monument, voor een individu, een inspirator, en tegelijkertijd voor anonieme velen.’ NRC Handelsblad ★★★★ [End Credits geeft] een verbijsterend beeld van de reikwijdte en de gedetailleerdheid van de gegevens die de FBI verzamelde. Dat heeft een bijna fysiek effect: hoe langer je je onderdompelt, hoe meer het je naar de keel grijpt.’ Het Parool Anna Karenina – allerdings mit anderem Text und auch anderer Melodie ‘In de reeks slippertjes in de wereldliteratuur maakt Schauspielhaus Hamburg een geestige mix van hoorspel en jukeboxmusical van Anna Karenina. […] Dat klinkt flauw, en dat is het ook, maar de flauwigheid is zo goed doordacht en consequent dat je je wel gewonnen moet geven.’ De Volkskrant ★★★★ ‘Hoewel de radiomakers hun uiterste best doen om de scènes zo goed mogelijk over het voetlicht te brengen, ziet het er lekker knullig uit. De combinatie van houtje-touwtje performance en de teksten van Tolstoj werkt op de lachspieren.’ NRC Handelsblad ★★★★ Metropole Orkest & Soloists of the Syrian Big Band ‘Een waar huzarenstuk. […] In een niet aflatende stroom van uiterst vakmanschap en een onmogelijk geacht samengaan van twee zo uiteenlopende culturen is een nieuwe stap gezet in de wetenschap dat muziek álle mensen en culturen kan verbinden. […] Er vloeiden tranen, van ontroering en ook van vreugde. […] Het Metropole orkest […] liet een oerkracht los die zijn gelijke niet kent. […] De solisten van de Syrian Big Band verlieten zich op volksmuziek uit hun land en dat verschafte vrolijke franje aan wat het podium te bieden had. […] Hun soli waren zonder uitzondering imponerend. […] Het betrof muziek die je in je wezen als mens raakt.’ Jazznu.com ‘Pièce de resistance van het concert is Tragoudi, een opdrachtwerk van Calliope Tsoupaki. […] Een vol Carré luistert er 25 minuten lang ademloos naar, in diepe ontroering.’ de Volkskrant Kata ‘De Franse choreograaf Nguyen mixt krachtige gevechtsposes met lenige backspins en acrobatische handstanden. [Ze] weet die tegenstelling fraai te vermengen in de pure, heldere dansvoorstelling Kata […in] een volle zaal met een mix van jong en oud publiek.’ de Volkskrant ★★★★ |
| |
|