|
Taaluitdagingen in de klas | |
|
Taal geeft toegang tot de maatschappij. Maar veel leerlingen hebben moeite met het leren van de taal. Als onderwijsprofessional heb je dagelijks te maken met leerlingen met een taaluitdaging. Hoe kun je deze leerlingen zo goed mogelijk begeleiden? | |
|
Spelling in de spotlightsIn het Nederlands is het spellen veel moeilijker dan het lezen. Desondanks gaat van alle wetenschappelijke artikelen over lezen en/of spellen in de afgelopen vijf jaar maar 4% over spellen. Elise de Bree, hoogleraar aan de Universiteit Utrecht, en Madelon van den Boer, onderzoeker en docent aan de Universiteit van Amsterdam, hechten veel belang aan onderzoek naar het leren van de spelling en de ondersteuning van leerlingen met spellingproblemen. Hoe spellingproblemen effectief zijn aan te pakken is slechts bij een minderheid van scholen bekend. Lees het artikel over spelling | |
|
|
|
Ondersteuning bij leesbevorderingOm van leerlingen goede, gemotiveerde lezers te maken, zijn leesbevordering en goed leesonderwijs van enorm groot belang. Lezen in het PO en Springlezend (VO) zijn twee initiatieven om leraren hierin te ondersteunen. De Taalunie geeft op Rijketeksten informatie over wat rijke teksten zijn, hoe je ze herkent en waarom het zo belangrijk is ermee te werken. Neem snel een kijkje op de websites. | |
|
|
Trainingsaanbod Lexima AcademieSpeciaal voor ouders en kinderen organiseert Lexima in de schoolvakanties trainingen om meer uit de programma's te halen. Er zijn trainingen voor Boekies en voor Kurzweil, Alinea Suite, Alinea Online en Read&Write. Zo kunnen ouders een belangrijke rol spelen bij het werken met het software thuis. Bekijk hier het trainingsoverzicht | |
|
We zijn continu bezig om onze nieuwsbrief te verbeteren. Daarom zijn we erg benieuwd wat jij ervan vindt. Hebben we je met deze nieuwsbrief goed geïnformeerd? Goed zo Kan beter | |
|
|
|