Het Holland Festival verliep dit jaar flink anders dan gepland. In plaats van een fysiek festival werd in korte tijd, samen met artiesten van over de hele wereld die in het geannuleerde festival zouden optreden, een alternatief online programma samengesteld. Dit 2.0-2.0 programma was een proeftuin, waarin zowel de makers als het publiek hun weg vonden in de mogelijkheden die er waren. In elf opeenvolgende dagen was er een dagelijks middag- en avondprogramma waarin theater, muziek, film en debat in verschillende digitale formats langskwamen. In totaal vierendertig makers en gezelschappen experimenteerden met streamings, films, podcasts, videoclips, live-gesprekken en meer. Presentatoren Diana Matroos en Jesse Mensah zorgden voor de nodige introducties van de programma’s, die varieerden van een digitaal portret van associate artist, danser en choreograaf Bill T. Jones, tot een streaming van de experimentele opera The Murder of Halit Yozgat van Ben Frost, en de op afstand opgenomen videoclip ONE van muzikant en componist Sami Yusuf in samenwerking met Cappella Amsterdam en het Amsterdams Andalusisch Orkest. Het festivalthema, aangereikt door Bill T. Jones, werd uitgebreid tot In pursuit of the we – in times of social distancing. De wereldwijde pandemie en protesten in navolging van de dood van George Floyd maakten dit thema nog urgenter en actueler. Marc Bamuthi, Daniel Bernard Roumain en Drew Dollaz van The Just & The Blind en Bill T. Jones gingen tijdens verschillende live streamings met het publiek in gesprek over de actualiteit en over institutioneel racisme in de Verenigde Staten en elders. Het online programma was gratis toegankelijk en ruim 42.000 bezoekers wisten de weg te vinden naar de website. Het festival had niet kunnen bestaan zonder de vele bezoekers die hebben deelgenomen aan dit avontuur. We bedanken iedereen die deel heeft uitgemaakt van deze bijzondere editie. Fijn dat je erbij was! |