| Een terugblik op een succesvol, grensverleggend Holland Festival 2018 en, met het oog op editie 2019, een korte collegereeks over Karlheinz Stockhausen. |
|
HOLLAND FESTIVAL NEEMT AFSCHEID VAN RUTH MACKENZIE MET GRENSVERLEGGENDE EDITIE Na 25 dagen kwam afgelopen zondag toch echt een eind aan de 71e editie van het Holland Festival. In de vierde en laatste editie van artistiek directeur Ruth Mackenzie gingen gratis en toegankelijke kunst hand in hand met grensverleggende voorstellingen en samenwerkingen. 41 gezelschappen van over de hele wereld - van Zuid-Korea en de Ivoorkunst tot Marokko en Europa - speelden 107 voorstellingen. Ruim 83.000 bezoekers zorgden voor een gemiddelde zaalbezetting van 80%. Wij danken u voor uw komst en hopen u volgend jaar weer te begroeten bij het Holland Festival 2019. |
| |
VPRO PUBLIEKSFAVORIET Er zijn meer dan 7700 stemmen uitgebracht en de stand is nu definitief. De VPRO publieksfavoriet 2018 is, met een score van 4,64 (op een schaal 1 - 5), het Kronos Quartet dat met Trio Da Kali het concert Ladilikan bracht. Met een nipt verschil (4,63) volgt Trojan Women van National Changgeuk Company of Korea. De derde plaats is voor Romeinse tragedies van Toneelgroep Amsterdam (4,58). |
|
|
| blik terug op het festival Op veel manieren kunt u nagenieten van het afgelopen Holland Festival. Bekijk / beluister de TV- en radio-uitzendingen van de VPRO en de NTR, of de video's op het YouTube-kanaal. Lees de online festivalspecial van het Cultureel Persbureau. Of bezoek het festivalblog, dat met tal van artikelen, podcasts, video's en fotoverslagen laat zien wat er zich voor en achter de schermen afspeelde dit jaar. |
|
|
|
|
WAT SCHREEF DE PERS? Een greep uit de recensies van afgelopen week Written on Skin 'Tijdloos operarecept staat als een huis. [Written on Skin] bleek een belevenis van de allerhoogste orde. […] De uitvoering van gisteravond kon niet beter. Het Mahler Chamber Orchestra, dat ook bij de première in Frankrijk in de bak zat, speelde onder leiding van Lawrence Renes op het scherpst van de snede. En de vocale solisten waren allen ongelooflijk goed. […] Allemaal zongen ze hun rollen uit het hoofd, waardoor ze ook konden acteren (regie van Benjamin Davis) en waardoor je de decors en zetstukken van een volledig geënsceneerde opvoering eigenlijk geen seconde miste.' - Het Parool 'Welke lessen kunnen we trekken uit het weerzien met Written on Skin? Onder meer dat het stuk fier overeind blijft bij andere uitvoerders.[…] Georgia Jarman: […] Goede stem, dramatisch overtuigend.[…] Dat Tim Mead […] zo'n waanzinnige vervanger bleek, was de grote verrassing. Krachtig, meeslepend, ijzingwekkend: bravo. Het orkest was wel hetzelfde als bij de première: het Mahler Chamber Orchestra. Met onderkoelde strijkers en knap slagwerk werden we er nog eens op gewezen hoe goed die muziek is opgebouwd, hoe goed Benjamin de effecten […] weet te doseren.' - de Volkskrant ★★★★ Tiefer Schweb 'De afgesloten ruimte en de uitzichtloosheid, de weemoed en de troost van de muziek, dat is allemaal vintage Marthaler. […] Tiefer Schweb bevat onmiskenbaar kritiek op de ambtelijke asielprocedure waarin elk sprankje menselijkheid verdwijnt. […] Marthaler oordeelt in tekst en beeld scherp over het conservatisme en de irrationele Heimat-heimwee in Beieren.' - de Volkskrant ★★★ 'Het is onmogelijk voor iemand die onbekend is met de Beierse tradities om alle connotaties in ‘Tiefer Schweb’ te doorzien. […] Maar ook de verwijzing naar een meer bekende bron zoals Mozarts ‘Die Zauberflöte’ is lastig te duiden. […] ‘Tiefer Schweb’ zit sowieso vol heerlijk bizar uitgevoerde muziek en zang. […] Het is absurd, bijna abstract. Marthalers humor is ondoorgrondelijk en zwart.' - Trouw ★★★★ Vier jaar Ruth Mackenzie '[In vier jaar] wist Mackenzie daadwerkelijk een breder publiek te verwarmen voor het grootste podiumkunstenfestival van ons land. […] Marokkaans-Nederlandse vrouwen waren dit jaar in de meerderheid bij het concert van het Hadrakoor, vierhonderd Syrische vluchtelingen hoorden het concert van de Syrian Bigband en het Metropole Orkest.[…] Veel crossovers waren er ook. […] Soms pakte een wisselwerking geweldig uit. In Gesualdo door De Warme Winkel en het Nederlands Kamerkoor leverden de strak gezongen madrigalen van de componist hemels contrapunt bij de scènes uit diens gewelddadige leven. Ook voor politiek engagement maakte Ruth Mackenzie zich sterk, met actuele festivalthema's als leidraad. Dat van dit jaar - 'Grenzen en scheidslijnen' - kwam sterk tot uitdrukking in de voorstelling Saigon van de Franse regisseur Caroline Guiela Nguyen, over Vietnamese ballingen. […] Het Holland Festival doet veel met weinig.[…] Slim samenwerken is noodzaak om inderdaad die 'kers op de taart' van het culturele seizoen te kunnen bieden, om een internationale eredivisie te kunnen presenteren die je de rest van het jaar niét ziet. Het festival bracht dit jaar véél geslaagde co-producties. […] . Een van Mackenzies simpelste ideeën voor drempelverlaging bleek ook het sterkste: de 'Proms' […] trokken als daglang minifestival in het Concertgebouw ook dit jaar weer 6.280 mensen met kaarten vanaf 10 euro en een veelzijdige programmering.' - NRC 'Ruth Mackenzie nam afscheid als directeur en we mogen alleen maar hopen dat haar erfenis behouden blijft. En die erfenis is niet eens de hoge kwaliteit van het aanbod. Nee, sterker nog: ik denk dat het de breedte van het aanbod is. De Proms in het Concertgebouw (die daar vooral moeten blijven) zijn daar het beste voorbeeld van. Laagdrempelig [...] en altijd aanstekelijk. Het doet precies wat nodig is: de poorten van die muziektempel opengooien voor een prijs waarvoor je in Amsterdam niet eens een pot Nutella kunt kopen. Volgend jaar wil ik dus veel meer van dit soort extremen.' - Cultureel Persbureau |
| |
OPBRENGST GEEF EEN TOEGIFT Het Holland Festival deed mee aan de actie Geef een Toegift, waarbij het publiek werd gevraagd bij te dragen aan de kosten van een toegangskaartje voor iemand die zelf niet de financiële middelen hiervoor heeft. Er werd meer dan € 2.600 euro gedoneerd, waarmee ruim 400 kaartjes konden worden vergeven door het Holland Festival. Hartelijk dank voor uw bijdragen! |
|
|
| LONGPLAYER VERLENGD Lloyd Hotel houdt zijn torentje tot en met 31 augustus open voor een bezoek aan Longplayer, Jem Finers cyclische compositie voor klankschalen die duizend jaar duurt. Gedurende een half uur kan steeds 1 bezoeker zich onderdompelen in het geluid van de klankschalen en genieten van het 360-gradenuitzicht op Amsterdam. Entree is gratis, maar reserveren is verplicht. |
|
|
|
|
Korte collegereeks Karlheinz Stockhausen Jurgen van den Hout - Vrije Academie vanaf eind september Amsterdam, Den Haag, Utrecht Met een schuin oog kijken we alvast naar het Holland Festival 2019, waarin het spectaculaire aus LICHT wordt uitgevoerd: een selectie uit de opera LICHT, Die sieben Tage der Woche - het magnum opus van de Duitse componist Karlheinz Stockhausen. Maar wie was deze man? Wat maakt zijn werk zo invloedrijk? Musicoloog Jurgen van den Hout van de Vrije Academie Amsterdam neemt u in vijf wekelijkse colleges mee in het roerige werk en leven van deze Duitse componist. U luistert naar Stockhausen en krijgt tekst en uitleg die zijn muziek in de context van zijn tijd plaatsen. Een van de colleges vindt plaats tijdens een repetitie van aus LICHT. |
| |
|