Wie krijgt een podium om een verhaal te vertellen? Hoe gaan we met elkaar om? Het thema 'representatie' komt deze festivaleditie in verschillende voorstellingen aan bod: in adembenemend muziektheater van Angélique Kidjo, een theatraal onderzoek naar De vreemdeling van Camus, een genre-doorbrekende danstrilogie, een 'rectificatie' van Der Ring des Nibelungen, een voorstelling over kleine gebaren en een concert dat muziekstijlen en culturen bij elkaar brengt. En tot onze spijt zal de filminstallatie Euphoria dit jaar niet in het festival te zien zijn.
CONTRE-ENQUÊTES
Nicolas Stemann, Théâtre Vidy-Lausanne
14 - 15 juni, ITA
Waarom heeft de Arabier, die in de beroemde roman De vreemdeling van Camus door de hoofdpersoon wordt vermoord, eigenlijk geen naam? Dit is de vraag die ten grondslag ligt aan de roman Meursault contre-enquête (‘Moussa, of de dood van een Arabier’) van de Algerijnse schrijver Kamel Daoud. Op dit boek baseert regisseur Nicolas Stemann zijn toneelstuk Contre-enquêtes , dat op een open en toegankelijke manier opvattingen over ‘onszelf’ en ‘vreemdelingen’ doet kantelen. bekijk de video
Het adembenemende muziektheater Yemandja is een combinatie van familiedrama en historische thriller, die doordrenkt is met thema's als liefde, verraad, eer, vrije wil en de gruwelen en de onrechtvaardigheid van slavernij. Deze voorstelling van associate artist Angélique Kidjo maakt duidelijk wat er gebeurt als mensen van hun cultuur worden beroofd. Kerry James Marshall, een van de belangrijkste beeldend kunstenaars van nu, ontwerpt het verbluffende decor. bekijk de video
In zijn grote, nieuwe trilogie Porca Miseria verkent de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell op een meeslepende manier kwesties van identiteit, gender, seksualiteit en macht. Ook doorbreekt Harrell de grenzen tussen dans, theater en beeldende kunst. Het eerste deel - Deathbed - is zowel kunstinstallatie als performance, het middendeel - O Medea - is een film en het derde deel - Maggie the Cat - is te zien in een theatersetting. bekijk de video
Christopher Rüping, Necati Öziri, Black Cracker, Schauspielhaus Zürich
21 - 21 juni, ITA
Wagner maakt in zijn beroemde opera Der Ring des Nibelungen , die gaat over de honger naar macht, onderscheid tussen verschillende soorten wezens en werkt daarmee ongelijke behandeling in de hand. Het is echter geen optie het werk daarom te negeren. Daarmee zou je de invloed die het de afgelopen 150 jaar heeft gehad op vele kunstenaars onterecht ontkennen. En dus maakten de Duitsers Christopher Rüping en Necati Öziri een krachtige en uitbundige bewerking van Der Ring . ‘Een rectificatie’, zoals ze het zelf noemen, die de door Wagner weggelaten stemmen en verhalen een plek geeft. bekijk de video
Wat verbindt de mens over taalgrenzen en andere verschillen heen? Selma en Sofiane Ouissi focussen op het lichaam. In de afgelopen jaren verzamelden de makers meerdere levensverhalen die ze op video vastlegden. Vanaf het podium draagt een groep lokale deelnemers de fysieke gebaren van de verteller over. Zij kunnen het verhaal niet horen. Het publiek ziet deze collectieve beweging en hoort het verhaal van de verteller. Juist door deze indirecte weg krijgt de lichaamstaal extra nadruk: het individuele gebaar wordt collectief en nodigt uit tot empathie. bekijk de video
Deze avond brengt muziekstijlen en culturen bij elkaar. Zangeres Angélique Kidjo zingt in Ifé over scheppingsmythen uit Benin in haar moedertaal Yoruba op muziek van minimal componist Philip Glass. Componiste Errollyn Wallen, geboren in Belize, mengt oud en nieuw: van barok tot jazz en minimal. En Tunde Yegede, kora-speler en componist met Nigeriaanse roots, schrijft speciaal voor dit concert een werk voor West-Afrikaanse kora en strijkorkest, waarin hij zelf soleert. Kidjo sluit de avond af met een klassiek lied van Erik Satie, Franse chansons en eigen nummers. bekijk de video
filminstallatie van Julian Rosefeldt vanwege oorlog in Oekraïne niet naar Amsterdam
Met pijn in het hart moeten we melden dat de spectaculaire filminstallatie Euphoria van Julian Rosefeldt in juni niet naar Amsterdam komt. Doordat de in Berlijn woonachtige Rosefeldt sinds lange tijd samenwerkt met een Oekraïense filmploeg in Kiev, heeft de huidige, diep tragische situatie daar, invloed op deze productie. Door de toenemende dreiging uit Rusland werden de opnames kort voor het uitbreken van de oorlog afgebroken. De producent, The Park Avenue Armory in New York, heeft in overleg met de kunstenaar de installatie voor het komende Holland Festival helaas moeten annuleren. Het is de bedoeling Euphoria alsnog te tonen in het Holland Festival in 2023.
Het Holland Festival wordt mede mogelijk gemaakt door:
subsidiënten
productiepartner
hoofdbegunstiger
sponsors, fondsen, instellingen
mediapartners
Deze nieuwsbrief werd verzonden naar newsletter@newslettercollector.com. Bekijk de online versie als u deze mail niet kunt lezen.Wilt u niet langer informatie ontvangen over het Holland Festival dan kunt u hier uitschrijven. Do you prefer to receive the next Holland Festival newsletter in English? Click here. Holland Festival, Piet Heinkade 5, 1019 BR Amsterdam.