| | Nieuwsbrief primair onderwijs |
| |
|
 Hoera, het is weer Kinderboekenweek! Alle reden om voor te lezen, te laten lezen en boeken te promoten. Dat dat geen overbodige luxe is, weten we inmiddels allemaal. Het lezen moeten we bevorderen en het leesplezier stimuleren. Daar draagt deze speciale Kinderboekenweeknieuwsbrief aan bij.
Geniet van de boekentips rond het thema Worden wat je wil en laat je informeren. Een pabostudente gaat onderzoek doen naar ouders en school bij leesstimulering; een docent Nederlands geeft suggesties om over burgerschap te werken naar aanleiding van een jeugdboek; vanuit het onderzoekscentrum word je een tekst aangeboden over het nut van actuele boeken lezen. En voor jou en je klas is er een prachtige gedichtenwedstrijd! Wie weet wint jouw klas wel een boekenpakket ter waarde van €100! Wie wil kan ook nog de hogeschoolmediatheek bezoeken en lid worden. Kennismaken met onze unieke collectie wekt ongetwijfeld enthousiasme. Scroll dus snel door naar beneden.
Veel leesplezier – en wellicht tot ziens in Gouda!
Leraren als bevlogen kinderboekenlezers: fictie? | | 'Natuurlijk, de Kinderboekenweek is een jaarlijks terugkerend boekenfeest. De leescoördinator presenteert aan het schoolteam een mooie stapel nieuwe boeken. Bij iedere personeelsvergadering is lezen en jeugdliteratuur een agendapunt. En er is ook een jeugdboekenleeskring gestart. Of niet?' Janneke de Jong, docent Nederlands bij Driestar hogeschool en onderzoeker op het gebied van jeugdliteratuur, legt in haar blog de urgentie uit van het gebruiken van actuele jeugdliteratuur op school. | |  |
|
Wedstrijd kinderboekenweek: wie schrijft het mooiste gedicht? | Doe mee met jouw klas! Voor jou als leerkracht is de opdracht eenvoudig: lees een boek voor dat na 2010 verschenen is. Daarna mogen je leerlingen aan de slag met een verwerkingsopdracht: maak een gedicht over het boek. Komt het beste gedicht uit jouw klas? Dan winnen jouw leerlingen een boekenpakket ter waarde van €100 voor jullie klassenbieb! Kijk snel op de website voor de spelregels. Lees verder » |  |
|
Burgerschap met Overboord | Sinds 1 augustus zijn scholen verplicht aandacht te besteden aan burgerschapsonderwijs. Daarvoor zijn kinderboeken uitermate geschikt: juist verhalen zetten aan tot inleven in en nadenken over maatschappelijke kwesties. Naar aanleiding van verhalen kunnen kinderen actief nadenken over ‘actief burgerschap en sociale cohesie’, zoals in de wettekst staat. Het boek Overboord van Rijk Arends heeft in 2020 Het Hoogste Woord gewonnen. De thematiek nodigt uit om samen met de kinderen na te denken over goed burgerschap. Lees verder » |  |
|
Als je jeugdliteratuur begrijpend leest | Als je De oorlog die mijn leven redde voorleest in groep 6, leer je Ada kennen die een klompvoet heeft en door haar moeder wordt veracht. Je leerlingen gaan ongetwijfeld op in het warme, boeiende verhaal. Ze zijn emotioneel betrokken en daardoor willen ze dat je doorleest: hoe gaat het met Ada? Hoe loopt het af? Daar kun je gebruik van maken: maak er een lesje begrijpend lezen van! Lees verder » |  |
|
Boekentips van onze mediatheek | De Kinderboekenweek is hét moment om inspiratie op te doen voor nieuwe, actuele voorleesboeken. Misschien weet je niet waar je moet beginnen. Daarom geeft onze mediatheek een aantal boekentips. De boeken kun je lenen in de mediatheek! Lees verder » |  |
|
Met lezen ga je wat beleven | Het onderwijs verandert steeds. In het Convenant Leerkracht van Nederland is afgesproken dat er hogere functieniveaus in het basisonderwijs mogelijk zijn (functiemix). Leerkrachten kunnen zich specialiseren op een deelgebied. Misschien ben je ook wel van plan om het lezen in je klas of in je school te promoten. Wil je structureel met leesmotivatie of taalbeleid aan de slag? Daar helpen we je graag bij. Lees verder » |  |
|
Meedoen aan onderzoek âPraten over boekenâ | Gisteren startte de nationale Kinderboekweek weer. Interactief voorlezen is een bekende activiteit in het basisonderwijs. De Vrije Universiteit wil er graag meer van weten en start daarom een onderzoek om na te gaan wat het effect is van verschillende manieren van interactief voorlezen op onder andere de mondelinge taalvaardigheid, luistervaardigheid en woordenschat van kinderen. Jij kunt meedoen. Hoe? Dat lees je op onze website. Lees verder » |  |
|
| |