| Naast de voorstellingen en concerten biedt het Holland Festival een verdiepend programma met lezingen, workshops, debatten en andere activiteiten: van een interview met de wereldberoemde Steve McQueen tot een documentaire over de kink-relatie tussen een componist en een schrijfster of een theatrale wandeling op IJburg. In deze nieuwsbrief een overzicht van alle contextactiviteiten die u kunt bezoeken. |
|
End Credits Als context bij de video-installatie End Credits is er een interview met beeldend kunstenaar/regisseur Steve McQueen en een bijeenkomst over het verzamelen van videokunst. Steve McQueen over Paul Robeson Steve McQueen geeft zelden een openbaar interview. Voor het Holland Festival maakt hij een uitzondering. In het festival is McQueens video-installatie End Credits te zien, over de politieke vervolging van de Amerikaanse zanger en acteur Paul Robeson, die zich inzette voor de emancipatie van de Afro-Amerikaanse gemeenschap. In dit gesprek met David Dibosa, curator en onderzoeker aan Chelsea College of Arts in Londen, gaat McQueen dieper in op het werk en de nalatenschap van de legendarische Robeson. 10 juni, Stadsschouwburg Collecting Video Art Wat zijn de do’s en don’ts van het verzamelen van videokunst en het (laten) maken van kunst in opdracht? Een bijeenkomst met onder anderen de videokunstverzamelaars Loes en Egbert Dommering. De presentatie is in handen van kunstjournalist Yuki Kho. Een bezoek aan End Credits is inbegrepen. 23 juni, Loods 6 |
| |
HYENA De Oostenrijkse componist Georg Friedrich Haas en de Afro-Amerikaanse schrijfster Mollena Lee Williams-Haas werken samen in HYENA, een concert over de alcoholverslaving van Williams-Haas. Daarnaast hebben de twee een openlijke kink-relatie. Zij is zijn slaaf en muze en hij haar meester. De documentaire The Artist & The Pervert volgt het stel gedurende het jaar waarin ze aan HYENA werken. 12 juni, Westergasfabriek, Het Ketelhuis |
|
|
| OIKOSPIEL II / DEAR ESTHER De voorstellingen Oikospiel II: Heat Cantata en Dear Esther worden als tweeluik getoond op één dag: live gameplay op groot scherm met live muzikale begeleiding. Tussen de twee voorstellingen in bespreken experts, onder wie de makers David Kanaga en The Chinese Room, tijdens Digitalk#4 de uiteenlopende maar zeer directe en voelbare verbanden tussen muziek en gameplay. Gratis, maar wel graag aanmelden. 24 juni, Muziekgebouw |
|
|
|
|
Gesualdo Het Nederlands Kamerkoor en de anarchistische theatergroep De Warme Winkel maken een voorstelling over de renaissancecomponist Carlo Gesualdo. Hoe kan iemand die hemelse muziek maakt ook tot gruwelijke daden in staat zijn? Kunst en het Kwaad Literair tijdschrift De Gids organiseert een programma over de rol van het kwaad in de kunsten. Levert het kwaad betere kunst op? 23 juni, Stadsschouwburg Lunchconcert Resta di Darmi De Australische performance-designer Imogen Eve en de Iraanse componist Siamak Anvari mixen madrigalen van Gesualdo met bekentenissen die het publiek ter plekke kan doen. Het resultaat is een installatie vol muziek, geluid en bekentenissen. Gratis. 14, 21, 28 juni, passage Rijksmuseum |
| |
Kata Kata mixt urban dance met vechtkunst. Tijdens Each One Teach One gaan Anne Nguyen (choreograaf van Kata) en Alida Dors (dansgezelschap BackBone) in gesprek met dansers en theatermakers over de ontwikkelingen van urban dance in het danstheaterveld. Tussendoor presentaties van diverse dansgroepen. Gratis, wel aanmelden. 9 juni, Stadsschouwburg |
|
|
| Holland Festival Proms: Tribute to Blackstar Tribute to Blackstar is een eerbetoon door internationale artiesten aan David Bowies laatste album in nieuwe arrangementen. Tijdens Bowie Remix spelen conservatoriumstudenten herinterpretaties van andere iconische Bowienummers. Gratis entree. 17 juni, Conservatorium van Amsterdam |
|
|
|
|
Octavia E. Butler’s Parable of the Sower In het post-apocalyptisch muziektheaterstuk Octavia E. Butler’s Parable of the Sower van Bernice Johnson Reagon en haar dochter Toshi wordt uit tweehonderd jaar zwarte muziek geput. Lauren op IJburg Een theatrale wandeling op IJburg, gebaseerd op Parable of the Sower, de dystopische roman van Octavia E. Butler. U treedt in de voetsporen van de 17-jarige Lauren, hoofdpersoon van het boek. Urban theatermakers RIGHTABOUTNOW INC. en studenten van de AHK nemen u mee in beeld en geluid op zoek naar toekomst en geschiedenis in een tijd waarin beide onzeker zijn geworden. Gratis, wel graag aanmelden. 16 juni, RIGHTABOUTNOW INC. Afrofuturism! Wat als je Afrofuturisme - de Afro-Amerikaanse stroming die kunst met mythologie, scifi en psychedelische kleuren mixt - vertaalt naar de internationale clubscene? Dan krijg je de clubavond die het festival samen met Subbacultcha organiseert. Line up: coucou chloe (UK), Faka (Zuid-Afrika) en Lyzza (Brazilië). 15 juni, OT301
|
| |
JR JR is een theaterparodie op het superkapitalisme, naar het gelijknamige boek dat William Gaddis in 1975 schreef. In de lezing 1975! gaat historicus Doeko Bosscher met veel beeld en geluid dieper in op de periode uit de Amerikaanse geschiedenis rond 1975, de tijd van Watergate, Vietnam, de presidenten Nixon, Ford en Carter. 17 juni, Stadsschouwburg Amsterdam |
|
|
| Trojan Women In Trojan Women, de Zuid-Koreaanse operabewerking van Euripides’ tragedie Trojaanse vrouwen, wordt traditionele pansori-zang gecombineerd met K-pop. In het college Pansori meets K-pop gaat muziekprofessor Keith Howard (UK) dieper in op deze Koreaanse muziekstromingen. Een clash tussen traditie en moderniteit. Gratis. 9 juni, Muziekgebouw |
|
|
|
|
|