| | Van retail naar wonen - Honderden Hudson's Bay in suburbia | De nu actuele problematiek van de vrijkomende panden van Hudson’s Bay staat niet op zichzelf. Overtollige winkelmeters komen ook elders vrij, zowel in de grote binnensteden als in de kleinere centrumgebieden en in de wijk- en stadsdeelcentra. Met minder pers, maar zeker niet met minder impact. Wat is het perspectief van deze vrijkomende meters als dat geen retail meer is? Pieter van der Heijde, directeur Bureau Stedelijke Planning (Stadszaken.nl, 12-09-19): "Afhankelijk van de lokale context leent veel vrijkomend winkelvastgoed zich in de praktijk voor transformatie naar andere stedelijke functies. Ons onderzoek leert dat woningbouw in alleen al de wijk- en stadsdeelcentra tot 25.000 woningen kan opleveren en daarmee een substantiële bijdrage kan leveren aan de binnenstedelijke woningbehoefte. Bovendien snijdt het mes aan twee kanten. Met het versterken van de woonfunctie vergroot ook het draagvlak voor de commerciële functies." | lees meer | | Leidraad Dienstenrichtlijn in ruimtelijk detailhandels- beleid | Wat zijn de gevolgen van de Dienstenrichtlijn voor uw praktijk? De leidraad ‘Hoe om te gaan met de Dienstenrichtlijn in ruimtelijk detailhandelsbeleid?’ wordt gelanceerd op 10 oktober 2019. De leidraad is een coproductie van Bureau Stedelijke Planning, Rho adviseurs en Locatus in opdracht van de Retailagenda in samenwerking met de ministeries van BZK en EZK, het IPO en de VNG. Eerder werkten we aan de ‘Nadere motivering branchebeperking bestemmingsplan Stad Appingedam’. Vooruitlopend op de leidraad is in juni 2019 al de publicatie ‘Risico-inventarisatie Dienstenrichtlijn‘ verschenen. | lees meer |
| | Evaluatie i.o.v. BZK: Ladder vertraagt woningbouw- productie niet | De Ladder voor Duurzame Verstedelijking werkt niet vertragend voor de woningbouwproductie. Dit blijkt uit een evaluatie van het effect van de Ladder door Bureau Stedelijke Planning op verzoek van het Ministerie van BZK. De vertraging van woningbouwprojecten komt met name door de locatie van de ontwikkelingen – in binnenstedelijk gebied. Op 29 augustus stuurde minister Ollongren een brief aan de Tweede Kamer waarin zij onze bevindingen overneemt en adviseert geen grote veranderingen door te voeren in de Ladder. | lees meer |
|
| | Projectmanagement Stadspark Hoofddorp | ‘Stadscentrum Hoofddorp’. De ambities bij de transformatie van het centrum van Hoofddorp zijn duidelijk: verder verstedelijken en een deel van de woningbouwopgave in de Metropoolregio Amsterdam vervullen. Dit betekent niet alleen dat er veel nieuwe woningen worden gebouwd, maar ook dat er grote behoefte ontstaat aan hoogwaardig groen. De gemeente Haarlemmermeer ontwikkelt daarom een volwaardig Stadspark. Floris Taphoorn van Bureau Stedelijke Planning is gevraagd deze ontwikkeling als projectmanager te begeleiden. “Een fantastische plek om te genieten, recreëren en ontspannen middenin de stad.” | lees meer |
| | Evenementen en de balans tussen leefbaarheid en levendigheid | Het aantal evenementen in de openbare ruimte is de afgelopen jaren fors gestegen en neemt alleen maar verder toe. De balans tussen leefbaarheid en levendigheid komt hierbij in het gedrang. Spreiding van evenementen biedt mogelijkheden om de toeristische druk te verlichten. Een duidelijke strategie is hierbij essentieel. Bureau Stedelijke Planning adviseert om in evenementenbeleid te streven naar een optimale match tussen de vraag, het cultureel-toeristisch profiel en de locatiekenmerken van beschikbare evenementenlocaties. | lees meer |
|
| | Verkenning leegstandsbeleid winkels, kantoren en bedrijven Amersfoort | De gemeente Amersfoort kent grote concurrentie tussen wonen en werken op de aantrekkelijkste locaties. Het aantal leegstaande kantoren dreigt op een aantal locaties zo snel terug te lopen, dat bedrijven die zich er willen vestigen achter het net vissen. Gemeente Amersfoort heeft in april van dit jaar een afwegingskader vastgesteld, dat vastlegt waar kantoren mogen transformeren naar wonen of naar andere werkfuncties. Hiermee is geborgd dat op de meest kansrijke kantorenlocaties voldoende aanbod van kantoren blijft. Met de vaststelling is ook een motie aangenomen om een verkenning uit te voeren naar de mogelijkheden voor een leegstandsbeleid. Bureau Stedelijke Planning voert deze verkenning uit. | lees meer |
| | Ladderonderbouwing (winkel)centrum nieuwbouwwijk De Groote Wielen ‘s Hertogenbosch | De Groote Wielen is een nieuwbouwwijk binnen de gemeente ’s-Hertogenbosch. In 2005 werden de eerste huizen opgeleverd en sinds 2008 is er een (tijdelijke) supermarkt in de wijk. Uiterlijk in 2023 moet de tijdelijke voorziening sluiten, waardoor er voor die tijd een definitief (winkel)centrum voor de Groote Wielen opgeleverd moet worden. Bureau Stedelijke Planning heeft voor de gemeente ’s-Hertogenbosch de beoogde voorzieningen in het definitieve centrum van De Groote Wielen aan de Ladder voor Duurzame Verstedelijking onderbouwd. | lees meer |
|
| | | BSP Masterclass: toekomstbestendige bedrijfsruimten in de stad | Hoe behouden en creëren we voldoende - nieuwe én betaalbare - bedrijfsruimten in de stad? Veel bedrijven in internationale steden als Londen, New York en San Francisco zijn de afgelopen decennia de stad uitgeduwd door de druk van andere functies, met name wonen. Inmiddels zetten deze steden stevig in op het beschermen van bedrijfsfuncties en behoud van maakindustrie en distributie in de stad. In onze BSP Masterclass op 14 november 2019 bespreken we de effectiviteit van het ingezette beleidsinstrumentarium van deze steden en lessen voor de Nederlandse situatie, inclusief succesvolle voorbeelden. Meer informatie en aanmelden |
|
| | We ontmoeten u graag tijdens de Expo Real | Bureau Stedelijke Planning is ook dit jaar partner van de Holland Metropole en aanwezig tijdens de Expo Real in München. Pieter van der Heijde, Toine Hooft en Frans Wittenberg ontmoeten u graag op 7 of 8 oktober op de Holland Metropole stand, nummer 230 in Hal A2. | lees meer |
| | Column Pieter van der Heijde: De (on)zin van Stadsstraten | In Amsterdam zijn Stadsstraten al lang een begrip. Volgens de gemeente zijn dit straten met een belangrijke verblijfs- en economisch-maatschappelijke functie op verschillende schaalniveaus met daarnaast een belangrijke verkeersfunctie. Inmiddels lijkt het begrip ook in andere steden te landen. Een mooi uitgangspunt voor een evaluatie: Hebben ze daadwerkelijk meerwaarde voor de stad? | lees meer |
|
|
|
| | |
|