Klik hier indien je de nieuwsbrief niet correct te zien krijgt.

Nieuwsbrief van 1 juni 2021


(Ver)kopen via tweedehandsplatforms

Tweedehandsplatforms en apps winnen aan populariteit. Maar wie is het aanspreekpunt bij problemen met een (ver)koop? En hoe vermijdt u problemen? We zetten het allemaal op een rijtje.


Lees verder

Bestellen buiten EU

Koopt u wel eens bij een Britse, Amerikaanse, Chinese of andere webshop buiten de EU? Vanaf 1 juli gelden nieuwe douaneregels waardoor kleine onlineaankopen duurder worden. We leggen uit waarom.


Lees verder

Enkele voorbeelden

Phishing & smishing

Ontvangt u ook wel eens e-mails of sms’jes van uw bank, bpost of een andere gekende instantie waarin u gevraagd wordt uw gegevens aan te passen of met de boodschap dat uw profiel geblokkeerd is? Wees op uw hoede want de kans is groot dat oplichters ‘phishen’ naar uw persoonlijke gegevens om ze daarna te misbruiken. Onze tip: klik niet en delete! Ontdek nog meer tips en laat u niet bedriegen.

Lees verder

Luuqx is failliet

De Nederlandse webwinkel Luuqx is op 28 april 2021 failliet verklaard. Hebt u iets besteld op deze website, dan is de kans klein dat uw bestelling geleverd wordt. Hier leest u wat u kunt doen om te proberen uw geld terug te krijgen.

Lees verder

Jobs

Student in ‘iets met communicatie’ en op zoek naar een stageplaats? Stuur ons een mailtje, wie weet is er een match.

Lees verder

ECC België tot uw dienst

U hebt een vraag over uw consumentenrechten in Europa of een klacht tegen een verkoper uit een ander EU-land? En u bent niet zeker of u bij ons terecht kunt en hoe u een goed dossier indient? Deze video helpt u op weg.

Lees verder

Lees alle nieuws

COVID-19-zelftesten kopen op internet

Scrupuleuze onlineverkopers en oplichters maken van de huidige situatie misbruik om u waardeloze of in België niet toegelaten coronazelftesten te bezorgen of helemaal niet te leveren. Met deze tips koopt u veilig uw zelftest online.


Lees verder

Vraag van de maand

Bijna een jaar geleden werd mijn vlucht door COVID-19 geannuleerd en ik wacht nog steeds op een terugbetaling. Wat kan ik doen?

Lees verder

Opgelost!

De PCR-test op Brussels Airport van mevrouw G.R. werd dubbel aangerekend én de resultaten lieten op zich wachten zodat ze haar vlucht miste. ECC-Net bemiddelt in haar naam en bekomt een vergoeding.

Lees verder

Facebook
Twitter
Website
DISCLAIMER
Voor deze publicatie is financiering ontvangen in het kader van het Consumentenprogramma van de Europese Unie (2014-2020). Dit project is medegefinancierd door OOBC, een vzw van Test Aankoop, en de FOD Economie, KMO, Middenstand en Energie. De inhoud van deze nieuwsbrief vertolkt uitsluitend de visie van het Europees Centrum voor de Consument België en valt uitsluitend onder haar verantwoordelijkheid. De Europese Commissie, het Uitvoerend Agentschap voor consumenten, gezondheid, landbouw en voeding (CHAFEA) en/of enige andere instantie van de Europese Unie zijn/is niet verantwoordelijk voor de inhoud van deze nieuwsbrief, noch voor een eventueel gebruik ervan.
UITSCHRIJVEN
U ontvangt deze nieuwsbrief omdat u zich hebt geregistreerd via www.eccbelgie.be.
Wenst u de ECC-nieuwsbrief niet langer te ontvangen? Uitschrijven.
© 2021 Europees Centrum voor de Consument België - Hollandstraat 13 - 1060 Brussel
tel: 02 542 33 46 - www.eccbelgie.be