Verbeter je internationale inkoop met een antropologische benadering Omgaan met mensen met verschillende culturen en achtergronden is opwindend en fascinerend. Het kan echter ook leiden tot conflicten door onbegrip. Dit voorkom je door je daadwerkelijk te verplaatsen in andere culturen en er zo meer inzicht in te krijgen. Zo schrijft Valeria Cardillo Piccolino in een blog op LinkedIn. Zij is Multicultural Learning & Development HR Consultant bij Newton S.p.A., Diversity & Inclusion. Haar inzicht is van belang voor de inkoop, waar door globalisering en outsourcing sprake is van steeds meer samenwerking met leveranciers uit andere culturen. Cardillo Piccolino trainde tijdens haar vorige werkervaring mensen aan boord van cruiseschepen en werkte daar met meer dan 70 verschillende nationaliteiten. Op die schepen liep ze dan ook bijna als een soort antropoloog rond. “In het begin geloofde ik naïef dat een vreedzaam samenzijn genoeg was voor integratie en meer tolerantie en openheid. Maar net zoals we een kaart gebruiken om de juiste richting in een vreemd land te vinden, vind ik nu dat voor het verbeteren van de samenwerking in een multiculturele context een goede training nodig is. Het gaat om een gids om elkaar te begrijpen, om betekenis te geven aan de gebaren, het gedrag en de kleine rituelen van anderen. Dit blijft onopgemerkt als we alleen waarnemen vanuit onze eigen cultuur, maar wordt direct zichtbaar vanuit een extern gezichtspunt.” |