Verbeteraanpak passend onderwijs: wat is er écht nodig?

In een brief over de verbeteraanpak passend onderwijs die minister Paul en staatssecretaris Van Ooijen op 10 mei ter voorbereiding op het debat van 29 mei naar de Tweede Kamer stuurden, stellen zij dat er het afgelopen jaar op belangrijke terreinen flinke vooruitgang is geboekt. “Maar”, zo schrijven ze daarnaast, “we zijn er zeker nog niet.” Dit blijkt ook uit een peiling over dit onderwerp die AVS en de PO-Raad recentelijk deden onder basisschoolleiders en -besturen. Ondanks dat veel schoolleiders het belang van inclusief onderwijs erkennen, missen zij op beleidsniveau de mogelijkheden om dit ideaal in de schoolpraktijk te verwezenlijken. Wat is er volgens hen én AVS nodig?

Hoofdlijnenakkoord 2024: meer zeggenschap schoolleiders

De PVV, BBB, NSC en VVD hebben een hoofdlijnenakkoord bereikt. Hierin staat dat schoolleiders meer zeggenschap moeten krijgen bij de besteding van de middelen. Een ander plan is om de wildgroei aan subsidies stop te zetten en die om te zetten in structurele financiering. AVS is niet ontevreden met de plannen voor het onderwijs, maar vraagt zich af of er voldoende financiering beschikbaar komt.

Hoe filosofisch denken je leiderschap versterkt!

"De kennis van filosofie zet me aan tot nadenken over mijn eigen handelen”, deelt een deelnemer. Leer complexe dilemma's vanuit verschillende perspectieven te benaderen en verbind persoonlijke levensvragen met professionele doelen. Sta jij open voor filosofische inzichten die jou als schoolleider en je team sterker en zelfverzekerder maken?

Balans

“Jij bent nogal voor ouders, hè?” zei een leerkracht onlangs op een studiebijeenkomst. Nee, ik ben niet voor of tegen ouders en ook niet voor of tegen leerkrachten. Waar het mij om gaat, is het beste voor leerlingen. En voor zowel de school als de ouders kan het soms heel ingewikkeld zijn om goed samen te werken.

Geen rapporten meer met cijfers, een volledig digitaal portfolio, met de iPad spelend leren leren. Deze week gaat de podcast 𝗦𝗰𝗵𝗼𝗼𝗹𝗯𝗮𝗮𝘀 over digitale geletterdheid. Een aflevering over het vinden van de ‘perfecte match’, omgaan met weerstand en de visie op het gebruiken van nieuwe technologieën in school.

Nieuws


Advertenties

In IJsland geven schoolteams zélf vorm aan het nationale curriculum, afhankelijk van de lokale omstandigheden. Je ziet er actuele concepten zoals Deep learning, focus op leren en mindfulness, en er is ook aandacht voor opvoedingsidealen van ouders en kennis over de identiteit van de IJslandse cultuur.  Laat je inspireren en schrijf je in voor deze boeiende reis (van 3 t/m 9 november). “Een verbindend een enerverende studiereis”, aldus twee deelnemers. “Waarom doen we op onze school wat we doen en wat doet ertoe?” Lees het verslag over de studiereis naar IJsland in KADER 5 (jan 2023).

Vacatures


Disclaimer
Ondanks het feit dat AVS zorgvuldigheid in acht neemt bij het samenstellen en onderhouden van deze e-mail en zij daarbij gebruik maakt van bronnen die betrouwbaar geacht worden, kan zij niet instaan voor de juistheid, volledigheid en actualiteit van de geboden informatie en kan zij hiervoor niet aansprakelijk gesteld worden. Uitgebreide disclaimer