Beste nieuwsbrieflezer, Ook in het tweede kwartaal van 2021 steeg het vertrouwen van donateurs in goede doelen. Dat blijkt uit de laatste meting van het NDP (Nederlands Donateurs Panel) dat wij samen met CBF uitvoeren. Twee andere conclusies: het gebruik van QR-codes voor donaties zet door. En mensen hebben, ondanks de invoering van de AVG, nog geen gevoel van controle over hun persoonsgegevens. Tussen maart en juni van dit jaar steeg het donateursvertrouwen -14 naar -10 (het consumentenvertrouwen steeg van -18 naar -3). Deze cijfers geven aan hoe panelleden denken dat het gesteld is met het vertrouwen van de Nederlandse bevolking in goede doelen. Het panel werd ook gevraagd naar het gebruik van QR-codes. In december 2019 werd deze vraag ook gesteld en gaf 70% aan QR-codes te gebruiken. Inmiddels is dat 78%. Op de vraag of mensen bereid zijn te doneren via een QR-code reageert 48% positief. In 2019 was dit nog 40%. Het donateurspanel kreeg ook vragen over de AVG. Uit de meting blijkt dat panelleden het basisvertrouwen hebben dat goede doelen zorgvuldig met hun persoonsgegevens omgaan. Opmerkelijk is dat 6 van de 7 panelleden niet het idee heeft volledige controle hebben over hun persoonsgegevens, terwijl dit nu in werkelijkheid wel zo is. Hier is voor goede doelen nog werk te doen. Lees hier alle resultaten van onze juni-meting. |