| Onze suggestie voor kerst: geef kaartjes cadeau voor een of meerdere van de vijf schitterende voorstellingen uit de komende festivaleditie. En we blikken ook nog even terug in deze nieuwsbrief: de operacyclus aus LICHT, die dit jaar in de Gashouder was te zien, scoort hoog op de eindejaarlijstjes van de culturele pers in binnen- en buitenland. |
|
MAYLouis Andriessen, Lucie Horsch, Orkest van de Achttiende Eeuw, Cappella Amsterdam 7-8 juni, Muziekgebouw
‘Een nieuwe lente en een nieuw geluid...’, begint Herman Gorters beroemde gedicht Mei. De vooraanstaande componist Louis Andriessen laat zich erdoor inspireren om een nieuwe compositie voor koor en orkest te maken, als eerbetoon aan zijn overleden boezemvriend en dirigent Frans Brüggen (1934-2014). Naast deze wereldpremière worden werken uitgevoerd van de Poolse componist Paweł Szymański, Bach, Mozart en Josquin des Prez. De jonge, getalenteerde Lucie Horsch bespeelt de door Brüggen zo geliefde blokfluit. |
| |
The Just and the BlindMarc Bamuthi Joseph, Daniel Bernard Roumain, Drew Dollaz 24-25 juni, Muziekgebouw
Met poëtische voordracht, ondersteund door dans, interviewfragmenten, films, zang en vioolspel, stelt spoken-word-artiest Joseph geïnstitutionaliseerd racisme in de VS aan de orde. Gezongen fragmenten, uit een open brief die Martin Luther King in 1963 schreef vanuit de gevangenis in Birmingham (Alabama) ter verdediging van de burgerrechten-beweging, creëren een historische echo. De voorstelling is een aanbeveling van Holland Festival associate artist 2020 Bill T. Jones. |
| |
DREI SCHWESTERNSusanne Kennedy, Münchner Kammerspiele 10-11 juni, Internationaal Theater Amsterdam
Wat als de tijd een cirkel is en we ons leven eindeloos kunnen herhalen? In haar radicale bewerking van Tsjechovs klassieker Drei Schwestern bevrijdt regisseur Susanne Kennedy de drie zussen van hun eindigheid. Het toneel verandert in een schijnbaar virtuele omgeving, acteurs zijn inwisselbaar, de mogelijkheid om vooruit of achteruit te spoelen is oneindig. ‘Voor wie niet bang is, kan in de digitale wereld vrijwel alles. Maar zou de mens zonder de beperking van tijd werkelijk andere keuzes maken?’ aldus Kennedy. |
| |
Porca MiseriaTrajal Harrell 26-27 juni, Internationaal Theater Amsterdam
Vogue, Japanse butoh, oud-Grieks theater, performancekunst en hedendaagse dans – voor zijn elegante, subtiele dansstijl laat de Amerikaanse choreograaf Trajal Harrell zich breed inspireren. Zijn uitvoerige, nieuwe trilogie Porca Miseria baseert hij op de verhalen en gevechten van drie zeer verschillende, maar even sterke vrouwen: Maggie uit Tennessee Williams’ Cat on a Hot Tin Roof, de Afro-Amerikaanse choreografe en activiste Katherine Dunham, en de Grieks-mythologische Medea. |
| |
The Murder of Halit YozgatBen Frost 11-13 juni, Muziekgebouw
De jonge, Australische componist Ben Frost stond in 2014 in het Holland Festival met The Wasp Factory. Nu zijn de videoreconstructie van de onopgeloste moord op de 21-jarige Halit Yozgat en de dubieuze rol van een undercoveragent van de Duitse veiligheidsdienst in deze moordzaak aanleiding voor Frosts nieuwe opera The Murder of Halit Yozgat. Met een onconventionele combinatie van geluidskunst, elektronische muziek en dark metal maakt Frost een voorstelling waarin twee pistoolschoten onverbiddelijk alle aanwezigen met elkaar verbinden. |
| |
| aus LICHT scoort hoog op de eindejaarlijstjes van de pers De driedaagse Stockhausen-cyclus aus LICHT, een productie van Holland Festival, De Nationale Opera en Koninklijk Conservatorium, scoort zeer goed op de eindejaarlijstjes van de pers, zowel nationaal als internationaal. The New Yorker rekent aus LICHT tot de tien 'notable performances of 2019'. "Aus LICHT turned out to be the kind of inexplicable marvel that one waits half a lifetime to see. It induced shivers not just in its awesome moments (...) but also in its unexpectedly intimate passages, its glimpses of the composer's shattered childhood. Aus LICHT was one of the great theatrical events of the new century." Bij NRC Handelsblad roepen drie van de vijf recensenten aus LICHT uit tot de 'beste klassieke muziek 2019'. "De huizenhoge verwachtingen werden volledig ingelost: het driedaagse multi-muziektheaterwerk aus LICHT was het hoogtepunt van het Holland Festival – én van het jaar. (...) Het werd een onvergetelijk, parallel universum in muziektheater. (...) Uitstekende solisten, een fabelachtige locatie en een dito mise-en-scène en klankregie maakten de productie tot het evenement van cultuurjaar 2019." En volgens zes van de vijftien operakenners van het Nederlandse online opera-magazine Place de l'Opera is aus LICHT de beste operaproductie van 2019. Geen van de overige opera's wordt zo vaak op de hoogste plek geplaatst. |
|
|
|
|