| | | Nieuwsbrief voortgezet onderwijs |
| |
|
CDA-Kamerlid Anne Kuik staat Uurtje voor de klas | | Even voelen hoe dat nou is, voor de klas staan. Die kans pakten zo’n 150 mannen en vrouwen vorige week met beide handen aan op scholen door heel het land. Ze deden mee aan Uurtje voor de klas, een initiatief van En dan ben je leraar om aandacht te vragen voor het mooie beroep van onderwijs en het lerarentekort.
Ook CDA-Kamerlid Anne Kuik gaf een les, op het Wartburg College, locatie Marnix in Dordrecht. Ze ging met leerlingen in gesprek over politiek en actuele onderwerpen. | | |
|
Waarom onze beroepsopleiding aan vorming doet | 'Het kost moeite om de studenten mee te krijgen. Nadenken over hun eigen christelijke wereldbeschouwing blijkt voor de meesten niet direct relevant voor hun stagedagen aan het einde van de week. Tot ik de onaangekondigde bezoeken van de onderwijsinspectie aan de orde stel. Welk antwoord heb jij als je gevraagd wordt hoe jij christelijk onderwijs geeft?' Lees de nieuwste blog van (docent godsdienst) dr. Bram Kunz. Lees verder » | |
|
Podcast over seksuele opvoeding | Leerkrachten, docenten en ouders: ieder heeft zijn rol in seksuele vorming, of we er nu wel of geen aandacht aan geven. Hoe expliciet moet je zijn tegenover kinderen als het over seksualiteit gaat? In de vierde aflevering van de Reformatorisch Dagblad-podcast ”Bij ons thuis” staat seksuele vorming centraal en gezinspedagoog en adviseur seksuele vorming bij Driestar educatief Elly van der Gouwe was te gast. Lees verder » | |
|
Heleen ontdekte in Ethiopië dat ze voor de klas wilde staan | Toen ze in Ethiopië woonde en samen met haar man een boerenbedrijf runde, ontdekte Heleen Stam al dat ze het onderwijs interessant vond. Stilzitten bleek niets voor haar en inmiddels zit ze al in de afstudeerfase van haar deeltijdstudie voor docent Engels aan Driestar hogeschool. Stam: “Ik wil graag van waarde zijn in de levens van jongeren.” Lees verder » | |
|
Studium Generale: Is het Réveil aan een réveil toe? | In twee avonden gaan we in op het ontstaan en de betekenis van het Réveil: de belangrijke protestantse beweging uit de 19e eeuw. Op 6 maart hanteert Bart Jan Spruyt op deze eerste avond een biografische of personalistische benadering. Hij vergelijkt het Réveil met de gestalte van Christophorus, de man die het kind de rivier overdroeg en veilig aan de overkant zette. Aanmelden is nu mogelijk! Lees verder » | |
|
Dat leerlingen verschillende leerstijlen zouden hebben is neuromythe | Leerkrachten dienen een aanpak te hanteren die zoveel mogelijk zintuigen stimuleert. Kinderen die in beelden denken en via beelden leren, zouden problemen hebben in het reguliere onderwijs. Dat zou te sterk gericht zijn op kennisverwerving via het gehoor, maar is dit wel (wetenschappelijk) te onderbouwen? Voor het RD schreef Hanneke Bossenbroek, orthopedagoog NVO bij Driestar educatief, daarover een artikel. Lees verder » | |
|
Workshop: Als de relatie beschadigd is | School en ouders willen het liefst goed samenwerken in het belang van leerlingen. Of je nou schoolleider bent, docent of ouder, het is nooit fijn als er ruzie is. Toch schuurt het soms en ontstaan er conflicten. Hoe ga je daarmee om? Dat leer je in deze workshop van Samen zijn wij school, een samenwerking tussen CPS, Driestar educatief en Verus. De workshop vindt plaats op 18 maart 2020 in ons gebouw in Gouda. Meld je snel aan! Lees verder » | |
|
Tweedaagse voor schoolleiders 2020: De strijd om het kind. | Het is inmiddels een traditie aan het worden: iedere twee jaar wordt een tweedaagse voor schoolleiders georganiseerd. Op 2 april 2020 gaan we van start met een relevant en actueel thema: de strijd om het kind. Tijdens de tweedaagse gaan we dieper in op de betekenis van christelijke pedagogiek in een kantelende tijd, waarin veel vloeibaar en subjectief lijkt te worden. Hoofdspreker is prof. dr. W. van Vlastuin. Je kunt je nu aanmelden! Lees verder » | |
|
| |
| |
| | Adresgegevens
| Burgemeester Jamessingel 2
Postbus 368
2800 AJ, Gouda
|
| | | | | | Klik hier om je uit te schrijven voor deze nieuwsbrief. |
| |
|