[WerkGelukTips] Stop die drukte in mijn hoofd!

5 jaren geleden


Text only:

Kun je deze mail niet goed lezen? Ziet alles er verschoven uit? 
Klik dan hier voor de webversie
WerkGelukTips
 
 
 
 
 
12 september 2013 
Jaargang 7, Nr 13 
Inspiratie voor meer plezier, succes en balans in je werk en loopbaan
  
Deel de inspiratie!
Ken je iemand die plezier zal hebben van de inspiratie en tips in dit E-zine? Klik dan hier om deze mail door te sturen!
  
Doorsturen via de Social Media kan ook:
Nog geen abonnee? Klik hier om je in te schrijven en dit E-zine voortaan iedere maand in je mailbox te ontvangen, plus het E-boek als gratis bonus!
 
 
In dit nummer: 
 
 
Persoonlijk bericht:
- Een nieuwe E-boek!
  
Binnenkort:
- 'In 7 stappen naar meer zelfvertrouwen!'
Artikel:
- Piekerplan voor meer rust in je hoofd
 
17 oktober:
- Opstellingen & Persoonlijk Proceswerk
 
Persoonlijk bericht
Beste John,
 
In de vorige WerkGelukTips liet ik je al weten dat ik deze zomer besloten had om Esenzia Coaching & Vitaliteit om te dopen tot ESENZIA WerkGelukCoaching. Omdat dit inmiddels veel beter past bij wat wij aanbieden. Dank iedereen voor alle positieve reacties, erg leuk om te horen en te lezen!
 
En het resultaat is intussen overal te zien: op onze website (die ook een soort metamorfose heeft ondergaan), én over een paar dagen vindbaar is onder de url werkgelukcoaching.
 
Vanwege de naamswijziging vond ik dat het ook tijd werd voor een nieuw en meer passend E-boek. Na menig uurtje schrijven is deze inmiddels ook af! Met enige trots hierbij 
de 'lancering' van: 'De 3 geheime ingrediënten voor WerkGeluk'. 
Als abonnee op dit E-zine wil ik je graag de gelegenheid geven om deze te downloaden, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Dat kan door op de afbeelding te klikken. 
 
En dan is het voorlopig wel weer even klaar met alle veranderingen ;-). Nu weer aan de slag met leuke nieuwe programma's, trainingen en workshops, waarover je hieronder al een en ander kunt lezen. 
 
Natuurlijk ook weer een informatief artikel deze keer. Ik zal je eerlijk bekennen dat de veranderingen die ik nu door heb gevoerd best even wat stressmomenten hebben opgeleverd. En wat gebeurt er meestal bij stress? Juist: piekeren. Ik ontkom er ook soms niet aan ;-). Gelukkig is dat niet alleen maar vervelend, want het heeft me uiteindelijk mooie resultaten opgeleverd. Én inspiratie voor een nieuw artikel: Piekerplan voor meer rust in je hoofd. 
 
 
Veel leesplezier toegewenst!
 
Hartelijke groet,
 
Gertrud de Witte
ESENZIA WerkGelukCoaching
Binnenkort:  Hoe je sterker in je schoenen kunt leren staan
 
2-daagse training 'In 7 stappen naar meer zelfvertrouwen' 
 
Training voor vrouwen die steviger in hun schoenen willen staan, duidelijker hun grenzen aan willen geven en met meer gemak zaken voor elkaar willen krijgen
 
 
Herken je het volgende?
- Weet je niet wanneer je grens bereikt is en ga je er daardoor
  regelmatig overheen?
- Ben je nog niet zo assertief en durf je vaak geen ‘nee’ te
  zeggen?
- Ben je veel aan het zorgen voor anderen?
- Stel je jezelf regelmatig op de tweede plaats en begin je daar
  genoeg van te krijgen?
- Ben je hooggevoelig (HSP) en pik je veel emoties,
  spanningen, e.d. op van anderen?
- Vind je het lastig om een vuist te maken (op je werk of prive) en
  dingen voor elkaar te krijgen?
 
Leiden deze patronen bij jou tot een ontevreden gevoel, verlies van energie, vermoeidheid, prikkelbaarheid en onzekerheid? En zou je dit graag anders willen maar heb je nog niet het gereedschap gevonden om dit te veranderen?
 
Doe dan mee aan deze training en leer hoe je in 7 stappen weer vanuit jouw kern kunt leven!
Artikel:  Piekerplan voor meer rust in je hoofd
Piekeren en malen is voor de meesten onder ons wel een bekend fenomeen. Misschien heb je een probleem waar je mee zit of zit je in een hectische periode op je werk. Het is erg druk, er moet er een deadline gehaald worden en het gevolg is veel drukte in je hoofd. Ook na het werk draaien je hersenen vaak nog op volle toeren door en vind je het lastig om te ontspannen.
 
Piekeren hoort bij stress en zeker bij overspanning en burnout. Vrijwel alle mensen die spanningen en stress ervaren zitten regelmatig te piekeren; je kunt het zien als een belangrijk symptoom dat je teveel druk ervaart en te weinig aan ontspanning toekomt.
 
In het stressproces kan het piekeren een duidelijke functie hebben; dit geldt als je tijdens het piekeren in staat bent problemen van alle kanten te bekijken en zich daarbij geleidelijk een oplossingsrichting uitkristalliseert of dat je tot verwerking komt van datgene wat je bezighoudt. Bij te hoge stress is piekeren echter meestal niet meer vruchtbaar.
 
Maar vaak wordt piekeren een vruchteloze bezigheid waartegen je je bovendien, vaak even vruchteloos, verzet. Onze gedachten gaan steeds weer in dezelfde cirkeltjes rond en kun je het piekeren niet loslaten, de gedachten niet meer uit je hoofd bannen. Het wordt een probleem erbij dat veel energie opslokt. Je voornemen om te stoppen met piekeren, gedachtenstops in te voeren of aan andere dingen te denken, helpen meestal niet.
 
 
'Piekeren is net als schommelen: je bent wel bezig maar komt niet van je plaats'
 
Een ‘piekerhalfuurtje’ kan goede diensten bewijzen als je radartjes niet willen stoppen met draaien. De opdracht heeft tot doel het piekeren weer ‘productief’ te krijgen. Echt piekeren heeft namelijk een belangrijke functie in het bewust worden van problemen en oplossingen en in het verwerkingsproces. Soms loopt het echter vast en als je in een constant innerlijk conflict terechtkomt van piekeren en vechten tegen het piekeren, wordt het een uitputtend proces.
 
Ben jij een piekeraar? Probeer dan onderstaand piekerplan, het zal je meer rust in je hoofd geven:
 
 
Het piekerplan in 3 stappen:
 
Stap 1: Plan je ‘piekerhalfuurtje’.
Het beste kun je eenmaal per dag een half uur tot drie kwartier uittrekken om bewust te piekeren. Dit werkt het beste als je het ongestoord en in een rustige omgeving kan doen. Het is ook belangrijk dat je van tevoren goed overdenkt op welk vast tijdstip van de dag je dit het beste kunt doen. Kies het moment zo dat je daarna iets kunt gaan doen wat je ontspant en afleidt, bijvoorbeeld sporten of een eindje wandelen.
 
Stap 2: Schrijven, schrijven, schrijven
Zet tijdens deze piekersessies je gedachten op papier. Hoe je je gedachten opschrijft is niet zo belangrijk. Voor de een is het fijn om het verhalend op te schrijven. Weer een ander maakt liever lijstjes of tekent een mindmap. Het gaat er niet zozeer om hoe je het doet, maar dát je het doet! Je zult merken dat door het bewuste en nadrukkelijke karakter van de piekersessies het vrijwel onmogelijk is vol te houden in een cirkeltje te blijven denken, steeds dezelfde paar gedachten te blijven herhalen. In versterkte mate geldt dit bij opschrijven. Niemand schrijft twaalf keer achter elkaar hetzelfde op; dit leidt vaak al tot een andere gedachtenstroom. Daar komt bij dat een gedachte die zwart op wit staat sterk uitnodigt tot uitwerken.
 
Stap 3: Beloon jezelf door iets leuks te gaan doen
Als je klaar bent met je ‘piekerhalfuurtje’ ga je iets ontspannends doen als beloning. Lekker sporten, een eind fietsen of wandelen. Kies iets wat jou energie geeft en waarbij je niet teveel na hoeft te denken. Geef dat hoofd nog even wat rust….
 
Volg dit piekerplan iedere dag voor minimaal een week. Als je dan merkt dat het rustig(er) is in je hoofd dan kun je het langzaam weer afbouwen. Nog niet voldoende verbetering? Ga dan na of je je wel houdt aan het echt alleen maar piekeren tijdens het toegestane half uurtje, en hoeveel je opschrijft als je er voor gaat zitten. Ga vervolgens nog minimaal een week door, net zolang tot je wel verschil merkt.
 
Op deze manier wordt de oorspronkelijke functie van het piekeren hersteld, namelijk het vinden van oplossingen en het verwerken van hetgeen je bezig houdt. Je zult merken dat je vrij snel, buiten de ‘piekerhalfuurtjes’ om, het piekeren steeds makkelijker gaat loslaten. En dat er dan weer meer ruimte in je hoofd ontstaat, zodat je die kunt gebruiken voor nuttigere zaken! 
 
***
 
Hoe zet jij je radartjes stil als ze overuren draaien? Reageren kan op mijn blog: www.esenzia.nl/blog
 
©2013 Gertrud de Witte - ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.
 
Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief, blog of op een website? Dat kan, zolang je de volgende tekst, met een werkende link, opneemt:
 
"Door Gertrud de Witte - ESENZIA WerkGelukCoaching. Ga naar www.esenzia.nl voor het aanvragen van het gratis E-boek ‘De 3 geheime ingrediënten voor WerkGeluk'. 
Extra: Opstellingen en Persoonlijk Proceswerk
 
 
Donderdag 17 oktober - Opstellingen & Persoonlijk Proceswerk
 
 
 
Zit je met een vraag op het gebied van werk, loopbaan, samenwerking, relaties, of een (ander) persoonlijk vraagstuk? 
 
Meld je dan aan om een Familie-, Organisatie-, of Loopbaanopstelling te doen op donderdag 17 oktober.
 
Wil je gewoon een keer een avond meekijken? Dat kan natuurlijk ook! Ook als toeschouwer/representant kun je veel uit deze avond halen; vaak herkennen we veel in de vragen en opstellingen van anderen!
 
Meer info en aanmelden
Over ESENZIA
Bij ESENZIA WerkGelukCoaching helpen we hoger opgeleide professionals hun werkgeluk te (her)vinden.  
 
Enige tijd geleden heb ik, Gertrud de Witte, eigenaar en oprichtster, mijn  eigen dilemma's gehad met deze thema's. Rond mijn dertigste begonnen bij mij de typische ‘dertigersvragen’ de kop op te steken. Vervolgens werd ik ontslagen door mijn werkgever en raakte ik bij de volgende organisatie helemaal opgebrand, waardoor ik voor langere tijd burnout thuis kwam te zitten. Toen besefte ik dat het tijd was geworden om dingen anders te doen én andere dingen te doen. Ik besloot mijn vakgebied (Marketing) vaarwel te zeggen, me helemaal om te laten scholen om begin 2007 met Esenzia te starten.
 
Samen met collega's Elze Aartman en Anne Marie Radstake help ik nu dertigers en veertigers met hun werk- en  loopbaanvraagstukken. Professionals die meer de touwtjes van hun eigen leven in handen willen hebben, bewuster keuzes willen maken en stappen willen zetten. Om zo met meer plezier, succes en balans te werken en te leven!
 
Je kunt bij ons terecht voor outplacement, burnoutbegeleiding, loopbaancoaching, personal coaching en diverse trainingen en workshops. Lees hier meer over onze diensten
 
Volg ons ook hier:
  
            
Jouw abonnement
Dit E-zine verschijnt iedere maand. Je staat hier als volgt voor ingeschreven: John via Nnewsletter@newslettercollector.com. Je ontvangt dit E-zine omdat je je hiervoor hebt opgegeven, omdat je opdrachtgever of cliënt bent (geweest), of op een andere manier met Esenzia in contact bent gekomen. Met de link onderin deze mail kun je zelf je gegevens wijzigen of uitschrijven.
 
Heb je dit E-zine doorgestuurd gekregen en ben je nog geen abonnee? Klik dan hier om je aan te melden. Je ontvangt het mini E-boek 'Met 5 tips assertiever op de werkvloer' als gratis bonus!
ESENZIA WerkGelukCoaching  -  www.esenzia.nl  -  info@esenzia.nl  -  06 - 132 352 98
Uitschrijven / Gegevens wijzigen
Powered door YMLP

Esenzia.nl

Categorieën: Inspiratie | Persoonlijke Ontwikkeling
Leeftijd: 14 t/m 18 jaar 19 t/m 30 jaar 31 t/m 64 jaar 65 jaar en ouder

Deel deze nieuwsbrief op

© 2019