[WerkGelukTips] Uitgeblust na een dag werken? Zo kom je van de bank af!

5 jaren geleden


Text only:

Kun je deze mail niet goed lezen? Ziet alles er verschoven uit? 
Klik dan hier voor de webversie
WerkGelukTips
 
 
 
 
 
5 december 2013 
Jaargang 7, Nr 18 
Inspiratie voor meer plezier, succes en balans in je werk en loopbaan
  
Deel de inspiratie!
Ken je iemand die plezier zal hebben van de inspiratie en tips in dit E-zine? Klik dan hier om deze mail door te sturen!
  
Doorsturen via de Social Media kan ook:
Nog geen abonnee? Klik hier om je in te schrijven en dit E-zine voortaan iedere maand in je mailbox te ontvangen, plus het E-boek als gratis bonus!
 
 
In dit nummer: 
 
 
Persoonlijk bericht:
- Inspiratie
  
Wij raden aan:
- Ontwikkel jezelf door Personal Empowerment
 
Artikel:
- Uitgeblust na een dag werken? Zo kom je van de bank af!
 
 
 
Persoonlijk bericht
Beste John,
 
Het is vandaag Sinterklaas, en zoals meestal rond deze tijd van het jaar is het ook nu wat rustiger hier. Iedereen is druk met surprises maken en gedichten schrijven schat ik zo in ;-).
 
Dat geeft mij de tijd om mezelf te (laten) inspireren en 'voeden'. Zo had ik afgelopen maandag weer een hele fijne bijeenkomst met mijn business coach en collega ondernemers, om elkaar te inspireren en plannen te smeden. Het samen brainstormen over hoe ik het komende jaar nog meer professionals kan helpen hun WerkGeluk te (her)vinden heeft me weer veel energie gegeven! 
 
En het komende weekend ga ik me meer 'naar binnen gericht' laten inspireren; ik ga drie dagen naar een workshop van een van mijn favoriete therapeuten op het gebied van opstellingen, trauma- en persoonlijk proceswerk. 
 
Waar ik maandag met name bezig was met 'hoe organiseer ik het in de buitenwereld', ga ik nu meer aan de slag met mezelf: 'hoe organiseer ik het in mijn binnenwereld'. Want uiteindelijk zit daar de basis voor alles wat je doet en wilt bereiken in het leven. En daarmee bezig zijn is voor mij ook een hele fijne energiegever. 
 
Het artikel in deze WerkGelukTips gaat deze keer ook over energiegevers. Hoe laad jij jezelf weer op na een dag of periode hard werken? Waar haal jij je energie, voeding en inspiratie?
 
Ik wens je veel leesplezier toe en een fijne Sinterklaas!
 
Hartelijke groet,
 
Gertrud de Witte
ESENZIA WerkGelukCoaching
Wij raden aan:  Ontwikkel jezelf
 
Personal Empowerment
 
 
 
 
Hoe je je huidige werk plezieriger, uitdagender en     interessanter kunt maken door jezelf te ontwikkelen!
 
 
 
 
 
 
Zou je:
Beter willen functioneren in je werk en het maximale uit jezelf halen? 
Betere werkrelaties met collega's, leidinggevende en klanten willen hebben? 
Je zelfvertrouwen een boost willen geven zodat je beter uit de verf komt? 
Een betere balans tussen werk en privé willen hebben?
Beter om willen leren gaan met hoge werkdruk? 
Gemakkelijker om willen gaan met alle prikkels die op je af komen? 
Vaak zijn dit soort vragen wat persoonlijker van aard, maar hebben wel invloed op je functioneren en je werkplezier.
 
Personal Empowerment is een coachprogramma waarbij we je gaan helpen meer plezier, uitdaging, succes en energie uit je huidige baan te halen!
 
Lees hier alles over Personal Empowerment!
Artikel:  Uitgeblust na een dag werken? Zo kom je van de bank af!
Je komt uitgeput thuis na een dag werken. Je verruilt je nette pak voor de joggingbroek, je gooit een kant-en-klare maaltijd in de magnetron en ploft al zappend neer op de bank. Om een paar uur later nog net zo uitgeblust je bed op te zoeken. Herkenbaar?
 
Je bent niet de enige. Marianne, een 37-jarige consultant in de ICT, vertelde me dat ze zo ontzettend moe was van haar veeleisende baan. Toen ik vroeg hoe ze haar avonden doorbracht was het antwoord vergelijkbaar met wat ik hierboven schets. ‘Ik heb geen fut meer om nog iets te ondernemen als ik thuiskom van mijn werk’. Zich niet realiserend dat op de bank hangen en naar een beeldscherm kijken meestal geen energiegever is.
 
Wie zijn batterij niet regelmatig oplaadt, riskeert op den duur (over)vermoeidheid en zelfs een burnout. Dat is inmiddels voor de meesten wel een bekend gegeven. Alleen HOE je dan die batterij oplaadt, daar zijn de meeste harde werkers onder ons zich nog niet zo bewust van. We nemen ze even door:
 
De niet-werkende manier is de zogenaamde ‘minimale inspanning’. Deze hebben we eigenlijk al besproken, want hieronder verstaan we het bankhangen. Een avondje op de bank en tv kijken. Of de hele avond ‘relaxed’ surfen op internet. Dat klinkt als zeer aangenaam tijdverdrijf, vooral na een drukke werkdag. Maar onderzoek wijst uit dat je daar niet van opleeft. Zo’n avondje lijkt je weliswaar geen energie te kosten, maar vlak niet uit hoe prikkelend beeldschermen kunnen zijn, zeker ’s avonds voor het slapen gaan. Dus energie opleveren doet het zeker niet.  
 
Wil je weer bijtanken als je je uitgeblust voelt, dan zijn de volgende 3 manieren wél aan te raden:
 
1  Fysieke inspanning
 
Het is inmiddels al meer dan bewezen dat bewegen een geweldige moeheid- en stressbestrijder is. Fysieke inspanning zorgt voor mentale afstand en voor ontspanning. Dat betekent niet dat je iedere avond een uur aan de gewichten moet hangen op de sportschool. Kies bijvoorbeeld af en toe voor een wandeling of een eindje fietsen. Of meld je aan bij de yogastudio bij jou in de buurt om daar wekelijks een les te volgen. Gegarandeerd dat je er voldaan vandaan komt en heerlijk slaapt!
 
Blijf je liever thuis omdat je anders oppas moet regelen, kijk dan eens op internet. Er zijn tegenwoordig genoeg websites waar je gratis of tegen een gering bedrag lessen kunt volgen op het gebied van yoga (sorry, ben een beetje bevooroordeeld als yogadocente ;-)), tai chi, dansen, mindfulness, etc.
 
Doe iets wat je fijn vindt om te doen! Dan pas gaat het ook echt voor je werken. En ja, het kost soms even moeite om je ertoe te zetten. Maar als je eenmaal ervaren hebt wat het voor je doet dan zal de verleiding van op de bank blijven hangen steeds minder worden.
 
2  Sociale activiteiten
 
Het gezelschap van anderen opzoeken is een andere bewezen ‘oplader’ omdat het ook zorgt voor mentale afstand en ontspanning. Door andere mensen te zien en te spreken verleg je je aandacht van werk naar iets anders. Bovendien geeft het een gevoel van saamhorigheid. Sociale activiteiten kunnen ook weer heel uiteenlopend van aard zijn: een hapje eten, op koopavond de stad in, een avondje naar de sauna, naar een lezing of workshop, enzovoort.
 
Je kunt van je fysieke inspanning ook een sociale activiteit maken door het met anderen te doen. Alle vormen van teamsport zijn daar bij uitstek goed voor. Maar ook kun je samen met iemand wandelen, hardlopen, fietsen of fitnessen. Ook hier geldt: doe dingen die je leuk vindt!
 
3  Iets nieuws leren/doen
 
Door iets nieuws te doen en te leren blaas je jezelf ook weer nieuw leven in. Een cursus fotografie, bij de toneelclub gaan of je vaarbewijs halen. Er zijn legio mogelijkheden! Kijk bijvoorbeeld eens bij de lokale Volksuniversiteit; daar starten ieder half jaar heel veel leuke cursussen, van taallesen tot creatieve cursussen.
 
En ook deze vorm van opladen kun je uiteraard weer combineren met de twee voorgaande. Hoe leuk is het bijvoorbeeld om samen met een paar vriendinnen snowboardles te nemen? Of samen Italiaans te gaan leren?
 
 
Deze vormen van opladen voelen misschien wat tegenstrijdig als je al moe bent.
Dat was ook Mariannes eerste reactie toen ik ze voorstelde. Maar de ene moe is de andere niet; moeheid kent meerdere vormen. Dus is het de moeite waard om voor jezelf uit te proberen wat bij je past en wat voor jou werkt. Het hangt vaak ook af van je persoonlijkheid; ben je een extravert type, dan zul je jezelf waarschijnlijk het meest opladen door onder de mensen te zijn. Ben je wat introverter dan is een activiteit die je alleen of met één iemand anders doet waarschijnlijk meer energiegevend.
 
Net als Marianne kun je voor jezelf uitzoeken wat voor jou passende energiegevers zijn. Tijdens het onderzoeken van mogelijke energiegevers heeft ze bijgehouden hoe ze zich ervoor voelde en hoe ze zich voelde na de activiteit. Zo kwam ze tot de conclusie dat eens in de twee weken iets leuks doen met een of meerdere vriendinnen erg bijdraagt aan haar energie én stemming. En dat ze het heerlijk vindt om een avond in de week naar haar hardlooptraining te gaan. De dagen waarop ze niets gepland heeft zorgt ze ervoor dat ze in ieder geval iets aan beweging doet. De ene keer is dat een blokje om met de hond, een andere keer is dat een half uur hardlopen of thuis haar yogamatje uitrollen.
 
Zolang je plezier beleeft aan datgene wat je buiten je werk om doet, geeft het energie en knap je er dus van op. Het werkt eigenlijk als een vicieuze cirkel: het gaat er niet alleen voor zorgen dat je met meer ontspanning naar je werk gaat, maar dat je ook weer met voldoende energie thuiskomt. Waardoor je ’s avonds weer zin hebt om iets leuks te doen!
 ***
 
Hoe laad jij jezelf weer op? Reageren kan op mijn blog:
www.werkgelukcoaching.nl/blog
 
©2013 Gertrud de Witte - ESENZIA WerkGelukCoaching, alle rechten voorbehouden.
 
Wil je dit artikel gebruiken in een tijdschrift, nieuwsbrief, blog of op een website? Dat kan, zolang je de volgende tekst, met een werkende link, opneemt:
 
"Door Gertrud de Witte - ESENZIA WerkGelukCoaching.
Ga naar www.werkgelukcoaching.nl voor het aanvragen van het gratis E-boek ‘De 3 geheime ingrediënten voor WerkGeluk'." 
Over ESENZIA
Bij ESENZIA WerkGelukCoaching helpen we hoger opgeleide professionals hun werkgeluk te (her)vinden.  
 
Enige tijd geleden heb ik, Gertrud de Witte, eigenaar en oprichtster, mijn  eigen dilemma's gehad met deze thema's. Rond mijn dertigste begonnen bij mij de typische ‘dertigersvragen’ de kop op te steken. Vervolgens werd ik ontslagen door mijn werkgever en raakte ik bij de volgende organisatie helemaal opgebrand, waardoor ik voor langere tijd burnout thuis kwam te zitten. Toen besefte ik dat het tijd was geworden om dingen anders te doen én andere dingen te doen. Ik besloot mijn vakgebied (Marketing) vaarwel te zeggen, me helemaal om te laten scholen om begin 2007 met Esenzia te starten.
 
Samen met collega's Elze Aartman en Anne Marie Radstake help ik nu dertigers en veertigers met hun werk- en loopbaanvraagstukken. Professionals die meer de touwtjes van hun eigen leven in handen willen hebben, bewuster keuzes willen maken en stappen willen zetten. Om zo met meer plezier, succes en balans te werken en te leven!
 
Je kunt bij ons terecht voor outplacement, burnoutbegeleiding, loopbaancoaching, personal coaching en diverse trainingen en workshops. Lees hier meer over onze diensten
 
Volg ons ook hier:
  
               
Jouw abonnement
Dit E-zine verschijnt iedere maand. Je staat hier als volgt voor ingeschreven: John via newsletter@newslettercollector.com. Je ontvangt dit E-zine omdat je je hiervoor hebt opgegeven, omdat je opdrachtgever of cliënt bent (geweest), of op een andere manier met ESENZIA in contact bent gekomen. Met de link onderin deze mail kun je zelf je gegevens wijzigen of uitschrijven.
 
Heb je dit E-zine doorgestuurd gekregen en ben je nog geen abonnee? Klik dan hier om je aan te melden. Je ontvangt het E-boek 'De 3 geheime ingrediënten voor werkgeluk' als gratis bonus!
ESENZIA WerkGelukCoaching  -  www.werkgelukcoaching.nl  -  info@werkgelukcoaching.nl  -  06 - 132 352 98
Uitschrijven / Gegevens wijzigen
Powered door YMLP

Esenzia.nl

Categorieën: Inspiratie | Persoonlijke Ontwikkeling
Leeftijd: 14 t/m 18 jaar 19 t/m 30 jaar 31 t/m 64 jaar 65 jaar en ouder

Deel deze nieuwsbrief op

© 2019