Hey John,
Marketing en sales…. heerlijk onderwerp hè?! ;)
Toen ik net begon met ondernemen kreeg ik alleen al stress als ik die woorden hoorde, maar naarmate ik steeds meer leerde en vooral nadat ik de keuze had gemaakt om álle regels los te laten en het vollédig op MIJN manier te gaan doen begon ik het leuk te vinden…
De laatste tijd zit ik zelf businesswise in een HUGE transformatie en een van de boeken waar ik al eerder wat over deelde, inspireert mij enorm in deze fase: ‘10x is easier than 2x’ van Dan Sullivan en Benjamin Hardy.
Een van de onderwerpen in dit boek is succesvol een salesgesprek voeren vanuit fun & ease…
Om dat te bereiken wil je in een salesgesprek altijd de rol van BUYER aannemen en nooit de rol van SELLER.
Vorige week was ik weer nieuw trainingsmateriaal aan het creëren voor de 6 Figure Academy en module 5 staat hélemaal in het teken van een master worden in sales vanuit fun & ease, want ik kan nu uit eigen ervaring zeggen dat dit echt bestaat!
Ik begon met het delen van een stuk uit het boek ‘10x is easier than 2x’ waarin het essentiële verschil tussen een ‘buyer’ en een ‘seller’ wordt uitgelegd.
Ik deel het stuk graag met je, omdat ik denk dat deze shift maken je een enorme boost in sales en vertrouwen gaat opleveren.
Oke there we go!
“There is a fundamental and crucial distinction between a buyer or a seller. Being the buyer means you have clear standards for yourself and you know what you want. The opposite is being a seller, where you're desperate to be in a particular situation because you think you need it. As the seller you’ll twist yourself into uncomfortable shapes to be accepted. You’re unclear on, and uncommitted to your intrinsically crafted standards. You continually lower or change your standards to get the sale. In every social situation you’re either being a buyer or a seller. The buyer can walk away. The buyer is not desperate to be there. The buyer is the one who does the rejecting, whereas the seller is the one who gets rejected. Once you allow yourself to be the seller, then you're selling yourself short. You're letting some finite game define who you are and what you can do. You're being externally, not internally, driven. You're operating based on perceived need, not want. To go 10x, you must be the buyer.”
Je kunt er niet onderuit: Sales moet je doen om klanten aan te trekken… punt! Alleen de vraag is: “Is sales fun of is sales trekken?”
Daar is een groot verschil! Op het moment dat jij die energy shift maakt, dat jij geen enkele sale nodig hebt, dat jij geen enkele klant nodig hebt, dan voelen mensen dat. En dan ben jij, zodra je messaging en je aanbod klopt, een MAGNEET voor je ideale klant! Je kan nóg die messaging nailen, je kan nóg zo'n sterk aanbod hebben, maar op het moment dat mensen voelen dat jij de seller bent (en dus vanuit een neediness energie in deze relatie zit) gaat het hem NIET worden! Ik zal niet zeggen dat je niks verkoopt, maar je zal zeker niet dat verkopen aan die ideale klanten, als dat je zou kunnen verkopen op het moment dat je in de energie van de “buyer” zit.
De buyer die kan namelijk weglopen, de buyer heeft de sale niet nodig, de buyer heeft de klant niet nodig! “Ja maar Kim, ik heb wel klanten nodig.” Nee, dat heb je niet! Je bent niet afhankelijk van een persoon. Dat is bullshit! Ook al is het heel fijn als er sales binnenkomen, maar dit komt JUIST op het moment dat jij die energy shift maakt. Ik kan dit gewoon niet vaak genoeg zeggen.
Dit is DE basis van succesvolle sales.
Dit is puur Wet van Aantrekking.
Jij wilt in de leidende rol zitten bij sales. Jij wilt uitstralen: “Ik kan je helpen, ik wil je helpen, maar ik wil dat dit voor ons allebei een transformerende samenwerking wordt.” Je gaat toch niet werken met mensen waar je aan moet trekken, waar je niet blij van wordt, die nul eigen verantwoordelijkheid nemen??? Always, always be the buyer! Jouw leven, jouw gevoel van eigenwaarde, jouw gevoel van succes, jouw hele financiële situatie is NIET afhankelijk van of een klant ja of nee zegt. Het moet een win-win situatie zijn voor jullie allebei, anders zou het een nee moeten zijn. En op het moment dat een klant dat voelt, ben jij een magneet!
Een magneet voor fantastische ideale klanten.
Hoe heerlijk lijkt je dat? 🙂 Shift die energie. Zorg dat je de buyer bent in elke situatie en nooit de seller!
Deal? ;)
Ik deelde dit concept ook in een podcast vorige week waar ik ontzettend veel reacties op heb gehad, dus mocht je die ook graag willen luisteren klik dan even hier :)
Liefs, Kim
|