Is deze nieuwsbrief onleesbaar? Klik hier om de nieuwsbrief online te lezen.

MT

Betere leiders maken een betere wereld

Vandaag op mt.nl

Techbedrijven VS investeren 5 x meer in r&d dan Chinezen – Duurste huis A’dam is bezemkast

Plus: onderzoek naar fusie Tatasteel en ThyssenKrupp, run op Ierse paspoorten en nieuwe COO voor de Volksbank. Lees het laatste nieuws

1.  Amerikaanse techreuzen investeren 5 keer zo veel als Chinezen Amazon en Google-moeder Alphabet geven 5 keer meer uit aan onderzoek en ontwikkeling dan Chinese rivalen als Tencent, Alibaba en Baidu. Dat concludeert PwC in een rapport waar de Wall Street Journal over schrijft. Volgens de consultants zijn Chinese bedrijven vooral goed in het doorontwikkelen en uitbaten van bestaande technologie. 2. Brussel neemt de tijd voor onderzoek naar fusie Tatasteel en ThyssenKrupp  De voorgenomen fusie van staalreuzen Tatasteel en ThyssenKrupp laat langer op zich wachten. De Europese Commissie vreest dat de nieuwe combinatie waarvan ook de hoogovens in IJmuiden deel uitmaken, te veel macht gaat krijgen op de markt voor staal voor de autoindustrie. Om die reden trekt de Commissie nu 90 dagen uit voor een uitgebreid onderzoek. 3. EasyJet wil elektrisch van Amsterdam naar Londen Elektrische vliegtuigen lijken nog lang niet klaar voor de markt, maar EasyJet verwacht toch in 2030 al met middelgrote toestellen op elektriciteit van Amsterdam naar Londen te kunnen gaan vliegen. Dat schrijft NRC. EasyJet voert dagelijks 22 vluchten uit tussen de Britse en de Nederlandse hoofdstad. Vanwege de geringe afstand zou het een van de eerste trajecten zijn die kan worden geëlektrificeerd. 4. Brexit leidt tot run op Ierse paspoorten Het aantal aanvragen voor een Ierse nationaliteit is in 2017 verdubbeld tot 81.000. Dat meldt de Britse omroep BBC. Aanleiding is de aankomende Brexit. Britten met ouders of in sommmige gevallen grootouders die in Ierland geboren zijn, kunnen aanspraak maken op de Ierse nationaliteit. En wie Iers wordt, die blijft ook na de Brexit inwoner van de Europese Unie.   5. Manager van de dag: Mirjam Verhoeven (kandidaat COO Volksbank) Mirjam Verhoeven is door de raad van commissarisen van de Volksbank voorgedragen als COO. Het is de bedoeling dat Verhoeven per 1 januari de functie overneemt van Alexander Baas. Dat maakte het moederbedrijf van onder meer ASN en SNS dinsdag bekend. Als COO gaat Verhoeven ook deel uitmaken van de directie.  6. Tweet van de dag: Reid Hoffman 7. Koffieautomaat: Duurste huis van Amsterdam is bezemkast Geen grote villa in Amsterdam-Zuid, maar een piepklein pijpenlaatje in Amsterdam-West mag aanspraak maken op de titel "duurste huis van Amsterdam". De 11 vierkante meter grote woning moet 1,5 ton euro kosten, schrijft RTLZ, dat is € 13.636,00 per vierkante meter; een record.  Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.  Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns. Aanmelden nieuwsbrief 6. Tweet van de dag: 7. Koffieautomaat: Nieuws inhalen? Lees de 7 van gisteren.  Elke dag deze nieuwsupdate ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief met dagelijks de 7 van MT, plus artikelen als analyses, expertblogs en columns. Aanmelden nieuwsbrief
 

Zo bouw je aan je dreamteam

Samenwerken met anderen is en blijft moeilijk. Wie een team leidt of zelf in een team werkt, heeft af te rekenen met botsende persoonlijkheden en ambities, onbegrip, moeilijke communicatie en ga zo maar door. Lees het artikel

zo bouw je aan je dreamteam MT
 
Advertorial

Hoe haal je meer uit recurring payments?

Klanten binden, loyaliteit verhogen, uitval verlagen en tegelijk je cashflow optimaliseren? Met abonnementen en terugkerende periodieke betalingen kan het. Maar hoe zet je het op?

 Download de whitepaper 
 

Bas van der Veldt: ‘Tevredenheid medewerker gaat vóór het financiële resultaat’

Wie zijn de ‘nieuwe leiders’ en wat doen ze anders? In een serie interviews stellen we de vraag wat nieuw leiderschap inhoudt. Met zijn speelse en uitdagende bedrijfscultuur waarin de medewerkers veel vrijheid krijgen, boekt AFAS Software uitstekende resultaten. Volgens CEO Bas van der Veldt wordt de medewerkerstevredenheid vóór de financiële opbrengsten gesteld. ‘Strak leiderschap en goed naar je mensen luisteren kunnen uitstekend samengaan.’ Lees verder

Plaats van handeling is de directiekamer van Bas van der Veldt, CEO van AFAS Software. Aan tafel zit een van de medewerkers van het bedrijf tegenover Van der Veldt zelf. De verborgen camera is op het gezicht van de medewerker gericht. Zou je, vraagt Van der Veldt hem, binnenkort bij het bedrijfsuitje misschien in het mascottepak van Herry of Berry, de mascottes van voetbalclub AZ, willen lopen? AFAS is hoofdsponsor van de club. Het uitstapje vindt plaats in Kroatië, en ‘het kan daar wel warm worden’, zegt Van der Veldt. ‘Misschien 35 graden.’ De medewerker aarzelt. ‘Maar moet ik het masker dan de hele dag ophouden?’, vraagt hij. Van der Veldt: ‘Je mag het ’s avonds wel even afzetten.’ Later wordt de video voor alle medewerkers afgespeeld. ‘Doet ‘ie het of niet?’, heet de film. Het doel van de ludieke actie is de medewerkers duidelijk maken dat je altijd kritisch moet blijven, en je niet laten overdonderen door onredelijke eisen van managers of klanten. Of zelfs van de CEO. De film is kenmerkend voor het leiderschap bij AFAS, waar de medewerkertevredenheid voorop staat, maar waarvan ook elkaar op een prikkelende en humorvolle manier uitdagen onderdeel is. Een van de opdrachten die nieuwe medewerkers bijvoorbeeld meekrijgen is dat ze in hun eerste jaar tenminste één keer een directielid moeten tegenspreken. De bijzondere cultuur lijkt vruchtbaar. AFAS met zijn 450 medewerkers die in het hoofdkantoor in Leusden onder meer beschikken over tafeltennis-, pool- en tafelvoetbaltafels, beleeft een succesjaar met een omzet die de eerste zes maanden met 16 procent groeide. ‘Vóór de vakantie had de salesafdeling zijn jaartarget al binnen’, vertelt Van der Veldt. ‘Niet normaal meer zo goed.’ De marge ligt boven de 40 procent. Sinds Van der Veldt het roer bij het op het automatiseren van bedrijfsprocessen gerichte familiebedrijf tien jaar geleden, op 31-jarige leeftijd, van zijn vader overnam, verzevenvoudigde de omzet. Afgelopen voorjaar kreeg AFAS de Koning Willem I-prijs, de belangrijkste Nederlandse ondernemersprijs, uitgereikt. De jury prees het bedrijf om zijn combinatie van goed ondernemerschap en maatschappelijke betrokkenheid, zoals het werk van de AFAS Foundation dat onder meer projecten binnen de gezondheidzorg en het onderwijs ondersteunt. Als het gaat om ‘nieuw leiderschap’ loopt de softwaresector voorop. Al jarenlang hebben jullie te maken met een werknemersbestand van autonome, goed opgeleide professionals die je graag wilt vasthouden. Wat is daarvan in de organisatie terug te zien? ‘De termen oud of nieuw leiderschap zeggen mij niet zo veel. De manier waarop we hier werken noemen we zelf de AFAS-soep. We kijken om ons heen en gebruiken wat we nuttig vinden. We nemen bijvoorbeeld ingrediënten van Ricardo Semler over, zoals veel ruimte aan onze medewerkers geven. Maar Semler bekommert zich helemaal niet om het welzijn van zijn medewerkers in privétijd, dus dat nemen we níet over. We zijn sterk gefocust op de mensen die hier werken. Tegelijk werken we met elementen van het Angelsaksische management, zoals harde targets. Iedereen weet wat er van hem of haar wordt verwacht. We laten ons door anderen inspireren maar bepalen zelf wat er wel en niet in onze soep komt.’ Opvallend in jullie communicatie is dat AFAS het steeds heeft over de tevredenheid van de medewerkers en de klanten. Waar andere bedrijven zeggen dat ze de klant voorop stellen, hebben jullie het altijd over beide groepen. De medewerkers worden zelfs vóór de klanten genoemd. ‘Het doel dat wij hebben geformuleerd is een grote medewerkerstevredenheid, meteen gevolgd door een grote klanttevredenheid. Wij geloven dat je met mensen die met plezier naar hun werk gaan de duurzaamheid van je bedrijf verankert. We stellen hoge eisen aan de kwaliteit van de mensen die we binnenhalen, wat onze producten en diensten ten goede komt. Als je die mensen wilt binden, moet je je afvragen hoe ze hun werk graag doen. Mensen houden niet van repeterend werk, dus dat moet je zo veel mogelijk automatiseren. Je moet ze werk geven waar ze voldoening uit halen. En je moet ze veel verantwoordelijkheid geven.’ Hoe doen jullie dat? ‘Iedereen kan bijvoorbeeld zijn eigen vakantiedagen inplannen. Declaraties dien je met een app in en worden tot 100 euro automatisch goedgekeurd. We hebben de interne regels grotendeels overboord gegooid. Eigenlijk geldt nog maar één regel, namelijk dat je je werk met goed verstand in het belang van AFAS doet. Als je daarbij een fout zou maken die ons 50.000 euro kost, maar je hebt het met goede bedoelingen gedaan, hebben we daar geen enkel probleem mee. Steel je daarentegen één balisto uit de automaat dan moet je vertrekken. Dan handel je niet in het belang van AFAS.’ Jullie omzet groeit sneller dan het medewerkersbestand. Zou AFAS niet sneller kunnen groeien door bijvoorbeeld meer salesmensen aan te nemen? ‘We zouden veel sneller kunnen groeien dan we nu doen. Maar daarbij moet je je afvragen welk bedrijf je wilt zijn. We hechten sterk aan onze cultuur en willen die niet kwijtraken door snel te groeien. Deze maand worden er 8 nieuwe collega’s verwelkomd, wat voor ons erg veel is. Ik stel ze tijdens een bijeenkomst met alle medewerkers aan iedereen voor. Tussen de collega’s bestaan veel persoonlijke banden. Toen een van de medewerkers onlangs erg ziek was, kon je haar ziekenhuiskamer opnieuw behangen met alle kaartjes die ze van haar collega’s kreeg.’ Hoe gaan jullie met werving en selectie om? ‘Onze drempels op dat gebied zijn hoog. Als iemand met pensioen gaat, kijken we eerst of zijn of haar werk misschien te automatiseren valt. Hoe minder mensen we aannemen, hoe beter. Daarmee blijft het bedrijf een overzichtelijke omvang houden. Kandidaten doorlopen een uitgebreide procedure, waarin ze onder meer een dagdeel in de organisatie meelopen en een pitch doen voor collega’s van uiteenlopende afdelingen. Pas als iedereen het over de kandidaten eens is, worden ze aangesteld. Gemiddeld nemen we 8 procent van de kandidaten waar we gesprekken mee voeren aan.’ Wordt er geen misbruik gemaakt van de vrijheid die de medewerkers bij AFAS krijgen? ‘Er heerst niet alleen vrijheid maar we stellen bovendien harde eisen. Ik heb een hekel aan soft leiderschap. Je moet een heldere koers uitzetten en mensen de verantwoordelijkheid geven om eraan bij te dragen. Dat gebeurt in alle openheid, iedereen kan van elke collega zien wat zijn of haar jaartarget is en welk deel gehaald is. We maken zo veel mogelijk onderdelen van onze processen meetbaar, zodat we er goed op kunnen sturen. Daarbij hebben we de neiging bij AFAS om altijd alles beter te willen doen, tot en met hoe we de boekhouding doen en hoe we koffie zetten voor onze gasten aan toe. Die gedrevenheid willen we in onze mensen terugzien.’ Gaat het harde aansturen niet ten koste van de medewerkerstevredenheid? ‘Het een sluit het andere niet uit. Ik geloof in leiderschap waarbij je tegelijk je mensen kansen, mogelijkheden en vrijheid geeft, maar ook duidelijke grenzen stelt. Aan de millennials die nu de werkvloer opkomen merk je juist dat ze behoefte hebben aan stevig leiderschap. De voorwaarde is dat je als manager zelf veel in de organisatie aanwezig bent en contact met de mensen hebt. De informatie over het besluit dat moet worden genomen, haal je van de werkvloer. Maar uiteindelijk ben jij degene die de keuze maakt en de verantwoordelijkheid voor het besluit neemt. En het als het moet op autoritaire manier doorvoert. Strak leiderschap en goed naar je mensen luisteren kunnen wel degelijk samengaan, daar ben ik van overtuigd.’ Wat zou je managers die hun medewerkers meer ruimte willen geven, willen adviseren? Waarmee kunnen ze beginnen? ‘Laat als eerste stap je mensen zelf hun targets bepalen. Je zult zien dat ze vaak hogere targets vaststellen dan jij zelf in gedachten had, en ook nog extra hard gaan werken om ze te halen, omdat het hun eigen targets zijn. Ten tweede, pimp je kantine. Maak van je kantine in plaats van de troosteloze ruimte die het nu vaak is een plek waar de medewerkers graag willen zijn. Met goed eten, met een pooltafel of een dartboard enzovoort. Zodat ze eerder op het werk komen en langer blijven om nog even met hun collega’s rond te hangen. Stop met je altijd maar op de resultaten te focussen, en richt je in plaats daarvan op de belangen van de medewerkers en klanten. Dat moet geen trucje zijn, je moet die aandacht voor medewerkers en klanten oprecht voelen. De belofte daarbij is als je dat goed doet, uiteindelijk een niet te stoppen hoeveelheid euro’s achter je aan gaat rollen.’
 

In het nieuws: Peter de Mönnink (CEO Talpa Networks)

Peter de Mönnink wordt de nieuwe CEO van Talpa Network. De Mönnink stapte een jaar geleden over van Sanoma naar Talpa als CCO. Een profiel. Lees het profiel

Dat De Mönnink vertrekt bij Sanoma is niet echt een grote verrassing. Hij zit in een dubbelrol sinds de overname van SBS door Talpa. De Mönnink bleef toen aan als CEO van SBS naast zijn rol als directeur van Sanoma Nederland om de overgang in goede banen te leiden. In een interview met Adformatie meldde hij bij de overname: 'In de eerste plaats: ik heb voor mezelf nog niet helder wat ik ga doen.' Crossmediaal Als directeur van Sanoma was het een van zijn taken om meer crossmediale samenwerkingen te creëren tussen SBS en de bladen van Sanoma. Als zijn grootste succes noemt hij de samenwerking tussen VT Wonen en Net5, waarbij een speciaal televisieprogramma wordt gemaakt rondom de VT Wonen producten. Het levert hem veel waardering op. In 2016 wint Sanoma 5 crossmediale awards en als klap op de vuurpijl wordt De Mönnink uitgeroepen tot Cross Media Man van het Jaar 2016. Voordat hij in 2014 bij Sanoma aan de slag ging, zat Peter de Mönnink vanaf 1988 bij Reed Elsevier. Hij  begon als Product Manager en zat sinds 1998 op verschillende leidinggevende posities. In zijn rol als Global Chief Strategy & Internet was hij eindverantwoordelijk voor het ontwikkelen van het digitale portfolio van Reed Business. In zijn laatste rol als CEO van Reed Business Nederland & International gaf hij leiding aan een groot mediaportfolio in verschillende landen. Strategie Bij zijn aantreden bij het dan kwakkelende Sanoma citeert Adformatie uit zijn voorstelinterview. De Mönnink zegt dan: 'Hope is not a strategy.' Daar bedoelt hij mee dat uitvoering van de overeengekomen strategie absoluut essentieel is. De Mönnink: 'En dat werkt simpelweg beter als er een echte focus en collectieve aspiratie is. De besluiten zijn doorgaans moeilijk, maar als ze genomen zijn is het een kwestie van "executie". Daar ligt voor beursgenoteerde bedrijven de "waardecreatie"'. Over zijn stap naar Talpa zegt hij het volgende: ' In de vier jaar bij Sanoma heb ik met een fantastisch team samengewerkt en gezamenlijk hebben we vele successen weten te behalen in een ongelofelijk dynamische markt. Ook voor de toekomst zijn de vooruitzichten voor het sterke merkenportfolio goed. Daar ben ik uitermate trots op.'
 
Advertorial

Complexe data vertalen naar visualisaties

Het komt neer op drie dingen: doordachte planning, visueel ontwerp en een kritisch oog voor wat er gebeurt en wat nog komt. Data visualisatie. Wees bereid op morgen.

 Download de stappen 
 

Managen is het oplossen van problemen van anderen.

Toon Gerbrands, coach

 

Op zoek naar verandering? Begin bij je brein

Wie zijn brein beter weet te managen, kan een stuk meer werk gedaan krijgen en goede eigenschappen stimuleren. Guido de Valk legt in zijn boek Menselijk Leiderschap uit hoe. ‘Het brein reageert op wat wij denken.’ Lees het artikel

Wie zijn brein beter weet te managen, kan een stuk meer werk gedaan krijgen en goede eigenschappen stimuleren. Guido de Valk legt in zijn boek Menselijk Leiderschap uit hoe. ‘Het brein reageert op wat wij denken.’ Veranderen: het gaat vaak moeizaam en een nieuwe gewoonte blijvend maken kan heel lang duren. Hoe kan het dat dit zo moeizaam gaat? Volgens Guido de Valk is de oorzaak simpel: we kennen ons eigen brein niet goed genoeg. ‘We denken te weinig na over wat er mogelijk is met onze hersenen. Als je begrijpt hoe het werkt in je bovenkamer, is veranderen veel makkelijker.’ Maar hoe doe je dat? De Valk biedt in zijn nieuwe boek Menselijk Leiderschap vijf stappen. 1. Wees je er bewust van dat je brein stuurbaar is ‘Ondanks dat we graag anders willen geloven, is ons brein niet iets wat ons bepaalde ingevingen geeft. Wij geven het brein opdrachten, het brein reageert op wat wij denken. Wees je daar in eerste plaats bewust van, door je kennis over het menselijke brein uit te breiden.’ ‘Vaak wordt beweerd dat mensen niet kunnen veranderen, maar niets is volgens mij minder waar. Je brein is neuroplastisch, wat betekent dat het kan veranderen. Daarbij geldt de gouden regel: wat je aandacht geeft, groeit. Focus je je op het negatieve en blijf je vastzitten in je oude patronen, dan zal je inderdaad niet veranderen. Wil je meer focussen op werk, beter luisteren of minder gestresst zijn, dan zal je daarop moeten oefenen. Niemand leert door aan de kant te blijven zitten, ga het veld in.’ 2. Zorg voor een fitte prefrontale cortex ‘De prefrontale cortex is betrokken bij cognitieve en emotionele functies als het nemen van beslissingen, plannen, sociaal gedrag en impulsbeheersing. Als je wilt veranderen, zul je moeten zorgen dat dit deel van je brein goed functioneert. Een biertje de avond voor een belangrijk overleg lijkt misschien onschuldig, maar zorgt voor een verminderde werking. Evenals slecht slapen of weinig rust nemen: het zorgt ervoor dat je de volgende dag minder oplet, minder impulsen kan onderdrukken en slecht keuzes kan maken. Niet bevorderlijk voor iemand die blijvend wil veranderen.’ 3. Creëer de juiste omstandigheden voor het brein ‘Vanuit de evolutietheorie kennen we verschillende stadia van de hersenen. Wiens hersenen in de overlevingsstand staan, zal niet toekomen aan verandering. Er zijn immers ergere zaken om je zorgen over te maken dan ontwikkeling. De overlevingsstand bestaat nog steeds, al is deze allang niet meer zo vaak nodig als vroeger. Als iemand zich niet veilig voelt of onraad ruikt, zal zijn brein in de overlevingsstand schieten.’ ‘Wie wil veranderen, zal zijn hersenen in het beloningssysteem moeten krijgen. Mensen die zich geen zorgen maken over andere zaken, zullen openstaan voor ontwikkeling en kunnen zich daardoor makkelijker veranderen.’ 4. Verander je mindset (en die van anderen) naar die van een leider ‘Niet alleen managers denken met het brein van een leider, ook medewerkers hebben hier baat bij. Met deze stand van de hersenen wordt meer verantwoordelijkheid gevoeld en worden makkelijker keuzes gemaakt. De grootste fout die managers maken op de werkvloer is nadenken voor hun medewerkers. Bied hen de vrijheid om hun eigen keuzes te maken, dat stimuleert hun breinmanagement.’ 5. Monitor organiseren ‘Ook bij het managen van je brein geldt: wie meet, die weet. Als ik ga hardlopen, heb ik een app die me precies vertelt hoe ver ik al gerend heb en wat mijn vooruitgang is. Alleen die gegevens werken al dopamine verhogend. Door constant eraan herinnerd te worden, blijf ik veranderen.’ ‘Wie dit toe wil passen op de werkvloer, kan dat al met een simpel papiertje doen waarop hij streepjes zet bij ieder behaald doel. Wil je productiever worden, zet dan een streep iedere keer dat je drie kwartier onafgebroken achter elkaar hebt gewerkt. Door dit visueel te maken voor jezelf, hou je verandering langer vast.’
 
Advertorial

Industriële automatiseerder gaat internationaal

ICT Group bestaat al veertig jaar en is springlevend. CEO Jos Blejie gebruikt dit momentum voor buitenlandse expansie en een nieuwe entiteit voor digitale transformatie, OrangeNXT.

 Lees verder 
 

Zo ga je om met mislukkingen

Na een mislukking wil je het liefst onder een steen gaan liggen om er nooit meer onderuit te komen. Maar helaas is dat niet mogelijk. Vijf tips om je te helpen om te gaan met falen. Lees het artikel

 

Nieuwsbrief opzeggen