Foodwatch spreekt bedrijven en de politiek continu aan op valse claims
en misleidende marketing. Toch is er nog
altijd geen strenge wetgeving die misleidende etiketten verbiedt en
ontbreekt adequate handhaving. Vreemd, want in de basis
hebben we met z’n allen op Europees niveau wel afgesproken dat producenten
consumenten niet mogen misleiden.
Volgens de Europese basisverordening voor levensmiddelenwetgeving
(Verordening EG 178/2002) "mogen de reclame voor en
de presentatie van levensmiddelen (...) de consument niet misleiden".
De EU-verordening inzake voedselinformatie bepaalt ook dat informatie over
levensmiddelen niet misleidend mag zijn, bijvoorbeeld met betrekking tot de
kenmerken en de wijze van productie of vervaardiging.
De NVWA stelt: "Wat zonder meer fout is, is
misleiding. Veel levensmiddelen uit een supermarkt,
bevatten fouten in de etikettering. […] De
wettelijke bepalingen zijn duidelijk: de consument mag niet in verwarring
worden gebracht. Als NVWA moeten we daar scherp op zijn, want het
bedrijfsleven zoekt soms de grens op van wat mag."
Helaas komen wij iedere week nog misleidende producten tegen. Het
mag niet, maar het gebeurt wel…