Bekijk hier NT Weekly online
NT e-mail
De gratis
Weekly
LAATSTE NIEUWS
#
‘Zwaveltoeslag Maersk stinkt’
Verladersorganisaties lopen massaal te hoop tegen zwaveltoeslagen, die containerrederijen vanaf volgend jaar en in 2020 willen invoeren. Het verst gaat Global Shippers Forum (GSF), die zegt dat het plan van Maersk om volgende jaar al een toeslag in te voeren ‘stinkt’.
#
Strijd tegen mensensmokkel kent diverse fronten
Calais zit potdicht, dus proberen verstekelingen nu ook in Moerdijk om naar Engeland te komen. Maar niet op grote schaal, zegt de terminaldirecteur. En niet met succes.
POPULAIR
#
Fusie Etihad en Emirates is zo gek nog niet
Emirates uit Dubai wil naar verluidt zijn verlieslatende lokale rivaal Etihad Airways uit het nabijgelegen emiraat Abu Dhabi overnemen. Een fusie zou op vrachtgebied een nieuwe marktleider opleveren, hoewel de afstand tot de huidige grootmachten FedEx en UPS nooit groot is.
#
‘Offshore-rederijen massaal in nood’
Niettegenstaande de stijgende olieprijs lopen negen van de tien offshore supply-rederijen het risico de komende twaalf maanden om te vallen. Dat concludeert het Amerikaanse adviesbureau AlixPartners.
#
Ontevreden klanten houden Maersk-schip vast in haven
Ontevreden verladers houden een Maersk-schip vast in Tunesië. Een deel van hen beweert dat het geld heeft verloren door de brand op de ‘Maersk Honam’ eerder dit jaar.
#
Een kijkje in het nieuwe warehouse van Picnic
Online supermarkt Picnic groeit als kool. Hoe kun je er als bedrijf voor zorgen dat de logistiek meegroeit?
#
‘Spoorvervoer is nu nog een passieve profiteur’
Sebastian Jürgens geeft sinds 2014 leiding aan de haven van Lübeck. Eerder gaf hij leiding aan de intermodale activiteiten bij onder meer Deutsche Bahn. Hij is expert in het goederentransport per spoor.
#
Grote meerderheid voor aangepaste vrachtregeling Schiphol
De luchtvaartmaatschappijen op Schiphol hebben in grote meerderheid een herziene versie van de local rule voor de vrachtsector op Schiphol aanvaard. Dit gebeurde op de algemene vergadering van de zogeheten Coordination Committee Netherlands (CCN).
#
Mislukken herfinanciering nekt IM Skaugen
De Noorse gastankerrederij IM Skaugen zal waarschijnlijk worden geliquideerd. Dit omdat ze er niet in is geslaagd een herfinancieringsovereenkomst met de banken te bereiken.
#
Frankrijk wil vignet voor vrachtwagens
De Franse regering wil een speciale tolheffing invoeren voor vrachtauto’s die het land doorkruisen. De Franse minister van Milieu François de Rugy heeft dit maandag gezegd. De regering denkt aan een sticker of vignet. Volgend jaar komt de regering met een uitgewerkt plan.
#
Ceva mikt op overnames in zeevracht
Na de succesvolle beursgang in Zwitserland wil Ceva Logistics de marktpositie in de mondiale containervaart aanzienlijk versterken.
#
HNA zet CWT in de verkoop
Het noodlijdende Chinese HNA wil definitief af van logistiek dienstverlener CWT, dat onder meer in de Amsterdamse haven groot is in de opslag van cacao.
#
‘Eemshaven toplocatie voor opbouw waterstofeconomie’
Professor Ad van Wijk, onlangs benoemd tot waterstofambassadeur in Groningen, ziet grote kansen voor een ‘noordelijke waterstofeconomie’, met een grote rol voor de Eemshaven.
#
Column: Lijdzaam de recessie tegemoet
Met een afnemende economische activiteit voor de deur in 2020 kan de transportsector zijn borst nat maken. Als het in de huidige hoogconjunctuur grote delen van de sector al niet lukt om een gezonde winst te draaien, belooft dat weinig goeds. Ik hoor u denken: ‘Gelukkig is die recessie nog ver weg’. Dat is een...
#
Vraagtekens bij Brazilië-project Rotterdam
Een deel van de Rotterdamse gemeenteraad zet vraagtekens bij het voornemen van Havenbedrijf Rotterdam om 75 miljoen euro te steken in de Braziliaanse haven Pecém. Leefbaar Rotterdam, de grootste oppositiepartij, en coalitiepartij GroenLinks willen een nadere toelichting van havenwethouder Adriaan Visser (D66).
#
Overijssel wil onderzoek naar gevolgen kilometerheffing trucks
De invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagen kan grote gevolgen hebben voor de Overijsselse economie. Dat stelt VVD-Statenlid Gert Brommer. Daarom wil hij een onderzoek naar de gevolgen van een dergelijke maatregel.
CONTACT
www.nieuwsbladtransport.nl
redactie@nieuwsbladtransport.nl
010-280 10 00
Abonneren
Adverteren
Afmelden Colofon
Nieuwsblad Transport - Paul Krugerstraat 181 - 3072 GJ Rotterdam