Samenwerken via e-mail heeft veel voordelen, maar is ongeschikt voor complexere zaken. E-mail is snel, goedkoop, werkt ook als je elkaar niet live kunt spreken, en kan zo'n beetje overal vanaf elk apparaat. Maar voor complexere zaken is het ongeschikt. Voor complexere zaken mis je de mogelijkheid op elkaar te reageren; de interactie die nodig is om tot nuances te komen. De rijkheid die je in gesprekken hebt van intonatie, gezichtsuitdrukkingen en pauzes ontbreekt. Voor een praktische vraag onnodig, maar voor iets dat ingewikkeld is of bijvoorbeeld gevoelig ligt, is dat wezenlijk voor vlotte interactie. Als je iemand een verzoek doet of opdracht geeft, kan het voor jou helder zijn wat er nodig is, maar is het voor de ontvanger duidelijk? Je hebt behoefte aan iemand die aan de collega's die pas in dienst zijn, iets vertelt over jouw afdeling. Dat kan Fred wel doen! Even een mailtje naar Fred. Maar hoeveel informatie heeft Fred nodig om hier mee aan de slag te kunnen? Maak je een hele lange e-mailbriefing of stuur je een korte opdracht? Of iets ertussenin? |