Allereerst vertel ik je graag meer over ons onderzoek naar influencers die stiekem reclame maken voor junkfoodbedrijven en snoepfabrikanten. Deze 'social media sterren' hebben een jonge achterban die gemakkelijk te beïnvloeden is. In Duitsland onthulde foodwatch Duitsland dat veel bekende influencers reclame maken voor onder andere McDonald's, Coca-Cola en Haribo. Tussen de make-up tips en zonvakanties door verleiden de influencers kinderen met snoep, fast food en cola, zonder daarbij te vermelden dat het om een reclame-uiting gaat. Onschuldig? Wij vinden van niet! Overgewicht is een steeds groter wordend probleem onder (jonge) kinderen. Kinderen die met overgewicht kampen, lopen het risico later obesitas te ontwikkelen. Daarnaast stelt de Reclame Code Commissie (RCC) het verplicht dat influencers transparant zijn over een betaalde samenwerking door bijvoorbeeld #ad toe te voegen aan de post of video. Wij gaan nu in kaart brengen welke influencers zich hier in Nederland schuldig maken aan reclames voor kinderen, zonder dat te vermelden. Vervolgens stappen we hiermee naar de RCC. Dit is een tijdrovend proces en omdat we een kleine organisatie zijn, moeten we de hulp inschakelen van externe onderzoekers die gespecialiseerd zijn op dit gebied. Help je ons mee dit onderzoek te realiseren? |